آشنایی با مراحل عرفان و شرح آن ها

منبع: آرگا

137

1398/11/16

02:43


از دید عارفان عرفان مراحلی دارد. یکی از این دیدگاه های مهم و قابل تامل دیدگاه فریدالدین عطار است. در نظر او مراحل عرفان باید به ترتیب طی شوند این مراحل عبارتند از: ۱- طلب ۲- عشق ۳- معرفت ۴- استغنا ۵- توحید ۶- حیرت ۷- فقر و فنا

در این مقاله می خواهیم در مورد عرفان مطالبی برای دوستان همیشه همراه مجله اینترنتی آرگا ارائه دهیم. به شما پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید چون حتما برایتان جذاب خواهد بود.

مراحل عرفان

مراحل عرفان کدام اند؟

عرفان یعنی نائل شدن و غرق شدن در اسرار معبود خویش یعنی سر به فرمان وی دادن. در نظر شاعر و عارف بزرگ شیخ فرید الدین عطار نیشابوری مراحل عرفان عبارتند از:

۱- طلب: در مرحله طلب سالک باید صبر و بصیرت پیشه کند و باید در حال جهاد و کوشیدن باشد.

۲- عشق: در مرحله عشق عقل را کنار می زند و با قدرت عشق که سوزنده و پر حرارت است بر همه سختی ها غلبه می کند، و راهش را در پیش می گیرد.

۳- معرفت: در این مرحله نفس خود را از بدی ها دور کرده و چون از خدای خود اطاعت کرده است، از خلق و رفتار آدمی دور می گردد و در این جا به ولایت معنوی دست می یابد.

 

راه سالک

۴- استغفار: در مرحله چهارم، سالک از مادبات و تعلقات دنیا دور است و زیبایی ها حضرت حق را می بیند.

۵- تجرید و توحید: در مرحله تجرید و توحید سالک کثرات عالم را مستهلک در ذات مقدس و بی نهایت الهی می بیند و حضور حق را در جهان مشاهده می کند.

۶- حیرت: در این مرحله سالک از عالم آفاق و انفس بی خبر است و نمی دانی که این عوالم فانی اند یا باقی می مانند. و در قلب او رموز الهی و غیب جای نهادینه شده است و اندک اندک حقایق الهی و معنوی در زبان او روان می شود.

طریقت عارفان

۷- فقر و فنا: در این مرحله که وحدت الهی است سالک به زیبایی ذاتی حق نایل می شود، هستی مطلق و وجود ناب را مشاهده می کند، مرحله آخر فنای تام سالک رخ می دهد.

سالک برای رسیدن به فنای فی الله باید هفت مرحله عرفان را طی کند، در اینجا او «لا اله الا هو» را می گوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو