آزمایش های مربوط به زنان، سلامتتان را تضمین می کند

منبع: نی نی بان

139

1398/11/18

15:46


زنانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند براساس یک برنامه مشخص، همه ساله برخی آزمایش‌ها را انجام می‌دهند و وضعیت سلامتی خود را بررسی می‌کنند. انجام این آزمایش‌ها، شما را از هزینه‌های گزاف درمان، درد، ناتوانی و افسردگی حاصل از بیماری‌ها خلاص می‌کند. البته که این آزمایش‌ها همیشه باعث پیشگیری نمی‌شود اما اغلب، بیماری را در مراحل اولیه تشخیص و احتمال درمان را افزایش می‌دهد. بنابراین غیر از تغذیه و ورزش، یکی از مواردی که پزشکان به خانم‌ها توصیه می‌کنند انجام چند آزمایش مهم پزشکی زنانه زیر ‌نظر متخصص است که در این جا به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
 
ماموگرافی و معاینه سینه: آزمایشی برای پیشگیری از سرطان سینه 
از چه زمان: 20 تا 40 سالگی
سرطان سینه، شایع‌ترین سرطان در میان خانم‌هاست. با تشخیص زود هنگام آن، شانس بیشتری برای درمان خواهید داشت چراکه در مراحل اولیه، احتمال انتقال آن به غدد لنفاوی، شش‌ها، مغز و. . . کمتر است. تا پیش از 40 سالگی هر یک تا سه سال و بعد از آن باید هرساله توسط متخصص زنان معاینه شوید. در این تست، پزشک توده‌ یا هر برآمدگی غیرعادی را تشخیص می‌دهد. در ماموگرافی، سینه تحت فشار نسبی قرار می‌گیرد سپس با استفاده از اشعه ایکس از آن عکس برداری می‌شود. این روش می‌تواند توده را پیش از این که متوجه آن شوید، تشخیص دهد.
 
پاپ اسمیر : آزمایشی برای اطمینان از سلامت 
از چه زمان: پس از ازدواج
با انجام منظم این آزمایش به ‌راحتی سلول‌های غیرعادی دهانه رحم شناسایی و با برداشتن آن‌ها، از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری می‌شود. 
دهانه رحم یا سرویکس یک معبر باریک بین رحم و واژن است. علت اصلی سرطان دهانه‌رحم، ویروس زگیل تناسلی یا پاپیلوم انسانی است. پاپ اسمیر، تا 30 سالگی دست‌کم باید هر دو سال یک‌بار انجام شود  و پس از آن در صورت طبیعی بودن نتایج قبلی، می‌توان هر سه سال یک‌بار آن را تکرار کرد. 
 
سنجش تراکم استخوان: برای داشتن استخوانی قوی‌تر
از چه زمان: از 65 سالگی
خانم‌ها در یائسگی با کاهش ترشح هورمون‌ها و خطر پوکی استخوان رو به رو می‌شوند. با کاهش تراکم استخوان، فرد با کوچک‌ترین ضربه، زمین خوردن یا حتی یک عطسه شدید دچار شکستگی استخوان می‌شود. فرد با نزدیک شدن به سن یائسگی باید دست‌کم یک بار این سنجش را انجام دهد. تکرار آزمایش در هر فرد بستگی به تراکم استخوان و عوامل خطرساز زندگی‌اش دارد. برای انجام تست DXA ، فرد روی تخت دراز می‌کشد. سپس دستگاه اسکن با استفاده از دوز پایین اشعه ایکس از استخوان‌های خاصی عکس برداری می‌کند. این تست، قدرت استخوان را می‌سنجد و احتمال شکستگی را تخمین می‌زند.
 
کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی: برای در امان ماندن از سرطان روده
از چه زمان: از 50 سالگی
سرطان روده بزرگ بعد از سرطان سینه، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها میان زنان است. این بیماری اغلب از تجمع پولیپ یا توده‌های غیر طبیعی در لایه داخلی روده بزرگ ایجاد می‌شود بنابراین برای پیشگیری، پولیپ  از روده خارج می‌شود. یکی از راه‌های تشخیص پولیپ، استفاده از کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی است. در کولونوسکوپی از داروهای خواب آور یا بیهوشی استفاده می‌شود سپس لوله‌ای انعطاف‌پذیر و مجهز به دوربین از طریق مقعد داخل روده بزرگ فرستاده می‌شود. سیگموئیدوسکوپی نیز مانند کولونوسکوپی است با این تفاوت که لوله آن کوتاه‌تر است و فقط قسمت پایینی روده بزرگ را بررسی می‌کند. در صورت طبیعی بودن نتیجه، سیگموئیدوسکوپی باید هر پنج تا 10 سال و کولونوسکوپی باید هر 10 سال یک‌بار تکرار شود.
یک نکته مهم: اگر سابقه این بیماری‌ها در خانواده‌تان وجود دارد، باید زیر نظر پزشک از سنین پایین‌تر و در فاصله‌های کوتا‌ه تر مورد آزمایش و بررسی قرار گیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو