انجام ۴۵۰هزار سقط جنین سالیانه در ایران

منبع: برترین ها

99

1398/11/18

20:08


سالانه حدود ۴۵۰ هزار سقط جنین قانونی و غیرقانونی در سطح کشور انجام می‌شود.

عصر ایران: نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی کشور می‌گوید: سالانه حدود ۴۵۰ هزار سقط جنین قانونی و غیرقانونی در سطح کشور انجام می‌شود.

دکتر محمد باقر لاریجانی روز پنجشنبه در آیین افتتاحیه هفتمین کنگره اخلاق پزشکی ایران در مجتمع پزشکی پیامبراعظم (ص) ساری این بحث را یکی از چالش های اصلی در حوزه اخلاق پزشکی در ایران بیان کرده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور اسلامی در جهان است که توانست این چالش را در چارچوب نگاههای اسلامی به خصوص برای سقط جنین پیش از سه ماهگی برای جلوگیری از زجر جنین تا حدودی حل کرده است.

۸۰ درصد پیوند کلیه از افراد زنده است

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور پیوند اعضاء به خصوص کلیه را از دیگر چالش های پیشرو اخلاق پزشکی در ایران و حتی دنیا بیان کرد و اضافه کرد : براساس آمار هم اکنون حدود ۸۰ درصد از پیوند کلیه در کشور، دهنده عضو افراد زنده هستند.

دکتر لاریجانی اظهارداشت : بررسی نشان می دهد که صرفا ۲۰ درصد از پیوند کلیه در کشور از اجساد گرفته می شود و این روند یکی از چالش های ما در حوزه پیوند است که می بایست راهکاری مناسب برای کاهش این چالش اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد : هم اکنون اخلاق پزشکی در تمام مراحل آموزش، پژوهش و بالینی در سطح کشور در حال اجراست و ایران در حوزه اخلاق پزشکی به دلیل قدمتی که در این رشته علمی دارد نسبت به سایر کشورهای جهان پیشرو است.

لاریجانی با بیان این مطلب که اخلاق پزشکی صرفا در حوزه رابطه بین پزشک و بیمار و یا همکاران خلاصه نمی شود یادآور شد: ما در حوزه قانون و اجرا در اخلاق پزشکی نسبت به کشورهای منطقه پیشرو قرار داریم.
وی خاطرنشان کرد: برای اخلاق پزشکی در حوزه های مختلف آموزش؛ پژوهش و بالینی کمیته های سه گانه تشکیل شده است و برنامه راهبری اخلاق پزشکی حدود ۱۶ سال قبل در کشور تدوین و در حال اجراست.
وی اضافه کرد : حدود ۹۰ از برنامه راهبردی در حوزه اخلاق پزشکی در سطح کشور اجرایی شده است و در اخلاق پزشکی در ایران ریل گذاری خوبی صورت گرفته است.

رضایت ۹۰درصد بیماران از خدمات پزشکی

مشاور عالی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: با وجود برخی چالشها بیش از ۹۷ درصد بیماران از خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی رضایت دارند و براساس آمار در سال گذشته چهار میلیون بیمار در بیمارستان های دولتی تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

لاریجانی اضافه کرد بااین تعداد بیمار احتمال مشکل برای یک یا چند بیمار وجود دارد و بخشی از مسایل اخلاق پزشکی در ایران ناشی از بزرگنمایی رسانه ها است.

هفتمین کنگره اخلاق پزشکی ایران عصر روز گذشته در ساری شروع شد و تا عصر ۱۸ بهمن ماه ادامه دارد.

قرار بود وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی سخنران این مراسم باشد که با وجود اطلاع رسانی قبلی این سفر لغو شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو