درمان بواسیر خارجی با گیاهان دارویی

90

1398/11/16

03:21


برای درمان بواسیر خارجی روش های مختلفی وجود دارد. اگر فرد مبتلا به بواسیر خفیف باشد، می توان از روش های گیاهی برای درمان آن استفاده کرد. هرچند، در موارد حاد، شاید نیاز به جراحی وجود داشته باشد. با ما همراه باشید تا با روش های درمان بواسیر خارجی بیشتر آشنا شوید.

درمان بواسیر خارجی با گیاهان دارویی

به گزارش بهداشت نیوز:


علت ایجاد بواسیر خارجی چیست؟
بواسیر زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های مقعد منبسط و متسع می‌شوند. بواسیر شامل دو نوع می‌باشد: بواسیر داخلی و بواسیر خارجی. بواسیر خارجی معمولا در زیر پوست موجود در ناحیه مقعد پدیدار می شود. شایع‌ترین علت بواسیر خارجی، فشار بیش از حد وارد شده به روده در زمان اجابت مزاج می‌باشد. زنان باردار نیز معمولا در معرض ابتلا به بواسیر قرار می گیرند، زیرا رحم به رگ‌های مقعد فشار وارد می کند.

علائم بواسیر خارجی چیست؟
علائم بواسیر خارجی بسته به شدت بواسیر متفاوت می‌باشند. برخی از علائم بواسیر عبارتند از:

    ایجاد خارش در اطراف مقعد
    وجود درد در اطراف مقعد
    وجود غده و توده در اطراف مقعد
    وجود خون در مدفوع


نحوه تشخیص بواسیر خارجی

پزشک از انواع آزمایش برای تشخیص بواسیر خارجی استفاده می‌کند. این آزمایش‌ها عبارتند از:

    پروکتوسکوپی
    معاینه دیجیتالی مقعد (DRE)
    کولونوسکوپی
    سیگموئیدوسکوپی
    آندوسکوپی


راه های درمان بواسیر خارجی

برای بواسیر خارجی می توان از درمان های پزشکی و خانگی استفاده کرد. برخی درمان‌های معمولی عبارتند از: گذاشتن یخ برای کاهش تورم، استفاده از شیاف یا کرم‌های مقعدی. این گزینه‌ها به کسانی که مبتلا به بواسیر خفیف می‌باشند، کمک خواهد کرد. در موارد حاد احتمالا پزشک جراحی را پیشنهاد می‌کند.

درمان بواسیر خارجی با استفاده از جراحی عبارتند از:

    خارج کردن بواسیر که به آن هموروئیدکتومی (hemorrhoidectomy) گفته می‌شود.
    سوزاندن بافت بواسیر با استفاده از مادون قرمز، لیزر یا انعقاد الکتریکی
    اسکلروتراپی برای کاهش بواسیر


درمان بواسیر خارجی با گیاهان دارویی

اسانس کندر: استفاده از کندر به کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌های عفونت زا کمک می‌کند. اسانس روغن کندر را می‌توانید با روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق کرده و بر روی بواسیر بمالید.
اسانس روغن مورد: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که اسانس گیاه مورد برای درمان درد و خونریزی ناشی از بواسیر مفید می‌باشد. بهتر است این اسانس را قبل از مصرف رقیق کنید تا باعث ایجاد آلرژی و تحریک پوست نشود.
اسانس شاه بلوط هندی: از اسانس شاه بلوط هندی می‌توان برای کاهش درد و تورم ناشی از بواسیر و واریس استفاده کرد. کسانی که به لاتکس حساسیت دارند، بهتر است از این اسانس استفاده نکنند.


اسانس پوست دارچین: اسانس پوست دارچین به رشد بافت‌های سالم و کاهش التهاب کمک می‌کند. ۳ تا ۵ قطره اسانس پوست دارچین را در ۳۰ میلی لیتر روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین رقیق کنید. کسانی که دارای پوست حساس می‌باشند، بهتر است از این اسانس استفاده نکنند.
اسانس نعناع: از خواص ضد التهابی اسانس نعناع می‌توان برای کاهش فشار به مقعد استفاده کرد. کسانی که دارای پوست حساس می‌باشند، بهتر است از این اسانس استفاده نکنند. به یاد داشته باشید قبل از مصرف، آن را رقیق کنید.
روغن درخت چای: روغن درخت چای به کاهش التهاب و از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید این روغن را با روغن نارگیل یا جوجوبا رقیق کرده و آن را به محل بواسیر بمالید.
اسانس شوید یا شبت: اسانس شوید خاصیت ضد التهابی داشته و می‌توان آن را با روغن درخت چای یا روغن سرو ترکیب کرده و یک پماد ضد بواسیر قوی تهیه نمود. برای رقیق کردن این روغن می‌توانید از روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل استفاده کنید.

اگر علائم زیر را دارید، بهتر است از اسانس استفاده نکرده و با پزشک خود مشورت کنید:

    وجود درد و تورم برای بیش از یک هفته
    افزایش و رشد غده موجود در اطراف مقعد
    داشتن یبوست مزمن
    خونریزی شدید مقعد


کاهش درد و درمان بواسیر خارجی بوسیله راه های ساده

برای از بین بردن درد بواسیر خارجی می توانید از راه کارهای زیر استفاده کنید:

استفاده از حمام گرم. نشستن در آب گرم می‌تواند باعث کاهش درد بواسیر شود. برای این کار وان خود را با آب گرم پر کرده و یک فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کنید. می‌توانید دو تا سه بار در روز از این روش استفاده کنید. دقت کنید که خود را تمیز نگه داشته و از صابون استفاده نکنید، زیرا استفاده از مواد پاک کننده باعث تحریک مقعد می‌شود.
استفاده از کمپرس. برای از بین بردن درد می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. یک حوله پنبه‌ای تمیز برداشته و آن را در آب سرد خیس کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را در محل بواسیر بگذارید. اگر می‌خواهید از یخ برای این کار استفاده کنید، حتما آن را داخل یک پارچه گذاشته تا مستقیم با پوست شما تماس نداشته باشد، زیرا تماس مستقیم با یخ می‌تواند به پوست شما آسیب برساند.


استفاده از ژل یا لوسیون‌های تسکین دهنده. پس از خیس و خشک کردن بواسیر، می‌توانید از ژل آلوئه ورا یا لوسیون ضد خارش استفاده کنید. از موادی استفاده کنید که حاوی وازلین، روغن معدنی، روغن کبد کوسه و فنیل افرین باشند. فنیل افرین همانند یک ضد احتقان عمل کرده و به کوچک شدن بواسیر کمک می‌کند.
نکته: از کرم‌های استروئیدی استفاده نکنید، زیرا می‌توانند به بافت اطراف بواسیر آسیب برسانند.

بهبود رژیم غذایی و شیوه زندگی

مصرف فیبر. میزان فیبر در هر فرد بسته به مصرف کالری وی متفاوت می‌باشد. با این حال، زنان به ۲۵ گرم فیبر و مردان به ۳۰ گرم فیبر در روز نیاز دارند. سعی کنید از سبوس گندم و دیگر غلات استفاده کنید که باعث روان‌تر شدن اجابت مزاج می‌شوند. مصرف مکمل‌های فیبردار می‌توانند خونریزی، سوزش و التهاب بواسیر را کاهش دهند.
نوشیدن آب. مصرف مایعات زیاد باعث روان‌تر شدن اجابت مزاج می‌شود.
ورزش به طور منظم. فعالیت‌هایی مانند شنا، رقص، یوگا، و پیاده روی برای بهبود بواسیر مفید می‌باشند. دقت کنید فعالیت‌های سنگین مانند وزنه برداری را انجام ندهید.

پیشگیری از ایجاد بواسیر خارجی

بهترین کار برای جلوگیری از ایجاد بواسیر خارجی آن است که به هنگام یبوست به روده فشار وارد نشود. در زمان یبوست می‌توانید از ملین‌ها استفاده کرده و یا در رژیم غذایی خود، از فیبر بیشتری استفاده کنید.

منبع: هلث‌لاین

مجله ستاره

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو