احتمال عمدی بودن آتش‌ سوزیِ جنگل‌ های شمال

منبع: سیمرغ

97

1398/11/20

14:20


احتمال عمدی بودن آتش‌ سوزیِ جنگل‌ های شمال

در چند روز گذشته ۳۶ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های ۱۳ شهرستان گیلان رخ داد و تا کنون حدود هشت تا ۱۰ هکتار از جنگل‌های این استان مخصوصا در شهرستان رودبار و دهستان بلوکات، طعمه حریق شده است

آتش‌ سوزیِ جنگل‌ های شمال عمدی است؟

با وجود اینکه مسئولان استان هشدار داده‌اند که آتش به نزدیکی مناطق مسکونی رسیده، اما سرهنگ قربانی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان اعلام کرده‌ است: «آتش سوزی در حدود ۱۳۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان‌های آستارا، تالش، ماسال، رضوانشهر، فومن، صومعه سرا، لنگرود، لاهیجان، بندرانزلی، شفت و رشت مهار شده است.

اما آتش سوزی در جنگل‌های رودبار و سیاهکل ادامه دارد.» از سوی دیگر به گفته مسئولان این استان پیدایش اولیه این آتش سوزی‌ها به طور معمول نشات گرفته از بی احتیاطی های گردشگران و یا مردم محلی است‌؛ و وقتی آتش به جان جنگل‌ها می‌افتد؛ اگر سرعت وزش باد گرم بالا باشد، امدادرسانی و مهار آتش را دچار مشکل می‌شود. در چند روز گذشته تعداد زیادی از مردم بومی منطقه برای مهار آتش سوزی به کمک دولت رفته‌اند و با کمترین امکانات سعی دارند که این آتش‌سوزی را مهار نمایند.

منوچهر جمالی سوسفی، نماینده رودبار در مجلس در این رابطه گفته است: جنگل‌های شمال کشور در استان گیلان و بخشی از جنگل‌های رودبار، دهستان بلوکات، حلمیه جان و ... دچار آتش سوزی شده و حدود هشت تا 10 هکتار از جنگل‌های این منطقه از بین رفته اما علت وقوع آن به صورت دقیق مشخص نشده است.

آتش عمدی به جان جنگل‌ ها

یک کارشناس محیط زیست در رابطه با دلیل این آتش سوزی‌ها در جنگل‌های شمال ایران می‌گوید: به طور قطع می‌گویم که این آتش‌سوزی‌ها عمدی است، چون الان زمان و فصل آتش سوزی در جنگل‌های شمال کشور نیست. اسماعیل کهرم در ادامه خاطر نشان می‌کند: تجربه نشان داده که 85 تا 90 درصد آتش سوزی‌هایی‌ که در جنگل‌ها و مراتع کشور ما رخ می‌دهد دلیل انسانی دارد و این دلیل یا سهوی است یا عمدی. اما با توجه به اینکه آتش سوزی چند وقت اخیر جنگل‌های گیلان در چند نقطه انجام شده، نشان می‌دهد که عمدی است. سال گذشته در جنگل‌های شهرستان مریوان بیش از 700 آتش سوزی رخ داد، که بسیاری برای ساخت ساختمان و رستوران این جنگل‌ها را آتش می‌زدند.

چند سال پیش نیز در جنگل‌های جنوب پارک ملی گلستان در منطقه جهان‌نما، برخی از نهادها، قولنامه‌های مردم را گرفته‌اند تا به آنها سند رسمی بدهند، اما وقتی سندها به دست مردم رسید، با تعجب دیدند که 10 تا 15 درصد از متراژ زمین‌هایشان کم شده و مردم برای تلافی شروع به آتش زدن جنگل‌ها کردند. آنها تصور می‌کردند که با این کار، از آن نهادها انتقام می‌گیرند، در صورتی که نمی‌دانند چه زیان بزرگی را به کشور تحمیل می‌کنند.

جنگل‌ها برای ما مهم نیست

وی در ادامه می‌افزاید: مسئولان گیلان می‌گویند که باد گرم باعث آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال شده است! در صورتی که همه می‌دانند که باد گرم آتش را شروع نمی‌کند و فقط آن را گسترش می‌دهد. واقعیت این است که ما برای جنگل‌هایمان ارزش قائل نیستیم. چندی پیش در جنگل‌های استان گلستان 400 هکتار در آتش سوخت ولی مدیر کل جنگل‌های این استان در کمال آرامش عنوان کرد که اصلا اتفاق خاصی رخ نداده و به‌زودی درختان به طور طبیعی جایگزین می‌شوند. این اظهار نظر آن مسئول نشان می‌دهد که او نه جنگل را می‌شناسد و نه به آن علاقه دارد. برای هر کدام از این درخت‌ها که می‌سوزند حداقل 50 سال زمان نیاز است تا به یک درخت کهنسال تبدیل شود. متاسفانه این سرمایه‌های ملی و خدادادی دست کسانی افتاده که نه جنگل شناس هستند و نه جنگل را دوست دارند و‌گرنه باید برای هر برگ آن عزاداری کرد.

کمبود امکانات در گسترش آتش‌ سوزی

با وجود این صحبت‌ها باید به این نکته اشاره کرد که کمبود امکانات در مهار به موقع حریق باعث افزایش آتش‌سوزی و نابودی جنگل‌ها می‌شود. کهرم این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: سال گذشته زمانی‌که در جنگل‌های آمل آتش‌سوزی صورت گرفت، هفت ساعت زمان برد که مردم عادی با سختی بسیار به ارتفاعات جنگل‌ها رسیدند، اما وقتی مستقر شدند که با کپسول‌های آتش نشانی شروع به خاموش کردن آتش کنند، با تعجب دیدند که کپسول‌های آتش نشانی آنها خالی است!

در آتش سوزی روزهای اخیر نیز خود مردم به صورت داوطلبانه به جنگل‌ها رفته‌اند و کمک می‌کنند. روسیه با آن عظمت وقتی آتش‌سوزی در جنگل‌هایش رخ داد از آمریکا درخواست کمک کرد و این کشور هواپیمای آبپاش به مناطق آتش‌سوزی روسیه ارسال کرد. متاسفانه ما نه‌تنها این امکانات را نداریم، بلکه از کشورهای دیگر نیز درخواست کمک برای مهار آتش‌سوزی نمی‌کنیم. در حالی که همه حجم حریق جنگل‌های ما با دو تا سه ساعت پرواز هواپیماهای آبپاش خاموش و مهار می‌شود و این خسارت بزرگ را بر روی دست کشور نمی‌گذارد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه آرمان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو