بررسی «بیمه کولبران» قبل از پایان مجلس دهم

101

1398/11/15

18:14


بررسی «بیمه کولبران» قبل از پایان مجلس دهم

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از در دستور کار قرار دادن طرح بیمه کولبران قبل از پایان مجلس دهم خبرداد.

به گزارش سلامت نیوز، رسول خضری در گفت وگو با خانه ملت در مورد افزایش تعداد کولبران در شهرهای مرزی گفت: معضل بیکاری و افزایش تعداد بی‌رویه کولبران سالهاست در غرب کشور و شهرهای مرزی وجود داشته است و هر بار با مرگ تعدادی از کولبران مسئولان مربوطه با چندین طرح حمایتی احساسات کلی جامعه را تا حدودی خاموش می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: دو سال قبل دولت برای موضوع کولبری مصوبه‌ای ابلاغ کرد که مرزنشینان و کولبران بتوانند از ظرفیت مرزها استفاده کرده و از تخفیفات سود بازرگانی بهرِه مند شوند متاسفانه هنوز این وعده دولت عملی نشده است در این بین اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه کولبران از تاریخ دوم بهمن ماه قادر به ثبت‌نام در سامانه جامع تجارت و اخذ نقش «کولبر» حقیقی به منظور ثبت پرونده برای کالاهای وارداتی شده‌اند.
وعده‌هایی که دولت به کولبران داده بوده تاکنون عملی نشده است

خضری در ادامه تاکید کرد: براساس ثبت نام در این سامانه هر خانوار حداکثر چهار نفر و به ازای هر نفر 700 هزار تومان تخفیف سود بازرگانی برای مرزنشینان شعاع 20 کیلومتر که دارای کارت کولبری یا پیله وری بودند ارائه می‌شود آن هم به دلیل ناامنی مرزها و حفاظت از مرزها است که عملا این کارت‌ها۷۰۰ هزار تومانی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بیشتر ارزش ندارد در این میان وعده‌هایی که دولت به کولبران داده بوده تاکنون عملی نشده است.

کولبری شغل نیست

نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: کولبری شغلی قانونی تلقی نمی‌شود و از هیچ حمایت قانونی نیز برخوردار نخواهد شد و ثبت نام کولبران در سامانه تجارت به منزله پذیرفته شدن شغل آنها از طرف دولت نیست.

وی ادامه داد: سر و سامان دادن بازارچه‌های محلی به منظور اشتغال کولبران وعده دیگری از طرف دولت بود که نه تنها در بازارچه‌های مرزی سر و سامان داده نشد بلکه با بسته شدن بازارچه‌های مرزی باعث بیکاری تعداد بسیاری از کولبران شد، بیمه کولبران هم در پی بیکاری تعداد بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه کولبران در قالب طرح به مجلس ارائه شد و متاسفانه رای لازم را نیاورد؛ دوباره در دستور کار قرار گرفته است و نیاز به زمان دارد تا مورد بررسی قرار بگیرد، تلاش می‌کنیم قبل از عید نوروز در مجلس دهم طرح بیمه کولبران را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو