تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟!

منبع: نی نی نما

550

1398/11/15

21:27


تاخیر در پریود تا 5 روز طبیعی است!

چه میزان تاخیر در پریود طبیعی است؟
سیکل‌های کاملا منظم بین ۲۸ تا ۳۰ روز یکبار تکرار می‌شوند، اما در صورتی که تاخیری ۱ تا ۵ روزه در فواصل سیکل‌های قاعدگی به وجود آید معمولاً طبیعی بوده و نشانه مشکل خاصی نیست.

دلایل عمده تاخیر و یا پریود نشدن خانمها
به وجود آمدن تغییر در سیکل قاعدگی قبل از ازدواج دلایل بسیار زیادی دارد. از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

۱. استرس و اضطراب
وجود ناراحتی‌های روحی و روانی و ابتلا به استرس و اضطراب یکی از دلایل اصلی نا منظم شدن سیکل قاعدگی محسوب می‌شود، چرا که استرس تأثیر بسیار زیادی در عملکرد غدد و هورمون‌های بدن دارد؛ بنابراین در صورتی که با وجود مسئله و مشکل روحی، دچار برهم خوردن نظم قاعدگی خود شده اید، جای نگرانی از بابت وجود دیگر بیماری‌ها وجود ندارد.

۲. ابتلا به بیماری تیروئید
تیروئید یکی از مهمترین غدد موجود در بدن است که تاثیر مستقیم بر عملکرد بسیاری از اعضای بدن و همچنین سوخت و ساز بدن دارد. کم کاری تیروئید و یا پرکاری تیروئید باعث بر هم خوردن نظم قاعدگی در شما خواهد شد.

۳. ابتلا به اختلالات هورمونی
دوران قاعدگی و عملکرد هورمون‌ها ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث بر هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن می‌شود. این دلایل تنها با انجام آزمایشات بالینی و بررسی‌های پزشکی مشخص خواهند شد.

۴. به وجود آمدن تغییرات محیطی
اگر اخیراً دچار تغییرات محیطی و آب و هوایی شده و به دنبال آن قاعدگی تان نامنظم شده، طبیعی است، چرا که فاکتور‌های محیطی ممکن است تا حدودی بر چرخه سیکل قاعدگی تاثیرگذار باشند.

۵. مصرف برخی از دارو‌ها
استفاده از برخی دارو‌ها گیاهی و یا شیمیایی ممکن است باعث برهم خوردن تعادل هورمون ها، سوخت و ساز بدن، عملکرد اعضای داخلی مرتبط با قاعدگی و در نتیجه تاخیر در پریود شوند.

۶. کاهش یا افزایش وزن
ابتلا به چاقی یا لاغری تاثیر مستقیم بر عملکرد هورمون‌ها و اعضای داخلی مرتبط با سیکل قاعدگی مانند تخمدان‌ها دارد؛ بنابراین در صورت تغییرات وزنی ممکن است دچار تغییر در زمان به وجود آمدن سیکل قاعدگی نیز شوید.

۷. ابتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی
ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی پیش از قاعدگی ممکن است باعث کم یا زیاد شدن ترشح هورمون‌ها شده و در نتیجه سیکل قاعدگی دچار تاخیر و یا وقوع زود هنگام شود.

۸. انجام ورزش‌های سنگین
داشتن تحرک بیش از حد و ورزش‌های سنگین باعث برهم خوردن ترشحات هورمون‌های مربوط به قاعدگی و در نتیجه نامنظم شدن سیکل قاعدگی خواهد شد.

۹. سندروم تخمدان پلی کیستیک
ابتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک ممکن است پیش از ازدواج و در دختران مجرد نیز به وجود آید. این بیماری با به وجود آوردن مشکلات دیگری مانند چاقی، جوش، آکنه، موی زائد و بر هم خوردن تعادل هورمون ها، باعث اختلال در چرخه قاعدگی خواهد شد.

روش‌هایی خانگی برای درمان تاخیر پریود در خانمها
در صورت عدم ابتلاء به بیماری‌های خاص، با رعایت برخی نکات ساده می‌توان تا حدود بسیار زیادی از تاخیر در پریود جلوگیری کرد:

- داشتن تحرک کافی
- استفاده از کمپرس آب گرم
- برخورداری از خواب کافی و منظم
- درمان مشکلات روحی و استرس
- تنظیم وزن و درمان چاقی یا لاغری مفرط
- بررسی و درمان بدن از نظر میزان مناسب ترشح هورمون‌ها
- عدم مصرف خودسرانه دارو‌ها
- داشتن رژیم غذایی مناسب و سالم

درمان‌های خوراکی برای پیشگیری از تاخیر دوران قاعدگی

۱. مصرف برخی از دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش زنجبیل یا زعفران
دمنوش زنجبیل و دمنوش زعفران از جمله نوشیدنی‌های طبیعی هستند که از گذشته تا کنون برای باز شدن قاعدگی از آن‌ها استفاده می‌شده است. دلیل اصلی مصرف این نوشیدنی‌ها برای رفع این مشکل، برخوردار بودن از طبیعت گرم و قاعده آور بودن آن‌هاست.

۲. مصرف چای جعفری
جعفری از جمله سبزی‌های پرخاصیت بوده که از آن برای تحریک انقباضات رحمی ونیز رقیق کنندگی خون استفاده می‌شود. استفاده از این گیاه باعث تنظیم خونریزی در دوران قاعدگی خواهد شد.

۳. استفاده از میوه‌های حاوی ویتامین C
ویتامین C از جمله ویتامین‌هایی است که کمبود آن در بدن باعث بر هم خوردن نظم سیکل قاعدگی و تاخیر در آن خواهد شد. مصرف میوه‌های حاوی این ویتامین باعث افزایش سطح هورمون استروژن و کاهش پروژسترون می‌شود که این امر، تحریک رحم و باز شدن قاعدگی را به دنبال خواهد داشت.

۴. مصرف زردچوبه
زردچوبه یکی دیگر از گیاهان با طبع گرم و قاعده آور به شمار می‌آید. استفاده از این گیاه می‌تواند باعث تنظیم عملکرد هورمونی بدن و کمک به جریان منظم قاعدگی شود.

علل به تاخیر افتادن قاعدگی در خانمی که در سنین تولید مثل است پس از رد وجود حاملگی می تواند شامل مواردی نظیر اختلال تخمک گذاری به علت وجود تخمدان پلی کیستیک، اختلالات هورمونی مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید، دیابت، مشکلات اجتماعی، استرس های روانی باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو