شرکت‌های آذر باطری، برنا باطری، پاسارگاد باطری، سپاهان باطری و صبا باطری معتبرترین تولیدکنندگان این محصول در ایران هستند. این شرکت‌ها با بهره گرفتن از تکنولوژی‌های روز تولید باطری ماشین موفق شده‌اند کیفیتی بسیار بالا را برای خودروهای داخلی فراهم آورند. باطری خودروهای ساخت سایپا و ایران‌خودرو تماماً از این کارخانه‌ها بیرون می‌آیند. دیگر کمپانی‌های خودروسازی ایران مانند کرمان‌موتور، پارس‌خودرو، شهاب‌خودرو، رانیران و گروه بهمن نیز عمدتاً از باطری‌های ایرانی استفاده می‌کنند. محفظۀ باطری اتومبیل‌ها معمولاً ابعادی استاندارد دارند. بنابراین هنگام خرید باطری خودرو یا تعویض آن می‌توان از بین برندهای متعدد دست به انتخاب زد. در این مقاله، کارشناسان باتجربۀ «تهران باتری ۲۴» مشخصات فنی باطری خودروهای ساخت ایران را بررسی کرده‌اند.

خرید باطری پژو ۲۰۶

این خودرو در تیپ‌های مختلف در ایران تولید می‌شود. با این حال، در همۀ مدل‌های آن از باطری ۵۵ آمپری استفاده می‌شود. در واقع، باطری ۲۰۶ تیپ ۲ و باطری ۲۰۶ تیپ ۵ هر دو از آمپراژی برابر استفاده می‌کنند. علت آن نیز کم‌مصرف بودن و سیستم برق‌رسانی خوب این خودرو است. در زمان خرید باطری خودرو  ۲۰۶ باید به چینش قطب‌های آن نیز توجه کرد. باطری مناسب این خودرو پایه کوتاه و قطب چپ است. این نکته نیز در مورد همۀ مدل‌ها صدق می‌کند. در مدل‌های قدیمی این خودرو از باطری‌های اسید ـ سرب استفاده می‌شد. اما توصیه می‌شود هنگام تعویض باطری فابریک پژو ۲۰۶، باطری‌های اتمی را جایگزین آنها کنید.

خرید باطری خودرو پراید 

باطری فابریک پراید در تمام مدل‌ها از نوع ۵۵ آمپری است. با وجود این، بهتر است برای سایپا ۱۵۱ (وانت پراید) از باطری ۶۰ آمپری استفاده کرد. سیستم برقی پراید در تمام مدل‌ها یکسان است، اما این مدل خاص پراید به نیروی بیشتری برای عملکرد مطلوب خود نیاز دارد. باطری‌هایی با آمپراژ بالاتر هیچ آسیبی به خودرو نمی‌رسانند. دلیل استفاده از باطری‌هایی با آمپراژ پایین‌تر، قیمت کمتر آنهاست. در واقع هر چه آمپراژ باطری ماشین بیشتر شود، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. باطری فابریک پراید در مدل‌های اولیه از نوع اسید ـ سرب بود. با این حال، هنگام خرید باطری خودرو جدید توصیه می‌شود از باطری‌های اتمی استفاده کنید.

تهران باطری24

خرید باطری خودرو سمند

باطری فابریک سمند در بیشتر مدل‌های آن ۶۶ آمپری است. با این حال، در مدل‌های سورن و توربوشارژ باید از آمپراژی بالاتر استفاده کرد. این مدل‌ها برای عملکرد صحیح خود به نیروی بیشتری احتیاج دارند. همچنین اگر قصد استفاده از سیستم‌های صوتی حرفه‌ای یا مانیتورهای متعدد را دارید، بهتر است سراغ باطری ماشینی با آمپراژ بیشتر بروید. آمپراژ در واقع میزان ذخیرۀ نیروی الکتریکی باطری است. توجه داشته باشید که باطری‌های استاندارد خودروهای سواری همگی ۱۲ ولتی هستند. بنابراین، در زمان خرید باطری خودرو فقط باید به عدد آمپر آن توجه کنید. باطری‌های ماشین سنگین ابعادی بزرگ‌تر دارند و ولتاژ آنها ۲۴ است.

خرید باطری خودرو ال نود

ال نود در ایران با نام تندر نود نیز شناخته می‌شود. این خودرو در اصل محصول شرکت فرانسوی رنو است. اما شرکت‌های پارس‌خودرو، ایران‌خودرو و سایپا تولیدکنندۀ رسمی آن در ایران هستند. باطری فابریک ال نود از نوع ۶۰ آمپری است. گارانتی باطری این ماشین بر اساس اینکه در کدام کارخانه تولید شده باشد، بین ۱۲ تا ۱۸ ماه است. گفتنی است که دینام این خودرو قابلیت شارژ باطری ماشین را به میزان ۸۰ آمپر دارد. بنابراین، هنگام خرید باطری خودرو می‌توانید به آمپراژ بالاتر نیز فکر کنید. اگر از کولر یا مه‌شکن اتومبیل خود زیاد استفاده می‌کنید، بهتر است سراغ باطری‌های ۶۶ یا حتی ۷۴ آمپری بروید.

باطری خودرو پژو ۴۰۵

کمپانی پژو در سال ۱۹۸۷ نخستین نمونۀ پژو ۴۰۵ را وارد بازار فرانسه کرد. این خودرو تا به امروز یکی از پُرفروش‌ترین مدل‌های این کمپانی بوده است. تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۶۹ آغاز شده است. ابتدا تمام قطعات آن وارد می‌شد، اما امروزه بیشتر قطعات آن در ایران ساخته می‌شود. باطری فابریک پژو ۴۰۵ از نوع ۶۶ آمپری است. با این حال، در زمان خرید باطری خودرو جدید می‌توانید از آمپراژ بالاتر نیز استفاده کنید. مدل جی‌اِل‌آی این خودرو بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ با امکانات رفاهی کمتر و در نتیجه قیمتی پایین‌تر به بازار عرضه شد. با وجود این، باطری ماشین جی‌اِل‌آی نیز همانند قبلی‌ها بود.

خرید باطری خودرو تیبا

شرکت سایپا خودرو تیبا را در سال ۱۳۸۷ به بازار عرضه کرد. این خودرو در ابتدا مینیاتور نام داشت. مهندسان ایرانی با کمک گرفتن از مشاوران خارجی کوشیده‌اند خودرویی مناسب برای ایرانیان طراحی کنند. تیبا ۲ یا همان مدل هاچ‌بک این خودرو نیز با همین انگیزه طراحی شده است. باطری فابریک تیبا ۵۵ آمپری است. البته در مدل‌های سفارشی این خودرو از باطری‌هایی با آمپراژ بالاتر استفاده می‌شود. تجهیزاتی اختیاری همانند آینه‌های کناری برقی و شیشه‌بالابرهای برقی عقب از جمله مهم‌ترین آپشن‌های نمونه‌های سفارشی هستند. بنابراین هنگام خرید باطری خودرو اگر قصد اضافه کردن این امکانات را دارید، باید سراغ باطری‌هایی قوی‌تر مثلاً باطری ماشین ۶۰ آمپری بروید.

باطری خودرو پژو پارس

شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۳۷۸ برای نخستین بار پژو پارس را به بازار عرضه کرد. برخی آن را پژو پرشیا نیز می‌نامند. این خودرو در مدل‌ها و تیپ‌های گوناگون تولید شده است. با این حال، باطری پژو پارس در تمام مدل‌ها یکسان است. البته نمونه‌های به‌اصطلاح لاکچری این خودرو مثل مدل پژو پارس تشریفات (لیموزین) از باطری ماشینی با آمپراژ بسیار بالاتر استفاده می‌کنند. باطری فابریک پژو پارس ۶۶ آمپری است. گارانتی باطری کارخانه‌ای این خودرو نیز در تمام مدل‌ها ۱۲ ماه است. بهترین راه برای آگاهی پیدا کردن از آمپراژ استاندارد هر خودرویی، مراجعه به دفترچۀ راهنمای آن است. توصیه می‌شود پیش از خرید باطری خودرو نگاهی به آن بیندازید.

خرید باطری خودرو ساینا

این خودرو نخستین بار در سال ۱۳۹۴ به بازار عرضه شد. شرکت سایپا از ابتدا باطری مناسب این خودرو را از میان برندهای ایرانی انتخاب کرد. باطری فابریک ساینا ۵۵ آمپری است. این نوع باطری پاسخگوی مدل‌های به‌اصطلاح فول‌آپشن این خودرو نیز هست. عمر مفید باطری خودرو محدود است. بنابراین معمولاً بعد از حدود دو سال، باطری ماشین شما نیاز به تعویض پیدا می‌کند. بهترین راه برای خرید باطری خودرو تماس با شماره تلفن ۰۹۱۲۵۰۸۰۰۲۰ است. کارشناسان «تهران باتری ۲۴» در تمام ایام هفته و در تمام ساعات روز آمادۀ پاسخگویی به شما هستند. تعویض باطری ماشین در محل شما رایگان است.