هجوم تاجران چینی برای خرید ماسک‌های ایرانی

منبع: برترین ها

87

1398/11/14

20:17


مشاور انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران گفت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و افزایش سرسام آور مصرف ماسک باید صادرات آن ممنوع گردد تا بازار داخلی از تعادل خارج نگردد. اکنون تاجران چینی در بازار ایران مشغول خرید ماسک هستند و تقریبا تمام تولیدات را پیش خرید می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا: مشاور انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران گفت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و افزایش سرسام آور مصرف ماسک باید صادرات آن ممنوع گردد تا بازار داخلی از تعادل خارج نگردد. اکنون تاجران چینی در بازار ایران مشغول خرید ماسک هستند و تقریبا تمام تولیدات را پیش خرید می‌کنند.

فیصل مرداسی در خصوص آخرین وضعیت تولید ماسک در کشور گفت: آمار رسمی تولیدکنندگان ماسک بیش از 12 واحد فعال است. اما تعداد زیادی از تولیدکنندگان محصولات پزشکی مانند تولیدکنندگان البسه بیمارستانی و پک‌های جراحی هستند که در کنار سایر تولیدات اصلی خود، ماسک نیز تولید می‌کنند. فلذا آمار تولیدکنندگان ماسک خیلی بیشتر از آمار رسمی 12 واحد است.

وی در خصوص میزان تولید ماسک در کشور گفت: آمار دقیقی از ظرفیت تولید ماسک در کشور وجود ندارد. بخصوص اینکه برخی از تولیدکنندگان ماسک دارای چند دستگاه و برخی فقط یک دستگاه دارند. فارغ از بحث انتشار ویروس کرونا ما نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید ماسک‌های استاندارد و با کیفیت مشابه برندهای معتبر بین‌المللی هستیم.

وی افزود: متاسفانه عدم نظارت کافی باعث شده است برخی اقدام به تولید ماسک بدون رعایت استانداردها و با استفاده از لایه‌های نامرغوب کنند و چنین ماسک‌هایی فاقد کارایی مناسب است. عدم استفاده از لایه ملت بلون یا استفاده از نوع بی‌کیفیت آن که امکان فیلتراسیون را برای ماسک فراهم می‌کند از جمله مواردی است که برخی در تولید ماسک رعایت نمی‌کنند. به نظر می‌رسد نظارت، استانداردسازی و وجدان کاری از حلقه‌های مفقوده تولید ماسک در کشور است.

مرداسی در خصوص ماسک‌های صنعتی گفت: آن دسته از ماسک‌های تخصصی و بخصوص ماسک‌های صنعتی که در کارخانجات تولیدی صنعتی و شیمیایی استفاده می‌شوند دارای استانداردهای تخصصی هستند. خوشبختانه از نظر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ماسک، کاملاً خودکفا هستیم و منسوج نبافته و ملت بلون مورد نیاز با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی در کشور تولید و در اختیار تولیدکنندگان ماسک قرار می‌گیرد.

وی افزود: مهمترین جزء تولید ماسک، منسوج ملت بلون است که ماده اولیه آن وارداتی است و با ارز آزاد وارد کشور می‌شود. تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول باعث دشواری کار است و همین امر باعث شده که واحدهای تولید کننده‌ای مواد دیگر تمایلی برای تولید نداشته باشند و سرمایه و تمرکز خود را بر روی سایر محصولات قرار دهند که که این امر برای کشور خوب نیست. از سوی دیگر این شرایط باعث سوء استفاده برخی از واحدها شده و ملت بلون فاقد کیفیت را در اختیار تولیدکنندگان ماسک قرار می‌دهند. اگرچه تحریم برای تامین مواد اولیه ملت بلون، شرایط را سخت و هزینه‌ها را مضاعف کرده است با این وجود در ماه‌های گذشته و تاکنون هیچگونه مشکلی برای تامین مواد اولیه ماسک وجود نداشته است.

مشاور اجرایی و اقتصادی انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران در خصوص افزایش قیمت ماسک با توجه به گسترش ویروس کرونا گفت: افزایش قیمت‌ها تابع عوامل متعدد اقتصادی از جمله عملکرد تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی است و پیش بینی سال آینده در شرایط کنونی امکان پذیر و واقع بینانه نیست. وضعیت تولید و فروش ماسک در سال جاری تابع شرایط عمومی اقتصاد کشور است، لیکن با شروع فصل سرما و بخصوص شکل گیری موج اول شیوع آنفولانزا و هم اکنون گسترش سریع ویروس کرونا در چین و برخی از کشورها، مصرف ماسک به شدت افزایش یافته است.

وی متذکر شد: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی و افزایش سرسام آور مصرف ماسک باید صادرات آن ممنوع گردد تا بازار داخلی از تعادل خارج نگردد. اکنون تاجران چینی در بازار ایران مشغول خرید ماسک هستند و تقریبا تمام تولیدات را پیش خرید می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو