هیچ‌کسی در ایران به کرونا مبتلا نشده/ حال ۵۰ دانشجوی وارد شده از چین خوب است

117

1398/11/16

16:22


هیچ‌کسی در ایران به کرونا مبتلا نشده/ حال ۵۰ دانشجوی وارد شده از چین خوب است

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، آخرین جزییات مربوط به ویروس کرونا در ایران را توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در رابطه با ورود چند دانشجو ایرانی، از ووهان چین به کشور گفت: «این افراد امروز صبح وارد کشور شدند، امروز صبح آن‌ها را دیدم تقریبا حال همگی آن‌ها خوب بود، جز یک نفر که علائم خفیفی داشت و به نظر نمی‌رسید به این ویروس مبتلا شده باشد. تعداد آن‌ها حدود ۵۰ نفر است تقریبا نیمی از این افراد زن و نیمی از آن‌ها مرد هستند و برخی از آن‌ها هم خانواده هستند. بررسی‌ها انجام می‌شود و اطلاعات بیشتر ارائه می‌شود. قرار است در یک مکان اقامتی این افراد تحت نظر باشد.»

گویا در رابطه با این که آیا این افراد از چین همراهی داشتند گفت: «من از این موضوع چینی نشنیده‌ام و کسی اصلا از هواپیما پیاده نشده است.»

او افزود: «تا جایی که می‌دانم کل جمعیت ایرانی ساکن ووهان چین حدود ۸۰ نفر بوده است و با هماهنگی‌های سفارت ایران، افرادی که داوطلب بودند به کشور برگشتند.»

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در رابطه با وضعیت این بیماری در دیگر شهرهای چین نوشت: «ما به همه شهرهای چین به یک شکل، نگاه نمی‌کنیم. جز ووهان، در دیگر شهرها موارد ابتلا بسیار کم بوده است.»

او در رابطه با نحوه اطلاع‌رسانی اخبار ویروس کرونا و عدم اعتماد به برخی خبرها، توضیح داد: «من ۲۱ سال در این مسئولیت هستم و قول می‌دهم تاکنون هیچ کسی به شکلی قطعی در ایران به این ویروس مبتلا نشده است. حدود ۹ مورد شناسایی شدند که به آن‌ها شک داشتیم، خوشبختانه نتیجه آزمایش به طور قطع به ما نشان داد که آن‌ها به این ویروس مبتلا نشده‌اند.»

گویا افزود: «این حرف به این معنی نیست که این بیماری هیچ وجه وارد ایران نمی‌شود، حتی توسط کسانی که در لحظه ورود هیچ علائمی از کرونا ندارند، این بیماری می‌تواند وارد ایران شود. در طول این مدت هم ممکن است این افراد با کسانی در ارتباط باشد و آن‌ها هم مبتلا شوند. نحوه انتشار بیماری به همین سادگی است و جز اطلاع‌رسانی و اقدامات پیشگیرانه هیچ‌کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.»

آمادگی تشخیص و بستری مبتلایان را داریم

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: «ما آمادگی تشخیص بیماری کسانی که به این ویروس مبتلا شدند را داریم، آماده‌ایم تا در سریع‌ترین زمان ممکن این افراد را بستری کرده و تحت نظر بگیریم. آماده‌ایم خطر این که این افراد جان خود را از دست بدهند، به حداقل ممکن برسد.»

او گفت: «تولید واکسن چند مرحله دارد، اول در آزمایشگاه ایجاد می‌شود، بعد روی حیوانات و در پایان آزمایش روی انسان انجام می‌شود، آن زمان این واکسن در دسترس عموم قرار می‌گیرد. هرچقدر خوشبینانه به این قضیه نگاه کنیم، تولید این واکسن ۴ ماه طول می‌کشد.»

گویا توضیح داد: «کرونا ۷ نوع دارد، ۴ نوع آن از قبل وجود داشته و کاملا منجر به سرماخوردگی خفیف می‌شد. ویروس پنجم در سال ۲۰۰۶ در چین شایع شد و آمار مرگ و میر آن حدود ۱۰درصد بود، سال ۲۰۱۲ ویروس کرونا دیگری در خاورمیانه پخش شد و آمار مرگ و میر حدود ۳۵درصد بود. این ویروس سوم که هم اکنون شاهد آن هستیم، شبیه آنفلوآنزا است، اما قابل پیشبینی نیست که در هفته‌ها و ماه‌ها آینده این ویروس قابلیتش بیشتر می‌شود یا نه.»

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر افزود: «معلوم که نیست که در ماه‌های بعدی با تغییر شرایط آب‌وهوایی این ویروس تشدید پیدا کند یا نه و این موضوع اصلا قابل پیشبینی نیست.»

او در رابطه با فیلم‌وعکس‌های منتشر شده از نیروهای اورژانس که در حال همراهی افرادی با لباس‌های خاص هستند، توضیح داد: «من این فیلم‌ها را دیدم و فکر کنم این کار جز افزایش نگرانی مردم کاری نمی‌کند. مامورین ما افرادی حرفه‌ای و تعلیم دیده‌ای هستند و تمام نکات را رعایت می‌کنند. مردم را نگران نکنیم، کار این افراد این است و هر کسی در کشور بیمار شده توسط این افراد جابه‌جا شدند. من ضمانت می‌دهم که مامورین ما افرادی تعلیم دیده هستند.»

درباره مبتلایان شفاف اطلاع‌رسانی می‌کنیم

او گفت: ما باید به یک جمع بندی برسیم که حرف را از یک زبان بشنویم. ما تا به حال 9 مورد مشکوک به ابتلای به کرونا داشتیم. از این 9 مورد هیچ موردی مثبت نشده است واین به دلیل تونایی ما نیست، جواب آزمایششان منفی شده است. اما احتمال اینکه کسی مبتلا بشود دور از انتظار نیست. همه تلاش ما این است که خیلی شفاف و روشن درباره کسانی که مبتلا می شوند اطلاع رسانی کنیم. مگر این موضوع که موارد ابتلا به این بیماری اعلام شود برای یک کشور و نظام سلامتش سرشکستگی است؟ این همه کشور اعلام کرده اند ما هم مثل بقیه.

گویا ادامه داد: ما در فرودگاه امام خمینی در 24 ساعت شبانه روز یک تیم پزشکی مستقر کردیم. علاوه بر اینکه مسافر از زیر آن دستگاه عبور می کند، مجددا افراد چک می شوند. ما مسافران را به سه گروه تقسیم میکنیم. گروه اول کسانی هستند که هیچ علائمی از بیماری ندارند. ما شماره تلفنی در اختیار این افراد می گذاریم و می گوییم اگر علامتی داشتید فوری به ما اطلاع بدهید. اگر علائمی داشته باشند ماموران ما به منزل آن ها می روند. توصیه می کنیم که حتی الامکان از منزل خارج نشوند و روبوسی نکنند و...

او گفت: گروه دوم کسانی هستند که با علائم خفیف مراجعه می کنند و علائمشان شبیه کرونا نیست اما توصیه می کنیم که در منزل بمانند و از آن ها نمونه گیری می کنیم. آن ها در ظرف 14 روز در ارتباط روزانه هستند، اگر علائمشان تشدید شود به بیمارستان منتقل خواهند شد. گروه سوم کسانی هستند که ما در خود فرودگاه ما تشخیص می دهیم که بستری شوند. آن ها از فرودگاه با آمبولانس های مخصوصی منتقل می شوند.

گویا با بیان اینکه اسامی بیمارستان هایی را که مبتلایان به کرونا یا موارد مشکوک به آنجا منتقل می شوند اعلام نمیکنیم تا آرامش بیماران حفظ شود، گفت: قبل از اینکه کرونایی وجود داشته باشد به طور عادی در همه گلوگاه های مرزی به ویژه فرودگاه امام خمینی تیم پزشکی مستقر کرده بودیم. راه هایی که ما برای کنترل این بیماری به کار بسته ایم همان راه هایی که در تمام دنیا به کار بسته می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو