بعد از دستکاری جوش چه کنیم؟

بعد از دستکاری جوش چه کنیم؟


منبع: زیبامون

241

1398/11/14

23:08


در این مقاله از زیبامون دات کام می خواهیم به شما آموزش بدهیم که پس از اینکه برای ترکاندن جوش خود اقدام کردید باید دست به چه کارهایی بزنید.

بعد از دستکاری جوش چه کنیم؟

جوشها معمولاً از رایج ترین مشکلات پوستی هستند که برای اشخاص به وجود می آید و در واقع همه ما در مرحله ای از زندگی  با این مشکل دست و پنجه نرم کرده ایم

خودداری کردن در برابر دست زدن به جوش ها یکی از مواردی است که خیلی از افراد در برابر آن ضعیف هستند. دست زدن به جوش ها معمولا می‌تواند باعث شود التهاب آنها بیشتر شود و نتایج خوبی در پی نداشته باشد. اما ما در این مقاله می خواهیم به شما آموزش بدهیم که باید ها و نباید هایی که باید پس از دستکاری کردن جوش آنها را رعایت کنید چه چیزهایی هستند. با زیبامون دات کام همراه باشید.

چرا نباید جوش هایتان را دستکاری کنید؟

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

مسلماً برای همه شما این سوال پیش آمده است که چه اشکالی دارد اگر سعی کنید جوش هایتان را دستکاری کنید و یا آنها را از روی صورتتان جدا کنید؟ فراموش نکنید که پاکسازی کردن جای جوش به این آسانی ها هم نیست.بعد از اینکه محل جوش را دستکاری کردید ممکن است باعث شوید عفونت آن بیشتر شود، التهاب بیشتری پیدا کند و همچنین در آینده جای آن باقی بماند و صورتتان جای لکه جوش داشته باشد.

جدا از اینکه با دست زدن به یک جوش شما روتین نرمال و طبیعی بدنتان را برای پاکسازی خودش, که علت اصلی به وجود آمدن یک جوش است را بهم می‌ریزید , همچنین باعث می‌ شوید که جای جوش التهاب بیشتری پیدا کرده و احتمال اینکه زخم شود نیز بیشتر شود .زخم شدن جوش نیز باعث می‌شود که آن بیشتر روی پوستتان بماند. در واقع شما با دست زدن به جوش و تحریک کردن آن, نه تنها نمیتوانید آن را از بین ببرید بلکه ماندگاری آن را بیشتر می کنید.

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

خیلی از متخصصان پوست سعی دارند که به بیمار های خودشان بفهمانند که یک زخم, طولانی‌ تر از یک آکنه روی پوست میماند . در نتیجه بهتر است که به جوش هایتان دست نزنید و آنها را زخمی نکنید. در واقع متخصص های پوست معتقد هستند که ترکاندن جوش ها می تواند باعث شود جوش های بیشتری نیز بزنید.

 با ترکاندن جوش باکتری ها، چربی و باقیمانده ی چرکی که از جوش های شما خارج میشود و به سطح پوست می آید، می توانند گسترش پیدا کنند و منجر به جوش های بیشتری شوند.

به علاوه، فراموش نکنید که شما هنگام ترکاندن جوش هایتان به سایر نواحی پوست صورت تان دست می زنید. بنابراین ممکن است با این کار باکتری ها و آلودگی های دست هایتان را به منافذ تمیز پوست تان هم انتقال دهید، مگر آنکه قبل از آن، دست هایتان را کاملا شسته و ضدعفونی کرده باشید. در غیر این صورت فقط سایر نواحی را نیز الوده میکنید و امکان جوش زدن را در آن نواحی بیشتر میکنید.

دیگر موردی که باید واقعا به آن توجه کنید این است که دستکاری جوش ها باعث می شود جای زخم آن ها برای مدتی طولانی باقی بماند. اگرچه بعضی از این زخم ها ممکن است بعد از ماه ها یا سال ها کمرنگ شوند و کم کم از روی پوست محو شوند، اما برای آنکه جای زخم به طور کامل از بین برود گاهی نیاز به درمان های تخصصی مثل جراحی لیزر است و یا نیاز است کرم های محو کننده گران قیمت تهیه کنید.وقتی جوشی روی صورت تان ظاهر می شود، صبوری کنید و به آن دست نزنید، تا اثر آن برای همیشه باقی نماند.

اقدامات لازم پس از دست کاری جوش ها و ترکاندن آنها

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

با وجود توضیحات بالا هنوز هم احتمال اینکه افراد وسوسه شوند و به جوش هایشان دست بزنند و یا آنها را زخم کنند، به شدت بالا است و وجود دارد. در واقع بعضی از جوش ها به شدت آزار دهنده هستند و بودن آنها روی پوست مان تا حدی ما را عصبی می‌کند که می‌خواهیم هرچه زودتر از شرشان راحت شویم. در نتیجه اگر این اشتباه را کردید و جوش هایتان را دستکاری کرده و آنها را ترکاندید , مطمئن شوید که از نکات بعدی که برای شما لیست می‌کنیم حتماً استفاده می کنید تا از عواقب بدی که بعد از ترکاندن جوش ممکن است با آنها روبرو شوید جلوگیری کنید.

یک : قبل از هر چیزی محل جوش را تمیز و ضدغفونی کنید

ناحیه ای که روی آن جوش وجود دارد و نقطه‌ای که جوش روی آن را ترکانده اید , مثل یک زخم باز است. مخصوصاً اگر دچار خونریزی شوید. در نتیجه شما باید متوجه باشید که نیاز است بعد این مسئله آن ناحیه را کاملا ضدعفونی و محافظت کنید, تا باکتری هایی که روی دستانتان قرار دارند و یا در محیط اطرافتان هستند باعث می‌شود که جای جوش شما عفونت کند .بنابراین اولین کاری که می‌کنید این است که باید نقطه آسیب دیده را با یک محلول ضدعفونی کننده و مخصوص پاکسازی بشویید.

دو : مطمئن شوید که ناحیه را مرطوب نگه میدارید

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

اگر دارید بیش از حد خونریزی می‌کنید بهتر است که نقطه خونریزی را با یک پد پنبه ای و یا پارچه تمیز فشار دهید تا جلوی خونریزی کمی گرفته شود. اما به محض اینکه خونریزی تمام شد و همچنین مطمئن شدید که نقطه جوش تمیز کرده اید و به طور کامل ضدعفونی شده است و بدون میکروبی است, وقت آن است که یک مرطوب کننده بدون مواد شیمیایی و بدون الکل روی آن بگذارید.

شما باید از مرطوب کننده هایی که ممکن است پوستتان را حساس کند در این شرایط دوری کنید. در نتیجه اصلا به سمت مرطوب کننده هایی که خاصیت ضد پیری پوست و یا لایه برداری دارند نروید. فقط به سراغ یک مرطوب کننده ملایم و طبیعی بروید و مطمئن باشید که همین نیز برای سلامت پوست تان کاملاً کافی است زیرا که خشک نشدن پوست در این شرایط به شدت مهم و ضروری میباشد و باید به آن توجه ویژه ای شود.

سه : در طول دوره درمان جای جوش فقط از محصولات ملایم استفاده کنید

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

هنگامی که جای جوش تان زخم شده است و یا در حال التیام یافتن است, نباید به هیچ وجه آن را حساس کنید, و با دست زدن به آن و با استفاده از محصولاتی که سنگین هستند, باعث اذیت پوست ناحیه اسیب دیده شوید. در طول این مدت اصلا پوست تان را لایه برداری نکنید و از اسکراب های شیمیایی و چه خانگی استفاده نکنید. میتوان گفت در آن زمان پوست شما در آن ناحیه  زخمی و آسیب دیده است و تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که بگذارید التیام پیدا کند. شما فقط میتوانید با کمک پاک کننده های سبک و مرطوب کننده های ملایم به بهبود آن کمک کنید و حتی اگر درمان های خانگی مناسبی نیز میشناسید میتوانید از آن ها کمک و بهره بگیرید.

چهار : دوباره هرگز جای جوش رو دستکاری نکنید

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

بعد از اینکه جوش شما یا جای آن کم کم رو به سوی بهبود گذاشت یکی از مهم ترین و اساسی ترین کارهایی که شما باید برای سرعت بخشیدن به روند بهبود انجام دهید این است که در برابر وسوسه لمس کردن آن ناحیه و یا کندن پوست جوش تان خودداری کنید. اگر  جای جوش تان پوست جدید آورده بود هرگز آن پوست جدید را نکنید. زیرا که با هر بار کندن آن پوست  زخم جوش تان را عمیق و عمیق تر می کنید و هر بار که جای زخم جوش تان عمیق‌تر می‌ شود لکه باقی مانده از آن نیز بدتر و بدتر می شود.

در واقع ممکن است حتی روی پوستتان فرورفتگی ایجاد شود و در موارد بدتر و جدی تر ممکن است و باعث شوید که جای جوش تان به شدت عفونت کند و مجبور شوید برای معالجه آن به دکتر مراجعه کنید. فرورفتگی هایی از این قبیل را با لوازم آرایشی نمی توان پنهان کرد، بنابراین بهتر است جوش هایتان را دستکاری نکنید تا دچار چنین مشکلی نشوید.

پنج : اگر لازم شد روی زخم جوشتان رو بپوشانید

خیلی از افراد باور دارند که هنگامی که نقطه ای از بدنشان جوش می زند و به جای آن زخم می شود بهتر است که آن را در معرض هوا بگذارند تا خودش التیام پیدا کند. اما این یک باور اشتباه است در واقع هیچ چیزی اندازه پوشیدن جای جوش تان با یک باند هایدروکلید و یا یک لایه زیاد از مرطوب کننده نمی تواند به پوستتان کمک کند که آبرسانی شود و همچنین محافظت شده بماند. در واقع این مسئله باعث می شود که دست از کندن و ور رفتن با جای جوش تان نیز بردارید.

ترکاندن جوش هایتان می تواند تأثیرات طولانی مدتی روی پوست تان بگذارد.وقتی پوست صدمه می بیند ممکن است پوست ترمیم شود اما بافت آن از بین رفته است و برای ترمیم آن پوست نیاز به کمک دارد و پوشاندن جای جوش با مواد مناسب به این مسئله کمک زیادی میکند.هر چه صدمه ی وارده به پوست شدیدتر باشد، احتمال از بین رفتن بافت آن بیشتر است.

 متخصصان پوست در این زمینه می گویند که می توانید از باند هایی که قابلیت تولید کلاژن و یا محو کردن جای زخم را دارند نیز استفاده کنید.

شش : هر روزه ضد افتاب استفاده کنید

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

پوستتان جوش زده باشد و چه نزده باشد شما باید هر روزه از ضدآفتاب استفاده کنید. ضدآفتاب از پوست شما در برابر موارد زیادی مراقبت می کند و اگر اهل استفاده از ضدآفتاب نیستید حالا که پوستتان التهاب پیدا کرده و روی آن زخم است بهترین موقع برای این است که رو به سوی استفاده از ضد آفتاب بیاورید. ضد افتاب باعث می شود که موقعی که پوستتان دارد خودش را بازسازی می‌کند ناحیه‌ای که دارد بازسازی می شود رنگ متفاوتی با سایر نواحی نداشته باشد و پوست جدیدتان آفتاب سوخته نشود. ضدآفتابی را انتخاب کنید که حداقل SPF 30 داشته باشد و یک حد عالی از محافظت از پوست را به شما ارائه بدهد.

نکاتی که قبل از ترکاندن جوش باید آنها را رعایت کنید

اقدامات لازم بعد از دستکاری جوش ها

 حتما مواردی پیش می آید که شما دیگر راهی جز ترکاندن جوش روی صورتتان ندارید و مجبور هستید آن را دستکاری کنید. اگر این موارد پیش آمد بهتر است با رعایت یکسری نکات بهداشتی و سلامتی از آسیب‌های بعد از آن بکاهید. در ادامه تعدادی از این نکات را برای شما بازگو می کنیم.

  • برای اینکه خوب بتوانید جوش هایتان را بهتر بترکانید و باعث نشوید که محل آنها عفونت کند اولین موردی که لازم است رعایت کنید این است که قبل از ترکاندن جوش دست ها و ناخن هایتان را کاملاً بشویید و ضدعفونی کنید تا مطمئن شوید روی آنها هیچ باکتری و میکروبی وجود ندارد.
  • مورد بعدی این است که در حد امکان از دستانتان استفاده نکنید و با دستمال و یا دستمال تمیز پنبه ای و یا دستمال کاغذی این کار را انجام دهید.
  • مورد بعدی این است که مطمئن شوید که جوش هایتان رسیده اند و سر آنها سفید شده و وقت مناسبی برای ترکاندن آنها است. در غیر این صورت ممکن است پوستتان دچار خونریزی شود و این احتمال عفونت را نیز بیشتر می‌کند.
  • بعد از اینکه عمل ترکاندن جوش را انجام دادید مطمئن شوید که بعد از آن نیز حتماً دست هایتان را به خوبی می شوید و ضدعفونی می کنید و پس از آن تمام نکات گفته شده در بالا را با دقت اجرا کنید, تا از آسیب رساندن بیشتر به پوستتان جلوگیری کرده باشید.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را در این زمینه راهنمایی کرده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو