مکان مناسب مطالعه چه خصوصیاتی دارد؟

مکان مناسب مطالعه چه خصوصیاتی دارد؟


منبع: آرگا

135

1398/11/20

00:42


انتخاب محیط مناسب برای درس خواندن نقش مهمی را در یادگیری و تمرکز در حواس ایفا می کند که بهتر است برای مطالعه مکانی را انتخاب کنید تا بتوانید در آن آرامش خیال و تمرکز کافی داشته باشید که مکان مناسب مطالعه دارای ویژگی هایی هستند که در این مقاله شما را با خصوصیات آن آشنا خواهیم کرد.

انتخاب یک اتاق مطالعه مناسب برای درس خواندن و تمرکز بیشتر امری بسیار مهم و ضروری است که البته برخی افراد درس خواندن در کتابخانه را ترجیح می دهند که این بستگی به خود فرد دارد که در کدام محیط بیشتر می تواند مطالعه کند اما بهتر است ویژگی های یک مکان مناسب برای درس خواندن را بشناسید و در صورتی که قصد مطالعه دارید می توانید این خصوصیات را رعایت کنند تا با تمرکز و آرامش بیشتری مطالعه کنید.

مکان مناسب برای درس خواندن

بررسی خصوصیات مکان مناسب مطالعه

مطالعه کردن نیاز به یک محیط مناسب و ایده آل دارد که این مکان مناسب با خصوصیات و ویژگی هایی همراه است که در ادامه شما را با آن ها آشنا خواهیم کرد.

۱. داشتن احساس آرامش روانی و آسودگی

مکانی را که برای درس خواندن انتخاب می کنید باید به شکلی باشد که در آن محیط راحت و آسوده باشید و هیچ چیزی باعث از بین رفتن تمرکز شما نشود به طور مثال: دمای اتاق معتدل، نور کافی و مناسب باشد زیرا، درس خواندن در نور نامناسب با مشکلاتی برای چشم و بیماری هایی همراه است، همچنین بهتر است برای درس خواندن از یک میز تحریر استفاده کنید و به هیچ وجه به صورت خوابیدن و دراز کشیده مطالعه نکنید.

ویژگی های مکان مناسب مطالعه

۲. ساکت و آرام بودن محیط

از دیگر خصوصیات مکان مناسب برای مطالعه دارا بودن سکوت نسبی است اما دقت داشته باشید که منظور سکوت مطلق نمی باشد زیرا، در صورتی که به سکوت مطلق عادت کنید در نتیجه در زمان آزمون های آزمایشی و حتی سراسری که در آنجا سکوت مطلق وجود ندارد در نتیجه تمرکزتان از بین خواهد رفت و باید خیلی هم پر سروصدا نباشد که باعث حواس پرتی تان شود، اگر شرایط گفته شده در اتاق شما مهیا نیست می توانید در کتابخانه مطالعه کنید.

۳. نحوه نشستن پشت میز و صندلی

به منظور ایجاد مکان مناسب جهت درس خواندن، طریقه قرار گرفتن صحیح در پشت میز و صندلی است به گونه ای که در زمان نشستن زانوهای شما باید به شکل ۹۰ درجه و کف پا کاملا روی زمین قرار گرفته شود و در صورتی که صندلی بلند است وسیله ای زیر پاهایتان قرار داده تا کف پا بر روی آن قرار بگیرد.

محیط مناسب جهت درس خواندن

تکیه گاه پشتی صندلی نیز باید به گونه ای باشد که به شکل کامل ستون فقرات را پوشش دهد و قوس کمر را پر نماید و اگر نمی توانید صندلی و میز مناسب تهیه کنید می توانید به یک تکیه گاه نرم مانند پشتی تکیه داده و پاها را دراز کنید به گونه ای که زاویه ی پاها و کمر نود۹۰ درجه باشد و بر روی پا بالشتی را قرار داده سپس بر روی آن کتاب تان را قرار دهید که باید فاصله چشم تا کتاب از ۴۵ سانتی متر بیشتر نباشد.

۴. داشتن تهویه مناسب

داشتن اکسیژن لازم و تهویه مناسب در زمان مطالعه امری بسیار مهم و ضروری است زیرا، اکسیژن کم یا رطوبت زیاد باعث خسته شدن زود هنگام و کاهش قدرت یادگیری در شما می شود.

درس خواندن در مکان مناسب

۵. داشتن نور کافی

ویژگی های دیگری که یک محیط مطالعه مناسب باید دارا باشد نور کافی است که منظور از داشتن نور کافی نور زیاد نیست بلکه نور زرد ملایم یا نهایتاً ترکیب نور زرد با سفید است، در صورتی که نور اتاق مطالعه سفید باشد به خاطر سرد و بی روح بودن رنگ آن سبب خستگی شدن و بی حوصلگی شما می شود.

خصوصیات مکان مناسب مطالعه

۶. آماده کردن وسایل لازم پیش از مطالعه

قبل از اینکه شروع به درس خواندن کنید تمام وسایل لازم از جمله : پاک کن، دفتر، کتاب، مداد، چک نویس و ..را آماده کرده تا در زمان مطالعه به دنبال آن ها نگردید زیرا، این کار مانع از تمرکز کردن شما می شود.

۷. شرطی بودن مکان مطالعه

از مهم نکاتی که در رابطه با محیط مناسب مطالعه باید رعایت کرد شرطی بودن آن محیط می باشد به این معناست که محیط مطالعه باید ثابت باشد و حتی این نکته در مورد نشستن در کلاس درس نیز امری بسیار مهم است و توصیه می شود در طول سال تحصیلی بر روی یک صندلی مشخص بنشینید.

بهترین مکان مطالعه

۸. داشتن رنگ آمیزی نشاط انگیز

مکان مطالعه باید رنگ آمیزی نشاط انگیزی داشته باشد زیرا، شما مدت زیادی از وقت تان را در اتاق می گذرانید بنابراین محیط مطالعه باید فضای نشاط آوری داشته باشد تا در زمان درس خواندن احساس بی انگیزگی و خستگی نکنید.

محیط مناسب مطالعه

۹. مرتب بودن اتاق

قبل از مطالعه، اتاق یا میز مطالعه تان را  به مدت دو الی سه دقیقه مرتب کنید، این موضوع را کاملا جدی بگیرید زیرا، داشتن اتاق شلوغ سبب بر هم زدن تمرکز تان خواهد شد.

ویژگی های مکان مناسب برای درس خواندن

با در نظر گرفتن این خصوصیات می توانید مکان مناسب را جهت درس خواندن انتخاب کنید و البته فرقی نمی کند که خانه، کتابخانه و یا… باشد فقط باید توجه داشته باشید که تمام این خصوصیات را داشته باشد و در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با روش صحیح مطالعه، بهترین روش های مطالعه و افزایش راندمان مطالعه بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو