موهای زائد زنان، علت رشد آن چیست؟

منبع: نی نی بان

134

1398/3/29

16:27


موهای زائد و اضافی که بر بدن و صورت زنان رشد می کند، یک نتیجه از شرایطی به نام هیرسوتیسم است. همه ی زنان دارای موی صورت و بدن هستند، اما این موها معمولا بسیار ریز و نازک هستند. تفاوت اصلی بین موهای معمولی روی بدن و صورت زنان با موهای ناشی از هیرسوتیسم، بافت آن است. موهای زائدی که بر روی صورت، بازو، پشت و یا قفسه ی سینه رشد می کنند، معمولا ضخیم و سیاه هستند. موهای زائد هیرسوتیسم با هیپرتریکوزیس که موهای زائد موجود در مناطقی است که به آندروژن ها (هورمون های مردانه) وابسته نیست، متفاوت است. هیرسوتیسم موهای زائد موجود در مناطقی است که به طور معمول در مردان دیده می شود، مانند صورت و زیر شکم آنها که از مو پوشیده شده است. بر اساس یک نشریه ی هندی، موهای زائد هیرسوتیسم بین 5 تا 10 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. رشد موهای زائد در زنان به سابقه ی خانوادگی آنها برمیگردد. بنابراین، اگر مادر، خواهر یا زنی دیگر از خانواده ی شما به آن مبتلا است، به احتمال زیاد رشد موهای زائد در شما نیز دیده می شود. زنان مدیترانه ای، جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه ای، احتمال بیشتری دارد که به این مشکل دچار شوند.
وجود موهای زائد بدن می تواند منجر به احساسات خودآگاهی شود، اما این اتفاق خطرناک نیست. با این حال، عدم تعادل هورمونی که می تواند سبب ایجاد موهای زائد شود، ممکن است سلامت زنان را به خطر اندازد.

علت رشد موهای زائد در زنان چیست؟
موهای زائد و بیش از حد صورت در زنان به دلیل سطوح بالاتر از حد نرمال آندروژن ها از جمله تستوسترون است که این سبب رشد موهای ضخیم در صورت و بدن می شود. تمام خانم ها آندروژن ها را تولید می کنند، اما سطح آنها معمولا بسیار پایین است. برخی از شرایط پزشکی می تواند سبب تولید بیش از حد آندروژن ها در زنان شود و این باعث رشد موهای مردانه و سایر خصوصیات مردان مانند صدای کلفت در خانم ها می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک
سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل شایع هیرسوتیسم است. به گفته ی پزشکان، این بیماری به عنوان سه مورد از چهار مورد ایجاد هیرسوتیسم گزارش شده است. کیست های خوش خیم که بر روی تخمدان ها رشد می کنند، می توانند بر تولید هورمون تاثیر گذار باشند و باعث نامنظم شدن چرخه ی قاعدگی و کاهش باروری شود. سازمان بهداشت زنان بر این باور است که زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، اغلب افراد چاقی هستند و آکنه ی متوسط تا شدید دارند. سایر علائم این بیماری عباتند از:
- خستگی
- تغییرات خلق و خوی
- ناباروری
- درد لگن
- سردرد
- مشکلات خواب
- اختلالات غدد فوق کلیوی
اشکال دیگر اختلال هورمونی که سبب رشد بیش از حد مو و موهای اضافی می شوند عبارتند از اختلالات غدد فوق کلیوی:
- سرطان آدرنالین
- تومورهای آدرنالین
- هیپرپلازی مادرزادی آدرنالین
- بیماری کوشینگ
غده فوق کلیوی که در بالای کلیه قرار دارد، مسئول تولید هورمون هستند. افراد مبتلا به هیپرپلازی مادرزادی آدرنالین، بدون آنزیمی که برای تولید هورمون ضروری است، به دنیا می آیند. افرادی که دارای بیماری کوشینگ هستند، سطح کورتیزول بالاتری دارند. کورتیزول گاهی به نام "هورمون استرس" شناخته می شود. همه ی این شرایط می توانند سبب تولید آندروژن ها و رشد موهای زائد شود.
نشانه های اختلالات غدد فوق کلیوی عبارتند از:
- فشار خون بالا
- ضعف استخوان و عضلات
- وزن اضافی در قسمت بالایی بدن
- سردرد
- سطح قند خون بالا و پایین

مصرف داروها
افزایش بیش از حد موهای صورت و بدن و موهای زائد، می تواند به دلیل هر یک از داروهای زیر حاصل شود:
- مینوکسیدیل که برای تحریک رشد مو مورد استفاده قرار می گیرد.
- استروئیدهای آنابولیک که برای تغییرات مصنوعی تستوسترون هستند.
- سیکلوسپورین که یک داروی ضد سرطان است و اغلب قبل از پیوند عضو استفاده می شود.
در برخی از موارد، زنان ممکن است مبتلا به هیرسوتیسم ایدیوپاتیک باشند، به این علت که دلیل قابل تشخیصی برای ابتلا به آن وجود ندارد. این معمولا مزمن است و ممکن است درمان آن سختتر باشد.

تشخیص موهای زائد یا هیرسوتیسم
هنگام تشخیص هیرسوتیسم، پزشک سابقه ی پزشکی شما را به طور دقیق بررسی خواهد کرد. لازم است که شما در مورد داروهایی که مصرف می کنید با پزشک برای کمک به تشخیص علت بیماری، مشورت کنید. همچنین پزشک ممکن است انجام آزمایش های خون را برای اندازه گیری سطح هورمون شما تجویز کند. در بعضی موارد، پزشک شما همچنین می تواند به منظور اطمینان از عدم ابتلا به دیابت، کار خون را توصیه کند.

چشم اندازهایی برای موهای زائد
رشد موهای زائد یک چالش بلند مدت است. اکثر زنان مبتلا به اختلالات هورمونی، به خوبی به درمان پاسخ می دهند، اما اگر سطح هورمون خود را کنترل نکنند، این موها دوباره می توانند رشد کنند. با توجه به علت اصلی رشد موهای زائد و نوع درمان انتخابی شما، این موها ممکن است به صورت مادام العمر وجود داشته باشند و یا از بین بروند. حذف موهای زائد با لیزر یا الکترولیز می تواند نسبت به سایر روش ها، نتیجه ی دائمی داشته باشند. شرایطی که باعث هیرسوتیسم می شود، مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک یا اختلالات غدد فوق کلیه ای، ممکن است نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو