آیا زیره سیاه برای زن باردار ضرر دارد؟!

منبع: نی نی نما

600

1398/11/17

15:53


در دوران بارداری دانه‌های زیره سیاه را در رژیم روزانه‌ تان بگنجانید. این دانه‌ها نیاز مادر و جنین را به آهن تامین می‌کند. هم چنین، محتوای کلسیم آن برای استخوان بندی جنین مفید است.

همچنین زیره سیاه، باعث بهبود گوارش در بارداری می شود و ضد یبوست بارداری است.

تنظیم فشار خون بارداری و خاصیت آرامش بخش زیره از فواید دیگر آن است. همچنین زیره ضد دیابت بارداری و تنظیم کننده قند خون است.

مصرف زیاد زیره سیاه به دلیل خاصیت قاعده آوری که دارد ممکن است باعث سقط یا زایمان زودرس بشود. بنابراین حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید. بطور مثال خوردن زیره پلو و یا غذایی که ادویه زیره در آن استفاده شده اشکالی در بارداری پیش نمی آورد.

آیا زیره سیاه برای زن باردار ضرر دارد

زیره سیاه چه فوایدی دارد؟

بهبود گوارش

این دانه مقدار زیادی تیمول و اسیدهای ضروری دیگر دارد که می‌تواند غدد چشایی را تحریک و به سهولت فرآیند گوارش کمک کند. بنابراین، توصیه می‌شود آدم‌هایی که از سوءهاضمه رنج می‌برند چای زیره بنوشند. فقط آب را بجوشانید و به آن دانه‌های زیره اضافه کنید. آن را صاف کنید و بنوشید تا سیستم گوارش‌تان را به روال عادی برگرداند.

مبارزه با سرطان

مشخص شده است حضور کیومین‌آلدهید، یک ترکیب فعال در زیره، رشد سلول‌های سرطانی را به تعویق می‌اندازد. بعلاوه،‌ این دانه‌ها سرشار از عامل‌های ضدسرطان هستند؛ از جمله تیمول، تیموکینون، تیموهیدروکینون، و دیتیموکینون این مواد به درمان سرطان سینه و روده‌ی بزرگ کمک می‌کنند.

تنظیم فشار خون

این گیاه یکی از منابع غنی پتاسیم است،‌که ماده‌ی معدنی ضروری برای تعادل الکترولیت‌های بدن است. این ماده‌ی معدنی به تولید سلول‌های جدید و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند روزانه و با شکم خالی یک فنجان آب زیره بنوشید تا از خطر بیماری­های قلبی جلوگیری کند.

رفع سرماخوردگی

خواص ضدقارچ، ضدالتهابی و ضدباکتریایی دانه­‌های زیره به طرز موثری سرماخوردگی را درمان می‌کند. چندین ترکیب موجود در این دانه‌ها، ماهیچه­‌ها را آرام و ایمنی را تقویت می‌کند؛ بنابراین، در برابر عفونتی که باعث سرماخوردگی می‌شود از بدن دفاع می‌کند.

جلوگیری از کم‌ خونی

آهن موجود در دانه‌های زیره به جلوگیری از کم‌خونی کمک می‌کند زیرا ۱۰۰ گرم دانه‌ی زیره حاوی ۱۱.۱ گرم آهن است. آهن یک ماده‌ی معدنی ضروری است که به بدن کمک می‌کند هموگلوبین تولید کند‌، که انتقال خون اکسیژن‌ دار را به تمام بخش‌های بدن کنترل می‌کند. توصیه می‌شود زنان به صورت منظم زیره مصرف کنند. بنابراین مصرف این دانه‌ها روش موثری برای جلوگیری از کم‌خونی است.

زیره سیاه برای زنان باردار و مادران شیرده عالی است!

اگر قرار است به زودی مادر شوید، دانه‌های زیره را در رژیم روزانه‌ تان بگنجانید. این دانه‌ها نیاز مادر و جنین را به آهن تامین می‌کند. هم چنین، محتوای کلسیم آن سبب تحریک ترشح شیر در زنان شیرده می‌شود.

درمان یبوست

این دانه‌ها فیبر بالایی دارند که ترشح آنزیم‌های بیش‌تر در مجرای گوارشی را تحریک می‌کند. هم‌چنین مشکلات شدید مجرای گوارشی مثل بواسیر را درمان می‌کند. اعتقاد بر آن است که این ادویه، ملینی بسیار قوی است. بنابراین برای بهره‌مند شدن از فواید آن، چای زیره بنوشید یا پودر آن را بوداده را با عسل مخلوط کنید تا از مشکل یبوست جلوگیری کند.

درمان بی‌خوابی

ملاتونین فراوان موجود در زیره به افراد کمک می‌کند با بی‌خوابی مبارزه کنند. قبل از خواب دانه‌ی زیره و یک موز بخورید. واکنش‌های شیمیایی بین ترکیبات موز و زیره منجر به درمان مشکل بی‌خوابی می‌شود.

تقویت عملکرد شناختی

مواد معدنی این دانه‌ها، از جمله ریبوفلاوین، ویتامین B6، زیگزانتین، و نیاسین آن را به ماده‌ای عالی برای تقویت حافظه تبدیل می‌کند. در طب آیورودا، دانه‌های زیره به طور گسترده‌ای برای درمان فراموشی استفاده می‌شوند. دانه‌های آن را به هر شکلی مصرف کنید تا عملکرد شناختی‌تان را تقویت کنید.

درمان دیابت

تحقیقات گوناگون نشان داده است مصرف مداوم این دانه‌ها به شکل موثری هیپوگلیسمی را کاهش می‌دهد. دیابت شرایطی است که در آن سطح گلوکوز موجود در ادرار فرد بالاتر از سطح معمول است. بنابراین در کنار داروها، دانه‌های زیره را هم در رژیم‌تان بگنجانید.

جلوگیری از اختلالات تنفسی

غنای اسانس معطر و کافئین موجود در زیره، اثرات ضداحتقانی بر بدن دارد و به درمان اختلالات تنفسی کمک می‌کنند. زیره سبب نرم شدن مخاط و خلطی می‌شود که در مجرای تنفسی جمع شده است. بنابراین فرآیند تنفس را تسهیل می‌کند.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، آهن و اسانس‌های دیگر دارد. این ویتامین‌ها و مواد معدنی به شیوه‌های گوناگونی به بدن کمک می‌کند سیستم ایمنی را تقویت کند. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که فعالیت‌های گلبول‌های سفید خون را تحریک کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

سم‌زدایی بدن

کیومین‌آلدهید، تیمول و فسفر موجود در زیره بدن انسان را سم‌ زدایی می‌کنند. مصرف آن، در بدن آنزیم‌های گوارشی تولید می‌کند که در کاهش مواد سمی بدن به کبد کمک می‌کنند.

افزایش سوخت‌ و ساز

دانه‌های زیره جذب مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهند. سرعت متابولیک را بالا برده و به این ترتیب سوخت‌وساز سالم بدن را حفظ می‌کند

به کاهش وزن کمک می‌کند

چاقی مشکل بزرگی است که بیشتر مردم دنیا با آن روبرو بوده‌ اند.این دانه طعم منحصربه‌ فردی را به غذا اضافه می‌کند. می‌توانید زیره‌ی پودر شده را به سالاد یا اسموتی و سبزیجات دیگر اضافه کرده و از فواید آن استفاده کنید.

خارش را دفع می‌کند

دانه‌های زیره به راحتی مانع از خارش پوست می‌شوند. فقط کمی دانه‌ی زیره را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. حالا با این آب حمام کنید و از دست خارش پوست رها شوید. هم‌چنین از کهیرهای پوستی هم جلوگیری می‌کند برای تسکین دوبار در هفته این کار را تکرار کنید.

مبارزه با احساس سوزش

برای جلوگیری از احساس سوزش کف دست‌ها و پاها آب زیره بنوشید. یک قاشق چایخوری زیره را به ۴ لیتر آب جوش اضافه کنید. آن را چندین ساعت بخیسانید. این مایع را چندبار در روز مصرف کنید.

تنظیم سیکل ماهیانه

از نظر علمی اثبات شده است که مصرف منظم این گیاه به هر شکلی سیکل ماهیانه را تنظیم می‌کند و به این ترتیب احتمال پریودهای نامنظم را کاهش می‌دهد.

تقویت سلامت کلیه‌ها

تقویت سلامت کلیه ها از دیگر خواص زیره است. دانه‌های زیره سبب تسکین گرفتگی‌های ناشی از سنگ‌های کلیه و کولیک کلیوی می‌شود. بنابراین، عملکرد مناسب کلیه‌ها را تضمین می‌کند.

سلامت قلب را بهبود می‌دهد

حفاظت از قلب و پیشگیری از حمله‌ی قلبی یکی دیگر از مزایای زیره است،پتاسیم موجود در دانه‌های زیره به حفظ تعادل الکترولیتی در بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، تولید سلول‌ها را تنظیم می‌کند و فشار خون را که یکی از علل اصلی حملات قلبی است، در سطح متعادل نگه می‌دارد. این ویژگی ضد فشار خون دانه‌های زیره‌ عمدتا به دلیل توانایی آن در کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب است و همین‌طور کنترل عملکرد سلول‌های درون‌ رگی که رگ‌های خونی را پوشش می‌دهند.

بنابراین، افرادی که فشار خون بالا دارند، هر روز صبح باید با معده‌ی خالی آب زیره بنوشند تا فشار خون‌شان را تحت کنترل نگه دارند. آب زیره می‌تواند به آن‌ها کمک کند که سلامت قلب‌شان را حفظ کنند و مانع از بیماری‌های قلبی و عروقی شوند.

درمانی برای آسم است

دانه‌های زیره می‌تواند به بیماران مبتلا به آسم کمک زیادی بکند. تیموکینون موجود در این دانه‌ها يک عامل ضد التهابی است که نه تنها تورم مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد بلکه باعث فراخ شدن آن‌ها نیز می‌شود. بنابراین، نوشیدن چای زیره به طور روزانه مشکل آسم را در فرد مبتلا تسکین می‌دهد.

استخوان‌ها را تقویت می‌کند

در حین این‌که سن‌مان بالا می‌رود، استخوان‌های‌مان نیز ضعیف می‌شوند، اما شما می‌توانید آن‌ها را با دانه‌های زیره تقویت کنید. زیره حاوی مقدار زیادی کلسیم است که به قوی‌تر شدن استخوان‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، عصاره‌ی زیره باعث افزایش تراکم استخوان می‌شود. بنابراین، این دانه‌های قدرتمند را به طور روزانه در غذاهای‌تان به کار ببرید و از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان خلاص شوید.

از سلامت کبد محافظت می‌کند

ناکارآمدی کبد منجر به بروز بیماری‌های زیادی می‌شود، اما با زیره می‌توانید مانع از وقوع آن‌ها شوید. زیره‌ سموم مضر بدن را از بین می‌برد و به روند سم‌زدایی کمک می‌کند. مشکلات کبد در افراد الکلی به علت وجود مقدار زیادی از الکل و اتانول، که به کبد آسیب می‌رسانند، شایع است. بنابراین، همه‌ی افراد، به خصوص افرادی که الکل می‌نوشند باید زیره را به طور روزانه مصرف کنند.

جوش صورت را درمان می‌کند

تجمع سموم در بدن شما باعث بروز جوش روی پوست‌تان می‌شود. این‌ها به طور عمده در اثر مواد مضری مانند میکروب‌ها هستند. نیازی به نگرانی نیست زیرا می‌توانید از تمام این موارد با استفاده از زیره به صورت منظم خلاص شوید. حضور ترکیباتی مانند کومینالدئید، فسفر و تیمول باعث سم‌زدایی بدن می‌شود. به این ترتیب سموم مضر به طور منظم از بدن‌ تان خارج می‌شوند و در نتیجه همین از به وجود آمدن جوش روی صورت جلوگیری می‌کند.

برای مغز مفید است

در دوران باستان، افرادی که از فراموشی رنج می‌بردند اغلب با دانه‌های زیره درمان می‌شدند. چنین تاثیری به این دلیل است که مواد معدنی مانند ریبوفلاوین، ویتامین B6، زآگزانتین، نیاسین و بسیاری دیگر به بهبود حافظه کمک می‌کنند و برای سلامت روان مفید هستند.

علاوه بر این، آهن موجود در زیره تولید هموگلوبین را افزایش می‌دهد، در نتیجه خون‌ رسانی به مغز نیز افزایش می‌یابد. قدرت به یاد سپاری مغز نیز با مصرف زیره بهبود می‌یابد. بنابراین، جویدن دانه‌های بوداده‌ی زیره به طور روزانه برای شما مزایای شناختی خواهد داشت.

چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کند

این هم یک دلیل دیگر برای این‌که دانه‌های زیره برای زنان ضروری هستند. این دانه‌های مقوی چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کنند. زیره درد شکم و سایر علائم قاعدگی را تسکین می‌دهد و به این ترتیب به زنان کمک می‌کنند تا چرخه‌ی قاعدگی بهتری داشته باشند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود آب زیره بخورید تا عوارض جانبی قاعدگی را در خودتان تسکین دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو