هفت هنرمند که تئاتر فجر را جذاب‎تر می‌کنند

منبع: ایران آرت

143

1398/11/18

21:40


در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر شاهد حضور کارگردانانی هستیم که در عین جوان بودن کارنامه قابل دفاعی نیز از خود به یادگار گذاشته‌اند.

ایران آرت: سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور چهره‌های نام آشنای تئاتر در کنار هنرمندان جوان در مقام کارگردان در حال برگزاری است. بسیاری از کارگردانانی که در جشنواره حضور دارند با وجود جوان بودن از کارنامه قابل دفاع و پرو پیمانی برخوردار هستند.

به گزارش مهر، سیدمحمد مساوات، رضا بهرامی، رضا بهاروند، مهران رنجبر، حمید ابراهیمی، کوروش سلیمانی و ابراهیم پشت کوهی از جمله چهره‌هایی هستند که پیش از این آثارشان با استقبال مخاطبان مواجه شده بود و نام‌هایی آشنا در حوزه نمایش کشورمان هستند که در این گزارش به مرور کارنامه شأن می‌پردازیم.

سید محمد مساوات

سیدمحمد مساوات نویسنده، کارگردان تئاتر و سرپرست "گروه تئاتر رادیکال ۱۴" است. وی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده هنر و معماری در رشته نقاشی به کارگردانی تئاتر در همان دانشگاه تغییر رشته داد و وارد عرصه نمایش شد. او در سال‌های فعالیت تئاتری خود موفق به دریافت جوایز متعددی در حوزه‌های نویسندگی و کارگردانی تئاتر شده است. مساوات اولین کار حرفه ای خود را با عنوان "آقای بکت سکسکه فراموش نشود" در سالن استاد سمندریان روی صحنه برد.

از جمله اجراهای مساوات می‌توان به نمایش‌های "ارتش میرزا ملکم خان خانبلوکی"، "بازیخانه قیاس‌الدین مع الفارق"، "قصه ظهر جمعه"، "خانه‌.وا.ده"، "بیضایی"، "بی پدر" و "این یک پیپ نیست" اشاره کرد.

مساوات در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر با نمایش "بیگانه در خانه" در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای حاضر است. این نمایش در تالار اصلی تئاتر شهر در ایام جشنواره روی صحنه رفته است که در آن رومینا مؤمنی ، محمد علی‌محمدی، علی حافظ پور و دینو زمام حدده (نوید محمدزاده) بازی می‌کنند.

رضا بهاروند

رضا بهاروند کارگردان نسل جوان تئاتر و عضو گروه نمایش "پودس"، فعالیت اش را از تئاتر دانشگاهی آغاز کرد و ۲ سال قبل نمایش "وقت ناهار" را در سالن سمندریان و نمایش "سماعی‌زاده" را در تئاتر باران روی صحنه برد. این اثر نمایشی در بخش بین الملل هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی سه تقدیر کارگردانی، طراحی صحنه و بازیگری را دریافت کرد. او در سال ۹۲ برای نمایش رادیوتئاتر "جن بچه در حجله عریان" از سی و دومین جشنواره بین‌المللی فجر تندیس کارگردانی را دریافت کرد. رضا بهاروند در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر با نمایش "شاه ماهی" که به طور مشترک توسط او و احمد سلگی نوشته شده است، حضور دارد.

رضا بهرامی

رضا بهرامی کارگردان و هنرمند با سابقه تئاتر و نمایش‌های عروسکی است. او پیش از این به عنوان دستیار کارگردان، بازیگر و هنرمند عرصه تئاتر کودک و نوجوان شناخته می‌شد و در سال‌های اخیر به عنوان کارگردان تئاتر توانسته موفق ظاهر شود. بهرامی حضور فعالی در عرصه کارگردانی تئاتر دارد و در سال جاری نمایش "کریم لوژی" را با استقبال بالای علاقه مندان در تئاتر شهر روی صحنه برد. او حالا با این نمایش در بخش مسابقه صحنه‌ای در سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. در این نمایش که به تهیه کنندگی نوید محمدزاده اجرا می‌شود، مجید رحمتی به عنوان تنها بازیگر به هنرمندی می‌پردازد.

مهران رنجبر

مهران رنجبر فارغ التحصیل رشته ادبیات نمایشی است و علاوه بر بازیگری تجربه نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر دارد. مهران رنجبر علاوه بر سینما و تلویزیون یکی از شناخته شده ترین نویسندگان، بازیگران و کارگردانان تئاتر به شمار می‌رود. او در سن ۱۴ سالگی بازیگری را با تئاتر "جنگ کور" به کارگردانی بهروز غریب‌پور آغاز کرد و در سن ۱۶ سالگی به صورت حرفه‌ای به اجرای تئاتر روی صحنه تئاتر شهر و تالار مولوی پرداخت. با ورود به دانشگاه و فرا گرفتن رشته ادبیات نمایشی تئاتر را به صورت آکادمیک دنبال کرد و با شهلا میربختیار، محمدرضا خاکی، مسعود دلخواه و خسرو احمدی به همکاری پرداخت.

رنجبر در جشن بازیگر خانه تئاتر که در سال ۸۸ به داوری حمید سمندریان، احمد دامود و علی رفیعی برگزار شد به عنوان یکی از ۱۰ بازیگر برتر تئاتر ایران انتخاب شد. وی در آثاری چون "ضیافت طوبی"، "آقا مدیر"، "آخر خط"، "کافه پاریس"، "شوایک"، "یک شاخه گل برای وارتان"، "مهرنامه" و "استیو جابز" حضور داشته است.

مهران رنجبر در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش "مارلون براندو" به عنوان کارگردان و نویسنده حضور دارد.

حمید ابراهیمی

حمید ابراهیمی، بازیگر باسابقه تئاتر، علی رغم حضور پررنگ اش در سینما و تلویزیون هیچگاه ارتباط اش را با تئاتر قطع نکرده است. او بیش از سه دهه تجربه حضور در تئاتر را دارد. ابراهیمی بیش از این که بازیگر سینما و تلویزیون باشد، بازیگر تئاتر است و در دوران نوجوانی با بازی در تئاتر دانش آموزی در سال ۱۳۶۵ موفق به کسب رتبه نخست بازیگری جشنواره دانش آموزی در کل کشور شد.

۴ جلد نمایشنامه با نام‌های "آوای باد"، "سیاریحون"، "پندار زنده گفتار مرده" از او به چاپ رسیده است. ابراهیمی با مجموعه "صاحب دلان" در تلویزیون به شهرت رسید و در مجموعه‌های متعددی از جمله "مثل هیچ‌کس" نقش آفرینی کرده است. او در فروردین ۱۳۹۲ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش ضدقهرمان مرد را از جشنواره فیلم‌های پلیسی مسکو برای تله فیلم "تعبیر خواب" دریافت کرد.

"فرزند خاک"، "آلزایمر"، "تا صبح"، "نیستان تهران"، "رویاهای رام نشده تهران"، "پندار زنده گفتار مرده تهران"، "تنها راه ممکن"، "ماشین نشین‌ها"، "روزی روزگاری آبادان"، "این کدوم پنجشنبه است"، "دیر راهبان"، "مرغ‌هایی که از تخم مرغ پخته به دست می‌آیند"، "آوای باد خانه خورشید"، "سیاریحون"، "خورشید و شب خانه" از جمله آثار کارنامه بازیگری و کارگردانی ابراهیمی هستند.

ابراهیمی با نمایش "پشت دیوار عمارت" در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد.

کوروش سلیمانی

کوروش سلیمانی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. فعالیت بازیگری خود در تئاتر و تلویزیون را از سال ۱۳۷۰ از شهر کرمانشاه و در سینما از سال ۱۳۷۸ با فیلم "متولد ماه مهر" به کارگردانی احمدرضا درویش شروع کرد.

سلیمانی با بازی در فیلم سینمایی "اتوبوس شب" توانست از شهرت بالایی برخوردار شود و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. او علاوه بر اینکه در سینما توانست با چهره‌های شاخصی تجربه همکاری پیدا کند، در تلویزیون نیز جزو بازیگرانی به شمار می‌رود که کارنامه قابل دفاعی از خود به جای گذاشته است. او کار خود را با تله فیلم "خون صلح" ساخته صحبت اله خدایاری شروع کرد و در سریال‌هایی همچون "آواز مه"، "تلاطم"، "نرگس"، "فاکتور هشت"، "پیدا و پنهان"، "یک لحظه دیرتر"، "پرانتز باز" و "سی امین روز" به ایفای نقش پرداخته است.

سلیمانی آثار مختلفی را در تئاتر کارگردانی کرده است. تله تئاتر "آدم‌های ماشینی"، و نمایش‌های "بهار و آدم‌برفی"، "مکبث"، "سردار مهر و ماه"، "هفت پرده"، "روال عادی"، "هملت و دن کیشوت" از جمله نمایش‌هایی هستند که سلیمانی در یک دهه گذشته در آنها حضور داشته است. او در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش "سکوت سپید" حاضر است. این نمایش روز سه شنبه ۱۵ بهمن در سالن چارسو تئاتر شهر در بخش غیررقابتی صحنه‌ای روی صحنه رفت.

ابراهیم پشت کوهی

ابراهیم پشت کوهی که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش "تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو" حاضر است، از کارگردانان شناخته شده تئاتر است. این کارگردان در سال ۷۶ گروه تئاتر "تی تووک" را با همراهی محمد سایه بانی، داوود اسلامی و حمید ملاحسینی راه اندازی و مجموعه نمایش‌های خیابانی را با عنوان "چراغ قرمز" در استان هرمزگان و بندرعباس اجرا کرد.

از جمله ویژگی‌های بارز آثار او استفاده از موسیقی مناطق، حرکات نمایشی و اشاره به برخی آداب و رسوم سنتی و محلی و رنگ و طراحی‌های خلاقانه در اجرا است که منجر به محبوبیت آثارش شده است. گروه "تی تووک" با بیش از ۲ دهه فعالیت جوایز و افتخارات متعددی را کسب کرده است. این گروه همچنین "وقتی ما برگردیم دو پای آویزان مانده‌است"، "عالی فاطی"، "چگونه یک کولی کر مرغ دریایی را روی آب خورد"، "تنها سگ اولی می‌داند چرا پارس می‌کند، مکبث" و "تاریخ سرکوب" را به صحنه برده است.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن در حال برگزاری است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو