دکتر مسعود قادی پاشا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فرآیند شناسایی و تشخیص هویت ۱۷۶ قربانی سقوط هواپیمای اوکراینی گفت:‌ بعد از سقوط این هواپیما کارشناسان پزشکی قانونی استان تهران به حالت آماده‌باش درآمده و چند گروه از آنان به محل سقوط هواپیما نیز اعزام شدند، ساعاتی بعد از حادثه بود که پیکر جانباختگان به مرکز آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران منتقل شد و همزمان دو کار از سوی عوامل پزشکی قانونی آغاز شد، یکی تطبیق نمونه‌ها و اجزای اجساد و دیگری تشخیص هویت قربانیان.

وی با اشاره به فراخوان خانواده قربانیان این سانحه خاطرنشان کرد:‌ برای شناسایی و تشخیص هویت از خانواده قربانیان دعوت و اقدام به اخذ نمونه ژنتیک از آنان شد، همچنین خانواده تعدادی دیگر از قربانیان نیز در خارج از کشور بودند که با همکاری سفارتخانه‌ها نمونه‌های ژنتیک از آنان نیز اخذ شده و به کشور ارسال شد و ما توانستیم در عرض کمتر از یک هفته هویت تمامی اجساد را شناسایی کرده و آنان را به خانواده‌هایشان تحویل دهیم.

قادی پاشا درباره نحوه همکاری کشورهای خارجی در ارسال نمونه ژنتیک نیز گفت: این کشورها و همینطور سفارتخانه با هماهنگی وزارت امورخارجه همکاری خوبی با ما داشتند و مشکلی در این خصوص نداشتیم.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور شناسایی اجساد در عرض کمتر از یک هفته را یک رکورد در تشخیص هویت دانست و گفت:  با توجه به شدت آسیب‌ها و انجام معاینات متعدد ظاهری و ژنتیکی روی اجساد و ... که تماما از سوی کارشناسان و متخصصان پزشکی قانونی استان تهران انجام شده، شناسایی و تشخیص هویت در عرض یک هفته و آن‌هم بدون کمـترین خطا و اشتباه یک رکورد محسوب می‌شود، ضمن اینکه بسیاری از اجساد تا دو سه‌روز بعد از حادثه شناسایی شدند.

وی در مورد اینکه آیا امکان تشخیص هویت از طریق همسر وجود دارد یا خیر گفت:‌چنین امکانی وجود ندارد، چرا که ژن زن و شوهر با هم متفاوت است، اما اگر فرزندی داشته باشند از این طریق می‌توان نسب به شناسایی اقدام کرد. عمده نمونه‌های ما از والدین، خواهر و برادر اخذ شد.

قادی‌پاشا استانداردهای اجرا شده در فرآیند تشخیص هویت جانباختگان هواپیمای اوکراینی را یکی از بالاترین روش‌ها برشمرد و گفت: اقدام سازمان پزشکی قانونی و روشی که به کار گرفت حتی بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپایی بود.

به گفته وی، سرعت شناسایی نیز بالاتر از موردهای مشابه در دیگر کشورها بود، به‌طوریکه تجربه خود من نشان می‌دهد که حداقل دو هفته زمان برای شناسایی هویت ۱۷۶ مسافر لازم بود و کارشناسان و متخصصان ما توانستند با فعالیت شبانه‌روزی  در زمانی کمتر از نصف این مدت کار شناسایی را به پایان برسانند و تمام ۱۷۶ پیکر را به خانواده‌هایشان تحویل دهند.