نکاتی درباره آرایش اتاق کودک

نکاتی درباره آرایش اتاق کودکدکوراسیون اتاق کودک می تواند بسیار جذاب و زیبا باشد. اما اگر بخواهید با در نظر گرفتن اصول مربوط به دکوراسیون داخلی، اتاق کودک خود را مبلمان کنید، باید به مواردی توجه نمود که شاید کار را مشکل تر از انجام دکوراسیون داخلی یک اتاق بزرگسال می کند.

 به همین دلیل بسیاری از پدر و مادرها وقتی را صرف فکر کردن در مورد دکوراسیون اتاق کودک خود می کنند.در نظر داشتن اینکه اتاق کودک فضایی برای خواب و بازی کودک است، سبب می شود که دکوراسیون آن از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. زیرا این فضا در رشد جسمی و روحی کودک بسیار تاثیر گذار است. اما اینکه فضای اتاق برای بازی پسر یا دختر در نظر گرفته شود، در دکوراسیون آن تاثیر گذار است.در این یادداشت نکاتی راجع به اتاق خواب کودک به طور کلی مطرح می شود.
موارد بسیاری در مورد اتاق خواب کودک مطرح است، که زمینه رشد و پرورش استعدادهای او را فراهم آورد و بتواند سازگار با خلق و خوی کودک باشد.
درابتدا می توان آنچه را که در اتاق کودک برای بازی و استراحت نیاز است، لیست کرد و با توجه به نکات روانشناسی و در نظر داشتن سن کودک و نیاز های مطابق با سن او مبلمان و دکوراسیون مورد نیاز او را تهیه نمود یا از وسایل موجود در خانه که همگام با روحیات کودک است استفاده نمود.
پس از آن می توان از کتاب قصه های کودکان برای دکوراسیون، تابلوهاو... الهام گرفت.زیرا کودکان به کتاب قصه هایشان بسیار علاقه دارند.
اگر کودک شما در سنی است که می تواند نظر دهد، از ایده های خودش می توانید استفاده کنید. می توانید در مورد رنگ مورد علاقه اش یا اشیای دکوری که او به آنها علاقه دارد از او سؤال هایی بپرسید.
در مورد رنگ و جنس پرده و روتختی و همین طور رنگ کاغذ دیواری و جنس آن حتماً فکر کرده و متناسب سن و جنسیت فرزند و سلیقه خودتان رنگی را انتخاب نمایید، این انتخاب بسیار روی سیمای اتاق و نتیجه ای که می خواهید بد ست آورید تأثیر گزار است. از نقاشی ها و کار های دستی کودک خود می توانید برای دکوراسیون در روی کاغذ های حاشیه دیوار استفاده کنید. می توان آنها را به عنوان یک الگو انتخاب و تقویت کرد و از آنها در جا های مختلف مثلاً روکش آباژور و تابلو و... به عنوان بخشی از دکوراسیون استفاده کرد.
همین طور می توان جهت رنگ آمیزی دیوار ها و کف و سقف از آنها استفاده کرد و اگر شما برای روتختی و پرده از پارچه طرح دار استفاده می کنید، می توانید از طرح آن در دکوراسیون اتاق استفاده نمایید. یا به عکس می توانید از رنگهای موجود در الگوی خاصی که با توجه به روحیه کودک خود ایجاد نموده اید، جهت رنگ وجنس پارچه روتختی و پرده و ... استفاده کنید.
دراتاق کودک عرصه های مختلف را از هم جدا کنید. فضای خواب کودک که باید آرامش بخش باشد، از فضای بازی،مانند مکانی برای حرکت ماشین های مسابقه ای یا ریل قطار یا اتاق باربی یا چادرهای مسافرتی اسباب بازی و... جدا باشد. همین طور مکانی برای انجام کارهای هنری و کار دستی کودک در نظر گرفته شود،زیرا در رشد خلاقیت کودک تأثیر گذار است. یک نقطه تمرکز هم برای اتاق در نظر بگیرید. این نقطه می تواند پوشش دیوارها، سایبان روی تخت خواب یا طبقه ای باشد که با اسباب بازی ها و وسایلی که الگوی دکوراسیون را ازآن برداشت کرده اید، پر شده است.
پس از انتخاب اجزای دکوراسیون شما می توانید حال و هوای خاصی با توجه به روحیات کودکتان برای او ایجاد کنید، اتاقی با حال و هوای باغ، اتاقی خیالی در کهکشان، اتاقی برای پرنس ها یا اتاقی با روحیه موجود در کارتون مورد علاقه کودکتان و بسیاری موارد دیگر که با توجه به تنوع و تعدد ایده های موجود می توان فضاهایی بسیار متنوع و متفاوت را خلق کرد که استعداد کودک در آن فضا رشد یابد و بتواند انسانی خلاق برای آینده باشد.

روزنامه ایران
ویرایش و تلخیص:آکاایران