بهترین دمنوش‌های زمستانی کدامند؟

منبع: فرزند

200

1398/11/14

14:08


بهترین دمنوش‌های زمستانی کدامند؟

در زمستان به دلیل سردی هوا، افراد آب کمتری می‌نوشند، این موضوع باعث می‌شود که بدن کم آب شود، رطوبت رادیکال‌های آزاد بدن کاهش یابد، پوست پیر شود و سیستم گوارشی نتواند به خوبی عمل کند.

بنابراین برای جبران آب مورد نیاز بدن یک گزینه بسیار خوب، نوشیدن دمنوش های زمستانی است.

در زمستان با مصرف آب کمتر، عملکرد کبد و کلیه تضعیف می‌شود. بنابراین این فصل زمان مناسبی برای استفاده از دم نوش‌های زمستانی است تا بدین شکل افراد بتوانند آب مورد نیاز بدن خود را فراهم کنند و به طور همزمان مواد مغذی این دم نوش‌ها را وارد بدن خود کنند.

همچنین استفاده از دم نوش‌ها به از بین بردن سرماخوردگی و آنفولانزا و ایجاد انرژی بیشتر در بدن افراد کمک می‌کند.

دمنوش زنجبیل

زنجبیل یک گیاه فوق العاده است، این گیاه طعمی تند، بویی خوش عطر و طبعی گرم دارد و خواص ترمیمی زیادی برای بدن دارد. پزشکی سنتی چینی برای مدت زیادی از زنجبیل برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌های استفاده کرده است.

زنجبیل خواص درمانی زیر را دارد:

  • خواص مبارزه با سرطان، وجود جینجرول به فرد کمک می‌کند تا رشد سلول‌های سرطانی در بدن را متوقف کند، سیستم ایمنی خود را تقویت کند و خواص دیگر این گیاه به مبارزه بدن با عفونت‌ها کمک می‌کند.
  • زنجبیل می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند و در برابر آلزایمر از مغز افراد مسن تر محافظت کند.
  • بین مصرف زنجبیل و فشار خون رابطه مستقیمی وجود دارد. نوشیدن چای زنجبیل به کاهش فشار خون کمک می‌کند.
  • یکی از راه‌های اصلی استفاده از زنجبیل، استفاده از این گیاه به صورت چای است. افراد برای بهره مندی از خواص مفید این گیاه باید به صورت منظم از آن استفاده کنند.

دمنوش زمستانی زنجبیل و لیمو

دمنوش زنجبیل و لیمو یکی از بهترین دمنوش های زمستانی است. درست کردن این چای زنجبیل کار چندان سختی نیست، همچنین مصرف این دم نوش خطری برای فرد مصرف کننده ندارد. این چای خاصیت‌هایی فوری دارد، خصوصا اگر فرد، نوشیدنی را به صورت گرم مصرف کند.

دستور درست کردن دم نوش زنجبیل و لیمو

مواد مورد نیاز:

  • ۱ تا ۲ قاشق چای خوری پودر زنجبیل خالص
  • ۱ قاش چای خوری عسل (استفاده از عسل اختیاری است، اما به شدت توصیه می‌شود)
  • یک یا دو لیموی کوچک
  • ۱ فنجان آب جوش

کافی است این ترکیب را در کنار هم به صورت چای مصرف کنید. شما می‌توانید میزان مواد استفاده شده را بر اساس طبع خود تغییر دهید.

زنجبیل پودر شده را در یک فنجان خشک و تمیز قرار دهید، هر چقدر زنجبیلی که استفاده می‌کنید تندتر باشد، خواص درمانی آن نیز بیشتر خواهد بود، اما تلاش کنید تندی را به شکلی تنظیم کنید که قادر به نوشیدن چای نهایی باشید.

یک قاشق چای خوری عسل را در فنجان بریزید و سپس مخلوط را هم بزنید، و در همین زمان آب جوش را اضافه کنید. زمانی که عسل آب شد، لیموی تازه را فشار دهید و بر اساس ذائقه خود طعم لیمو را تنظیم کنید. در نهایت تلاش کنید چای ایجاد شده را گرم نوش جان کنید.

دمنوش دارچین

دارچین دم کشیده یکی از دمنوش های فوق العاده برای لاغری است و مصرف آن علی‌الخصوص در زمستان توصیه می‌شود. دمنوش دارچین می‌تواند به صورت چای و خوش بو کننده محیط استفاده شود، این ترکیب خاصیت آرامش بخش دارد.

در درست کردن این دم نوش دقت داشته باشید که شعله زیر آب را پس از این که تغییر رنگ محلول به سمت قهوه ای مشاهده شد، کاهش دهید. در این زمان دما را به پایین ترین سطح ممکن کاهش دهید و اجازه دهید عصاره چوب‌های دارچین برای پنج دقیقه در آب حل شود. پس از آن حرارت را قطع کنید.

توجه داشته باشید که چوب‌های دارچین جوشیده را دور نیاندازید. شما می‌توانید تا دو بار دیگر از این چوب‌ها استفاده کنید.

چای آویشن

خواص آویشن بی‌شمار است. این گیاه خاصیت ضد باکتری، صد التهاب و ضد اسپاسم دارد. از این گیاه برای انواع سرفه استفاده می‌شود و خاصیت از بین برنده مخاط و برطرف کننده سرفه و آسم دارد.

برای درست کردن این چای، یک قاشق چای خوری از آویشن خشک با ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر آب داغ خیسانده می‌شود. این عمل باید برای ده دقیقه انجام شود و پس از آن آویشن موجود در آب از آن جدا (غربال) می‌شود. بهتر سات افراد هر روز صبح و عصر این دم نوش را بنوشند. شما می‌توانید این دمنوش را با شکر یا عسل شیرین کنید.

در روش دیگر می‌توانید دو قاشق چای خوری آویشن خشک شده را در آب گرم خیس دهید. در ظرف را بگذارید و چای را برای دو ساعت دم بکشانید. آویشن را از چای جدا کنید و این چای را سه یا چهار با در روز تا نیم ساعت قبل شام مصرف کنید.

چای آویشن به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند. اما دقت داشته باشید که چای آویشن می‌تواند موجب وضع حمل ناموفق یا سقط جنین شود.

چای بابونه

بابونه گیاهی دارویی است که از گل گیاه استریسیا برداشت می‌شود. برای درست کردن چای بابونه، سر گل‌های گیاه جدا و خشک می‌شوند و با دم دادن این قسمت از گیاه، چای درست می‌شود.

این گل‌های زیبا، چای دارویی طلایی رنگی ایجاد می‌کنند. این دمنوش می‌تواند با یا بدون عسل مصرف شود. چای بابونه طعمی شبیه سیب دارد و نوشیدن این چای آسان است.

دستور درست کردن چای بابونه

روش‌های متفاوتی برای درست کردن چای بابونه وجود دارد، بنابراین نحوه درست کردن این چای بستگی زیادی به شما خواهد داشت.

اگر می‌خواهید چای بابونه را با قوری، ظرف‌های مخصوص دم نوش یا به صورت کیسه ای مصرف کنید، از آب جوش استفاده کنید و اجازه دهید گیاهان خشک برای چند دقیقه در آب جوش باقی بمانند تا عصاره گیاه بابونه وارد چای شود.

چای بابونه می‌تواند از گل‌های تازه بابونه نیز درست شود، کافی است این گل‌ها را در ظرف‌های مخصوص دم نوش قرار دهید و در آنها آب جوش بریزید.

چای گل گاوزبان

چای گل گاوزبان یکی دیگر از بهترین دمنوش های زمستانی است و آثار آرام بخشی به همراه دارد. این چای برای درمان موقعیت‌های عصبی مناسب است و برگ‌های این گیاه به شیردهی مادران شیرده کمک می‌کند.

این چای برای کاهش تب و حفظ سرزندگی در زمان بهبود از بیماری مناسب است. این چای تعریق فرد را افزایش می‌دهد، همچنین از این چای برای رژیم‌های پاک کننده یا برنامه‌های سم زدایی استفاده می‌شود.

دستور درست کردن چای گل گاو زبان

مواد مورد نیاز:

  • یک چهارم فنجان برگ‌های تازه گل گاوزبان و گل‌های این گیاه
  • یک فنجان آب
  • عسل یا استویا برای طعم دادن
  • لیمو برای تغییر طعم

در روش اول برای درست کردن چای گل گاوزبان، کتری را با آب سرد پر کنید. با گرم شدن کتری، ظرف محتوی دم نوش را درون آب بالا و پایین کنید (خیس دهید) . لحظه ای که کتری شروع به جوشیدن کرد، زیر کتری را خاموش کنید.

زمانی که از گل گاوزبان تازه برای دم نوش استفاده می‌کنید، بهتر است کتری را در دمای ۹۰ درجه و قبل از شروع به جوشیدن خاموش کنید.

در روش دوم گیاه تازه را به آرامی و با کمک وردنه بسابید. گیاه خشک را خرد کنید تا عطر خوب آن منتشر شود. گیاهان را درون قوری قرار دهید. می‌توانید مخلوط را به طور مستقیم در آب بریزید و یا از ظرفی جداکننده برای دم کردن آن استفاده کنید.

یک فنجان آب جوش را بر روی مخلوط بریزید. به مخلوط اجازه دهید به مدت سه تا پنج دقیقه دم بکشد. صبور باشید و با چشیدن زمان آماده شدن دم نوش را مشخص کنید.

چای نعناع تازه

چای نعناع، به عنوان یکی دیگر از دمنوش های زمستانی کالری کمی دارد، یک پاک کننده دهان محسوب می‌شود و به طور سنتی برای کمک به گوارش استفاده شده است.

برای درست کردن این چای کافی است به شستن و خرد کردن یک مشت برگ نعناع بپردازید، آن را درون یک قوری کوچک قرار دهید و بر روی آن آب جوش اضافه کنید. از چای نعناع مراکشی در کافه‌ها پرهیز کنید، زیر در کافه‌ها به این چای شکر اضافه می‌کنند.

دمنوش لیموی داغ

آب لیمو تازه را در ماگ بریزید، یک برش اضافی از لیمو را درون آن قرار دهید و آب جوش را بر روی آن اضافه کنید. آب جوش و لیمو می‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای نوشیدنی‌های شیرین نظیر لیموناد باشند. تلاش کنید این نوشیدنی را در کنار وعده‌های غذایی مصرف کنید، زیرا اسید موجود در آب لیمو می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند.

منبع: نبض ما

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو