افزایش گردش خون در بدن با چند توصیه علمی و طبیعی

افزایش گردش خون در بدن با چند توصیه علمی و طبیعی


منبع: آرگا

116

1398/11/17

16:11


کاهش جریان خون در بدن باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل احساس خواب رفتگی و خستگی خواهد شد. برای افزایش گردش خون روش هایی از قبیل ورزش کردن، ماساژ، آب درمانی، مصرف برخی از میوه ها و سبزیجات، مصرف فلفل هندی، زنجبیل و … وجود دارد.

جریان خون مناسب باعث جلوگیری از مشکلاتی در بدن می شود. احساس خواب رفتگی و ناراحتی در بدن و داشتن انگشتان سرد و آبی رنگ به خاطر کاهش جریان خون در بدن اتفاق می افتد. برای داشتن جریان خونی نرمان باید از یکسری مواد غذایی و ورزش های مخصوص استفاده نمود. در ادامه با روش هایی برای تقویت گردش خون همراه ما باشید.

افزایش گردش خون در بدن

یکی از مسائل مهم در جهت سلامتی بدن داشتن گردش خون نرمال و ثابت است. به وسیله جریان خون مواد مغذی، مواد معدنی و اکسیژن به سایر قسمت های بدن انتقال پیدا می کند. جریان خون نرمال باعث عملکرد درست اعضاء بدن و ساده تر شدن رشد سلول ها می شود. در اغلب موارد جریان خون به حالت مناسب و عادی خود باز می گردد ولی در برخی موارد امکان دارد باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی در سلامت بدن شود، در نتیجه مسائل مربوط به جریان خون بسیار مهم و حیاتی هستند. روش ها و مواد غذایی مفید برای افزایش گردش خون در ادامه عنوان شده اند.

بیشتر شدن گردش و جریان خون

فلفل هندی

یک روش عالی و مناسب برای بیشتر کردن جریان خون و متابولیسم بدن مصرف فلفل هندی است. فلفل هندی باعث کمک به تقویت رگ های خونی و تقویت عروق می شود، همچنین از جریان ضعیف خون در پاها و ناخن های بی حس ممانعت کرده و به دلیل وجود ویتامین A و C فراوان جریان خون را سریعتر می نماید. برای استفاده از فلفل هندی می توانید آن را به سالاد یا آبمیوه اضافه کرده و میل نمایید.

مصرف پرتقال

پرتقال میوه ای شگفت انگیز بوده که سرشار از بیوقلاوونویدها و ویتامین C است و باعث تقویت دیواره های مویرگی می شود و در نتیجه به جریان خون در بدن کمک خواهد کرد و باعث افزایش آن می شود. در صورت داشتن علائمی مثل خواب رفتگی پاها یا آبی شدن ناخن ها پرتقال را به میزان بالا در برنامه غذایی خود بگنجانید. لیمو و سایر مرکبات نیز تاثیری مشابه پرتقال خواهند داشت.

افزایش در جریان خون

استفاده از زنجبیل

زنجبیل تاثیر مستقیمی بر جریان خون داشته و باعث تحریک جریان خون در اعضای مختلف بدن می شود. بعلاوه برای تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن مفید می باشد. زنجبیل باعث بیشتر شدن گردش خون در بدن می شود.

استفاده از هندوانه

هندوانه میوه های آب دار است که سرشار از لیکوپن می باشد. لیکوپنی که در هندوانه وجود دارد از درست شدن پلاک در رگ های خونی جلوگیری کرده و همچنین باعث بیشتر شدن جریان خون در تمام قسمت های بدن می شود. اغلب میوه ها برای بهبود گردش خون مفید بوده و بی تاثیر نیستند.

افزایش دادن جریان خون

استفاده از آجیل

یک روش مناسب برای گردش خون مناسب استفاده از انواع آجیل می باشد. آجیل هایی مثل بادام خام و گردو باعث بهبود جریان خون می شوند. بعضی دیگر از آجیل ها سرشار از آهن و منیزیم بوده و ویتامین های A، B ، C و E در آنها وجود دارد که باعث بهتر شدن جریان خون می شوند. مصرف آجیل خام بهتر از نوع تف داده آن است زیرا آجیل های تف داده تمایل به اسیدی شدن دارند.

مصرف دانه ی کدو تنبل

همانطور که می دانیم دانه های کدو تنبل منبع مهمی از ویتامین E هستند که این ویتامین باعث آزاد شدن جریان خون و جلوگیری از لخته شدن آن می شود، در نتیجه مصرف دانه ی کدو تنبل باعث بیشتر شدن جریان خون خواهد شد.

افزایش گردش و جریان خون

استفاده از سبزی جعفری

سبزی جعفری باعث بیشتر شدن جریان خون در بدن می شود. جعفری نسبت به سایر سبزیجات دارای ویتامین K بیشتری بوده و به سم زدایی کبد و خون کمک می نماید بعلاوه وجود آنتی اکسیدان های در این گیاه باعث محافظت بدن در برابر عفونت ها می شود. استفاده از جعفری برای زنان باردار توصیه نمی شود.

گیاه گینکگو بیلوبا

گیاه گینکگو بیلوبا باعث انبساط عروق خونی و جلوگیری از چسبیدن پلاکت های خون به دیواره های رگ های خونی می شود و در نتیجه به بهتر شدن جریان خون کمک خواهد کرد.برای استفاده می توان خود گیاه را یه رژیم غذایی اضافه نمود و یا از مکمل های مایع آن استفاده کرد.

افزایش جریان خون به چند روش

فلفل قرمز، پاپریکا، فلفل چیلی

انواع فلفل قرمز، چیلی و پاپریکا با پمپاژ خون در سیستم جریان خون بدن از تجمع پلاکت ها در خون جلوگیری می نمایند در نتیجه باعث افزایش جریان خون در بدن خواهند شد، بعلاوه این فلفل ها باعث بهبود عملکرد قلب شده و فشار خون را کنترل می نمایند.

افزایش یافتن گردش خون

کم کردن مصرف کافئین

کافئین زیاد باعث کم آبی در بدن می شود. هیدراته بودن بدن باعث بهتر شدن جریان خون می شود پس بیش از حد کافئین مصرف نکنید. همچنین مطالعات نشان داده اند که کافئین باعث کاهش جریان خون در مغز می شود. علاوه بر کافئین نوشیدنی های شیرین نیز در کل برای سلامت بدن مفید نبوده پس از آنها پرهیز نمایید.

استفاده از پیاز

پیاز دارای ماده ای به اسم آلیسین بوده که نقش موثری در جریان خون و بیشتر شدن آن دارد. همچنین پیاز باعث بیشتر شدن دفع مایع از بدن شده و تورم بوجود آمده به خاطر گردش خون ضعیف را کمتر می کند.

افزایش دادن گردش خون

مصرف کم نمک

نمک زیاد در کل برای سلامت بدن مفید نمی باشد. مصرف بیش از انداره نمک تاثیر منفی بر روی جریان خون داشته و عروق خونی را سفت می نماید. سفت شدن عروق خونی گردش خون را تحت تاثیر قرار خواهد داد. استفاده از نمک زیاد همچنین باعت تورم رگ های خونی و بیشتر شدن فشار خون می شود که در نهایت مانع از جریان درست خون می شود. پس از مصرف مواد غذایی حاوی نمک زیاد و سدیم مثل سس کچاب، غذاهای منجمد شده و غذاهای کنسروی حدالامکان پرهیز نمایید.

پوشیدن لباسی مناسب

یکی دیگر از روش های افزایش گردش خون در بدن استفاده از لباس های مناسب می باشد. برخی از لباس ها تاثیر مثبتی بر روی جریان خون دارند. برخی جوراب ها عروق خونی را محکم نگه داشته و با هدف قرار دادن قوس و مچ پا باعث جریا خون مطلوب می شوند. پوشیدن لباس های تنگ برای طولانی مدت باعث تورم شده و جریان خون را مشکل خواهند کرد. پوشیدن لباس های گشاد یا مناسب باعث بهبود در جریان خون می شود.

ورزش کردن

بهترین روش برای افزایش گردش خون در بدن ورزش کردن است. برای اینکار نیاز نیست تمرینات سخت ورزشی را انجام دهید، ورزش های هوازی ملایم و ساده برای بهتر شدن جریان خون کفایت می کند. بهتر است روزانه نیم ساعت و در طول هفته پنج بار پیاه روی کنید و تمرینات ساده ی دست و پا را در طول روز ۱۵ دقیقه انجام دهید. همچنین ماساژ، دوچرخه سواری، دویدن و شنا را در طول هفته انجام دهید و از آن لذت ببرید.

روش های برای بهتر شدن و افزایش جریان خون

ماساژ درمانی

ماساژ باعث انتقال خون به مناطق گرفته و منقیض بدن می شود. یک ماساژ آرام و آرامش بخش باعث کمک به گردش خون و افزایش آن از طریق اتساع رگ های خونی می شود. برای ماساژ از گرم شده روغن بادام، نارگیل یا روغن زیتون به اضافه چند قطره رزماری استفاده نمایید. با استفاده از این روغن ها و به آرامی ولی پر قدرت دست ها، پاها، مچ پاها و بقیه قسمت های بدن را ماساژ بدهید. طولانی مدت این کار را انجام داده و سپس دوش بگیرید. چند بار در هفته از روش ماساژ استفاده کنید تا سریعتر و بهتر نتیجه بگیرید. حرکات ماساژ باید به سمت قلب باشد تا جریان خون در سیاهرگ ها و لنف راحت تر شود.

بیشتر شدن گردش خون

تعادل اندازه آهن بدن

همانطور که می دانیم آهن یکی از مواد معدنی فوق العاده ضروری برای دستگاه گردش خون می باشد. آهن به ساخت هموگلوبین در خون کمک می نماید. استفاده از غذاهای سرشار از آهن مثل اسفناج و گوشت قرمز میزان قابل توجهی آهن به بدن می رساند. همچنین در مصرف آهن زیاده روی نکنید زیرا باعث آهن بیش از حد باعث تاثیرات منفی بر قلب و عروق خواهد شد.

آب درمانی

آب درمانی باعث افزایش جریان گردش خون می شود. دوش آب داغ باعث بهبود جریان خون می شود بهتر است در طول هفته از حمام بخار، دوش آب داغ، سونا یا استخر استفاده نمایید. آب سرد نیز در این مسئله تاثیر گذار است.

روش های افزایش گردش خون

استفاده از ماهی های چرب

همانطور که می دانیم ماهی های چرب مملو از اسید های چرب به ویژه امگا ۳ هستند. امگا ۳ باعث افزایش گردش خون شده و به بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی کمک خواهد کرد. ماهی های چرب شامل ماهی ماهی قزل آلا، ماهی تن، ساردین و ماهی خال مخالی می شوند.

استفاده از کلم پیچ

کلم پیچ نسبت به ماهی دارای اسید چرب امگا ۳ کمتری است که برای افراد گیاه خوار مناسب است. استفاده از مکمل های امگا ۳ برای افرادی که امکان استفاده از ماهی را ندارند، مفید واقع می شود.

مدیریت استرس

بالا رفتن سطح استروژن تاثیرات منفی بر سلامت بدن به خصوص جریان خون دارد. انجام فعالیت هایی مثل خندیدن باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس در فرد شده و در بهبود جریان خون موثرند. خنده باعث سریع شدن جریان خون شده و عضلات را آرام می کند.

عدم مصرف الکل و سیگار

مصرف بیش از حد الکل سفت شدن شریان ها را به همراه دارد و از جریان خون سالم در بدن ممانعت می کند. همچنین مصرف الکل باعث کم آبی در بدن شده و فشار خون را افزایش می دهد. مصرف سیگار نیز از جریان خون نرمال در بدن جلوگیری کرده و باعث افزایش فشار خون می شود و به شریان ها آسیب می رساند. همچنین سیگار کشیدن رگ های خونی را تنگ نموده و و جریان خون را با وقفه رو به رو می کند. کشیدن سیگار جریان خون را غلیظ کرده و جریان خون را در قسمت هایی مثل انگشتان دست و پا شدید تر می کند.

روش های مختلف افزایش جریان خون

استفاده از برس خشک

کشیدن برس خشک بر روی پست های خشن باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست شده و جریان خون را بهتر می کند. کشیدن برس باعث افزایش فشار خون شده و مواد اضافه متابولیک را به وسیله سیستم لنفافی دفع می نمایید. از برسی یا موهای زبر و مواد طبیعی برای کشیدن پاها استفاده نمایید.

نوشیدن آب کافی

مصرف آب زیاد باعث می شود تا بدن حالت هیدراته خود را حفظ کرده و جریان خون در حالت طبیعی قرار گیرد. همچنین نوشیدن آب باعث خروج سموم از بدن شده و سطح اکسیژن بدن را بهبود می دهد. نوشیدن روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان برای این منظور پیشنهاد می شود.

مصرف قهوه

شروع روز با نوشیدن قهوه بسیار خوشایند خواهد بود. بعلاوه مصرف قهوه باعث افزایش گردش خون شده و بسیار مفید است. نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در طول روز باعث بهبود جریان خون شده و اصلا ضرر ندارد. طبق مطالعات انجام شده افرادی که در طول روز قهوه به اندازه یک یا دو فنجان نوشیده اند جریان خونی تا ۷۵ درصد بهتر از سایرین داشته اند.

افزایش دادن جریان و گردش خون

مصرف سیر

سیر علارقم بوی بد دارای خواص و فوائد بسیاری است. با مصرف سیر خون به صورت آزادانه در رگ های خونی به حرکت در می آید و پلاک و انسدادی در رگ ها وجود نخواهد داشت. مصرف یک یا دو عدد سیر بسیار مفید خواهد بود. پس به جای فکر کردن به بوی بد آن را در وعده های غذایی خود قرار دهید.

استفاده از زردچوبه

همانطور که می دانیم زرد چوبه به عنوان ادویه طلایی هند معروف است. این ادویه ماده ای با ارزش برای افزایش گردش خون به شمار می رود. زرد چوبه حاوی کورکومین شیمیایی است که رنگ زرد را به زردچوبه می دهد. این ماده باعث حفاظت از شریان ها و بهبود جریان خون می شود. اما ذرت چوبه به خودی خود جذب نخواهد شد و باید با مخلوطی از بیپرین که در فلفل سیاه وجود دارد همراه شود. حداقل در هفته یکبار از این ادویه همراه با فلفل سیاه استفاده نمایید.

بیشتر شدن و بهبود گردش خون

آب چغندر

مصرف یک فنجان آب چغندر در طول روز باعث کاهش فشار خون در افراد دچار فشار خون بالا می شود و جریان خون را بهبود می دهد. چغندر به دلیل نیترات بالا برای ورزشکاران نیز بسیار مفید است. و به افرادی که در حین پیاده روی دچار درد در پاها می شوند پیشنهاد می شود. برای داشتن بدنی سالم استفاده از این مواد مغذی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو