چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند؟

منبع: ساتین

111

1398/11/14

16:04


هزینه تعمیر آبگرمکن مستاجر ، هزینه تعمیر آسانسور مستاجر ، کدام هزینه ها با مستاجر است ، چه هزینه هایی که مستاجر باید بپردازد ،چه هزینه هایی را مستاجر باید پرداخت کند ،هزینه تعمیر پکیج بر عهده مستاجر ،هزینه تعمیر کولر به عهده موجر است یا مستاجر ، هزینه تعمیرات پکیج مستاجر ، هزینه تعمیر پمپ آب با مالک یا مستاجر ، هزینه تعویض پمپ آب با مالک یا مستاجر ، هزینه بیمه آسانسور با مالک است یا مستاجر

هر خانه‌ای ممکن است نیاز به تعمیر پیدا کند ولی اگر مستاجر باشید همیشه این سوال برایتان پیش می‌آید که هزینه این تعمیرات با چه کسی است؟ صاحب‌خانه یا مستاجر؟ اینکه کدام هزینه‌ها را مستأجر و کدامیک را موجر باید بپردازد؟ مسئله و پرسش مهمی است که بسیاری از مستاجرین و صاحبخانه ها درگیر آن هستند و در بسیاری از موارد دچار اختلاف های اساسی می شوند. ما در نوشتار به این مسئله مهم خواهیم پرداخت. پس با ما تا آخر همراه باشید.

قدیم‌ها به اجاره‌نشین می‌گفتند خوش‌نشین. البته در روزگار ما تنها نام خوش‌نشین برای اجاره‌نشین باقی مانده و آسایش و آرامش چندانی برایش باقی نمانده است. با توجه به افزایش اجاره نشینی، آشنایی با قوانین اجاره نشینی از اهمیت بالایی برخوردار است.

قانون مالک و مستاجر در مورد هزینه تعمیرات آپارتمان چه می‌گوید؟

طبق ماده ۴۸۶ قانون مدنی و آن‌چه در قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است موجر موظف است ملک مورد اجاره به همراه تمامی وسائل و امکاناتی که در قرارداد ذکر می‌گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد. اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات آن به‌وجود آید، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت  آن هستند.

مشکل از آن‌جا شروع می‏‌شود که معمولا در تفسیر کلی بودن یا جزئی بودن تعمیرات بین موجر و مستاجر اختلاف‌نظر به‌وجود می‌آید.

مطابق قانون مشاورین املاک کشوری، پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن مربوط به همان واحد به‌عهده مستأجر است. همچنین پرداخت هزینه تعمیر و سرویس آسانسور به‌صورت جزئی و هزینه شارژ ساختمان نیز با مستأجر خواهد بود. جبران هر نوع خرابی‌ای که مسبب آن مستأجر باشد، (مثلا یک لامپ بسوزد یا یک شیشه بشکند)، رفع مشکل فاضلاب پس از چند‌ماه اقامت مستأجر در محل و همینطور پرداخت عوارض سالانه پسماند شهرداری به‌عهده مستأجر است. در مقابل، هزینه تعمیرات عمده آسانسور یا دیگر نقاط خانه، هزینه رفع مشکل فاضلاب در بدو ورود مستأجر به محل و هزینه عوارض نوسازی شهرداری نیز به‌عهده صاحبخانه خواهد بود. همچنین تعمیرات ترکیدگی لوله یا مشکلاتی از این دست نیز را صاحبخانه باید بپردازد و مسئولیتی به‌عهده مستأجر نیست. به موجب ماده ۴۸۶ قانون مدنی، «تعمیرات و کلیه مخارجی که در عین مستأجره برای امکان انتفاع از آن لازم است به عهده مالک است مگر آنکه شرط خلاف شده یا عرف بلد بر خلاف آن جاری باشد و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان انتفاع از عین مستأجره لازم می‌باشد».

همچنین مطابق قانون موجر و مستاجر: «در صورتی که در ملک اجاره داده شده عیبی به وجود آید قانون مدنی پرداخت هزینه های تعمیرات را به دو قسمت تقسیم کرده است که شامل تعمیرات جزیی یا فرعی و تعمیرات کلی یا اساسی می شود. هزینه تعمیرات جزیی یا فرعی به عهده مستاجر است و هزینه تعمیرات کلی و اساسی به عهده موجر است. تشخیص هزینه های جزیی یا فرعی از هزینه های کلی و اساسی، تابع عرف است؛ بنابراین با در نظر گرفتن مکان و زمان قابل تشخیص است. به عنوان مثال هزینه های مرتبط با سرویس سالیانه شوفاژ و تعمیرات جزیی آن به عهده مستاجر است و هزینه های مرتبط با مشکلات جدی در موتورخانه قطعا بر عهده مالک قرار دارد.»

همچنین توجه داشته باشدی که مستأجر در صورتی می‌تواند هزینه تعمیرات و تغییرات انجام شده در مورد اجاره را از موجر مطالبه کند که این تعمیرات با اجازه موجر انجام شده باشد. بنابراین قبل از هر اقدامی برای تعمیر باید با صاحبخانه تماس بگیرید. صاحب خانه موظف است که در زمان مشحص به شما پاسخ دهد. با مالک درباره فوریت تعمیرات صحبت کنید و سعی کنید برای زودتر تعمیر شدن خرابی‌ها با او همکاری کنید. امّا اگر مالک در زمان مناسب پاسخگو نبود و به نظر شما این کار غیر منطقی است، می‌توانید برای تعمیرات با هزینه شخصی اقدام کنید اما زمان تماس با صاجب خانه و پاسخی که دریافت کرده اید و دلیل اینکه چرا زمان پاسخگویی طولانی شده را مستند کنید. همچنین تمام فاکتورهای مخارج را نگه داری کنید تا مدرک مستدلی برای ارایه داشته باشید.

در قانون بازسازی و تعمیرات اساسی و ضروری آپارتمان بر عهده مالک گذاشته است و هزینه تعمیرات جزئی خانه با مستاجر است.

تعمیرات اساسی و ضروری ساختمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعمیرات مربوط به اصل بنا (دیوار، در و پنجره، سقف، حیاط، پشت‌بام و…)

  • تعمیرات مربوط به تاسیسات (کولر، شوفاژ، آبگرمکن، موتورخانه، پکیج، تهویه و…)

  • تعمیر لوله‌کشی آب، گاز، فاضلاب

  • تعمیر نشتی سرویس‌ها

  • سیم‌کشی برق

  • تعمیر آسانسور

  • تعمیر در برقی پارکینگ

  • رنگ‌آمیزی ساختمان

تعمیرات جزئی خانه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعویض واشر شیرهای آب

  • تعویض چراغ‌های سوخته و خراب

  • تعمیر موردی قفل در

  • نصب توری در و پنجره

  • تعویض پوشال کولر آبی

  • تعمیر تهویه سرویس‌ها

  • تعمیر موردی کلید و پریز برق

در صورتی که مالک از انجام تعمیرات یا پرداخت هزینه تعمیرات خانه سر باز بزند چه باید کرد؟

اگر موجر از انجام تعمیرات یا پرداخت هزینه‌ بازسازی که بر عهده اوست سر باز بزند، مستاجر می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مالک برای عدم پرداخت هزینه تعمیرات آپارتمان شکایت کند. در صورتی که مالک باز هم اقدام به برطرف کردن مشکل ساختمان نکرد مستاجر می‌تواند بنا بر حکم و نظارت دادگاه، بازسازی لازم را انجام دهد و هزینه آن را از اجاره‌بها کسر کند. در غیراینصورت مستاجر این حق را دارد که قرارداد را با حکم دادگاه فسخ نماید.

در صورتی که مستاجر مانع انجام تعمیرات شود چه باید کرد؟

طبق قانون مالک و مستاجر در صورتی که مستاجر اجازه تعمیر کردن مشکلات اساسی که برای ساختمان به‌وجود آمده است را به مالک ندهد، مالک می‌تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مستاجر شکایت کند و با حکم دادگاه در فرصتی مناسب اقدام به تعمیر اشکالات ضروری ساختمان نماید.

در زمان تحویل خانه حواس جمع باشید

بهتر است در زمان عقد قرارداد بر سر هزینه تعمیرات آپارتمان و تاسیسات آن با مالک یا مستاجر توافق کنید و مفاد توافق را در قرارداد قید نمایید

تجهیزات اصلی ساختمان را کنترل کنید

پیشنهاد می‌کنیم هنگام تحویل گرفتن خانه از موجر تمامی لوازم، تاسیسات و امکانات ساختمان (اعم از کولر، شوفاژ، آبگرمکن، قفل‌ها، کلیدهای برق، دستگیره‌های در، شیرهای آب و…) را کاملا تست کنید و از وضعیت سلامت آن‌ها صورت بردارید و به امضا مالک برسانید تا در پایان قرارداد در مورد هزینه تعمیرات آپارتمان به مشکل بر نخورید.
همچنین توصیه می‌کنیم پیش از تحویل گرفتن خانه با مالک بر سر سرویس کردن تاسیسات یا تعمیر کردن آن‌ها به توافق برسید تا اگر نیاز به انجام دادن کاری بود یا خود موجر اقدام به تعمیر و بازسازی آن‌ها کنید و یا شما هزینه تعمیرات آپارتمان را بپردازید و با هماهنگی وی از مبلغ اجاره‌بها کسر نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو