خواص ژله و فوایدی که باعث می شود عاشق این دسر محبوب شوید

خواص ژله و فوایدی که باعث می شود عاشق این دسر محبوب شوید


منبع: آرگا

166

1398/11/22

11:07


ژله نوعی ماده غذایی است که از چوشیده شدن استخوان، غضروف و پوست حیوانات به دست می آید. این ماده دارای خواص بسیاری از جمله تقویت دندان ها، بهبود زخم، برطرف کننده چروک، برطرف کننده سلولیت، کاهش دهنده وزن، تقویت موها، سم زدایی کبد و … دارد.

ژله ماده غذایی خوشمزه و دوست داشتنی است که حالت لرزانی دارد و کمتر کسی است که میل به خوردن آن نداشته باشد، این دسر با طعم های مختلف تهیه می شود و علاوه بر طعم خوب دارای ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. ژله فوائد بسیاری برای سلامت بدن داشته تا جایی که از آن به یک ابر خوراکی نام می برند.

خواص مختلف ژله

ژله خوراکی مفیدی است که از ژلاتین درست شده است و حاوی پروتئین و آمینو اسید بوده که نقش بسزایی در استخوان سازی و رشد دارد. شاید در نگاه اول ژله شاید به عنوان غذایی سالم به نظر نرسد، اما باید بدانید که این ماده غذایی بیشتر از یک میان وعده بوده و خواص بسیاری دارد. ژله از جوشیده شدن استخوان، غضروف و پوست حیوانات برای خارج کردن کلاژن ساخته می شود. کلاژن پروتئین فیبری است که باعث اتصال ماهیچه ها، استخوان ها و پوست به هم می شود. در اثر پردازش کلاژن ماده ای بی رنگ به اسم ژلاتین تولید می شود که بعد از سرد شدن بافتی شبیه به ژله خواهد داشت. ژلاتین درست خلاف کلاژن قابلیت حل شدن در آب داغ را داشته و برای تهیه سوپ، دسر و سالاد ها از آن استفاده می شود. ژلاتین همان خواص کلاژن را داراست و ژله که از ژلاتین ساخته می شود نیز دارای همان خاصیت ها می باشد.

خاصیت های متفاوت ژله

ویتامین ها و مواد مغذی موجود در ژله

نصف فنجان ژله بدون قند دارای مواد مغذی و مفید زیر می باشد:
۲ درصد آهن، ۲۲ درصد کلسیم، ۹ درصد ویتامین C، پروتئین ۳۲ گرم، ۳ درصد ویتامین A، قند ۱۰ گرم، پتاسیم ۴۰۸ میلی گرم، فیبر غذایی ۲ گرم، سدیم ۱۹۰ میلی گرم، کلسترول ۶۰ میلی گرم، چربی اشباع نشده ۱ گرم، مجموع چربی ۳ گرم، ۲۳۰ کالری.

ژله و خواص آن

در ادامه با انواع خواص ژله آشنا می شویم:

سلامت پوست و پیشگیری از پیری

همانطور که افراد زیادی می دانند برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی کلاژن هستند. کلاژن اصلی ترین ماده برای محصولات ضد چروک و رفع چین و چروک می باشد و تاثیر بسزایی در کاهش سرعت پیری دارد. در حال حاضر تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف کلاژن خوراکی نتیجه بخش تر از نوع موضعی آن بر روی پوست می باشد چون پوست توانایی جذب کامل کلاژن را ندارد. از این جهت خوردن ژله بسیار تاثیر گذار تر از استفاده از کرم های ضد پیری است. همچنین در تولید برخی کرم های ضد پیری از مقدار کمی کلاژن به جای کلاژن خالص استفاده می شود.

خاصیت های ژله

برطرف کردن سلولیت

برخی از زنان باردار و یا افراد چاق از وجود سلولیت یا همان ترک های پوستی در پوست خود راضی نبوده و احساس خوبی ندارند. وجود کلاژن در ژله باعث رفع سلولیت ها می شود. سلولیت زمانی در پوست به وجود می آید که میزان کلاژن پوست کاهش یافته و ضعیف باشد، به همین جهت خوردن ژله برای بازیابی کلاژن های پوست مفید است و باعث رفع سلولیت در پوست می شود. این قابلیت یکی از بهترین خاصیت های مصرف ژله می باشد.

سلامتی دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص ژله و ژلاتین محافظت از دستگاه گوارشی در بدن است. خیلی از مردم نمی توانند به نحو احسنت از اندام های گوارشی خود محافظت نمایند و بیشتر از خوراکی های غیر مفید و غذاهای ناسالم استفاده می نمایند که برای گوارش بسیار مضر هستند. رعایت نکردن رژیم مناسب باعث نازک شدن دیواره ی روده ها می شود. همانطور که گفتین ژله کلاژن بدن را تامین می کند، کلاژن دارای خاصیت ژله ای بوده که دیواره ی روده را پوشش می دهد و به این ترتیب سلامت گوارش و روده ها را به همراه دارد.

انواع خواص ژله

بهبود در وضعیت مفاصل

با بالا رفتن سن، مفصل های بدن ضعیف تر می شوند و علت این موضوع کم شدن ماده ی روان کننده بین مفصلی می باشد. از این رو بیشتر سالمندان از درد مفاصل رنج می برند. درد مفاصل باعث می شود تا توانایی های حرکتی از فرد دور شده و قادر به حرکت درست نباشد و در برخی موارد حرکت مفصل ها با صدا همراه می شود. تمامی این موارد از علائم ضعف مفاصل می باشد. باید بدانید که ماده ی روان کننده بین مفصل ها از ژلاتین تشکیل شده است، و خوردن ژله در این مورد تاثیر گذار خواهد بود.

جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان از مشکلاتی است که در افراد سالمند بسیار دیده می شود، البته برخی از افراد جوان تر نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند و شاید افراد زیر ۳۰ سال نیز از پوکی استخوان رنج ببرند. برای جلوگیری از این مشکل کلسیم و کلاژن مهمترین ماده مورد نیاز می باشد.با استفاده از آب گوشت و استخوان و ژله، کلسیم و کلاژن مورد نیاز بدن تامین خواهد شد.

ویژگی های متفاوت ژله

کنترل کننده قند خون

سالهاست که از کلاژن به عنوان مکملی برای درمان بیماران دیابتی استفاده می گردد به همین جهت مصرف ژله برای این نوع بیناران بسیار مفید بوده است. ژله دارای پروتئین بسیار و کالری کم می باشد و به کاهش قند خون کمک می نماید. افرادی که بیماری دیابتی دارند نسبت به سایرین کلاژن بیشتری از دست می دهند و سرعت زیادتری در از دست دادن کلاژن دارند به همین جهت استفاده از ژله روشی خوب برای کمک به بیماران دیابتی می باشد.

ژله و انواع خاصیت های ژله

کاهش دهنده وزن

ژله ی خالص دارای قند خیلی کم می باشد به همین جهت برای قند خون مفید می باشد. علاوه بر این، این خاصیت ژله باعث کمک به کاهش وزن نیز می شود. اضافه کردن مقداری ژله به پودینگ نتیجه بخش خواهد بود. ژله ماده غذایی خوشمزه و سالمی است که استفاده از آن برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند توصیه می شود. ژله قند کمی داشته و باعث سیر نگه داشتن فرد می شود و از پر خوری جلوگیری می نماید.

تقویت دندان ها

دندان ها از مینای دندان و کلاژن ساخته شده اند. کلاژن ها باعث تقویت دندان ها شده و آنها را محکم در جای خود نگه خواهند داشت. به همین جهت مصرف مواد حاوی کلاژن به طور مستقیم بر تقویت دندان ها تاثیر گذار خواهد بود. کلاژن موجود در ژله به بدن این امکان را می دهد تا مواد مغذی در خوراکی ها را با بهترین حالت ممکن جذب نماید. با کمک کلاژن دندان ها به اندازه ی کافی از مواد مغذی در بدن استفاده می نمایند.

از خاصیت های ژله

منبع غنی از پروتئین

ژله ی خالص یا همان ژلاتین منبع غنی از پروتئین به حساب می آید. طبق تحقیقات انجام شده ۲ قاشق غذا خوری ژله ده درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین خواهد کرد. اما باید بدانید که پروتئین ژله کامل نبوده و فاقد اسید های آمینه می باشد و از این پروتئین برای بازسازی بافت ها نمی توان استفاده کرد.

تقویت موها

در برخی از افراد با وجود مراقبت های لازم موها به مرور خشک و شکننده می شوند. استفاده از شامپوهای مختلف و گران قیمت نمی تواند باعث نرمی و سالم شدن موها شود و ممکن است در طولانی مدت موها را خشک و شکننده نمایند. اکثر شامپو ها دارای مواد شوینده ای هستند که چربی مو را از بین می برند. خوردن ژله باعث برگرداندن چربی طبیعی مو شده و به سلامت موها کمک می نماید. بعلاوه ژله موها را تقویت کرده و از خشکی و بی حالتی آنها جلوگیری می نماید.

خواص جلب ژله

کمک کننده به آرامش ذهن

یکی دیگر از خواص ژله مفید بودن آن برای ذهن و آرامش آن می باشد. ژله نه تنها برای بدن بسیار مفید می باشد بلکه برای سلامت ذهن نیز دارای ویژگی هایی است. این خاصیت ژله به خاطر وجود گلیسین در ژله می باشد. گلیسین ماده ای است که باعث آرامش در دستگاه عصبی می شود به همین جهت استفاده مناسب از آن باعث تقویت حافظه، حفظ تمرکز، تسکین استرس و بهتر شدن وضعیت خواب می شود.

سم زدایی کننده کبد

از دیگ خواص ژله می توان به سم زدایی کبد اشاره کرد. گلیسین موجود در ژله یکی از آمینو اسید های ضروری برای بدن به شمار می آید. بدن هر فرد برای سم زدایی ودفع سموم ناشی از آلودگی های مواد شیمیایی نیاز به مقدار مناسبی گلیسین دارد. کسانی که دارای گلیسین کافی نباشند بدن شان گلوتاتیون کافی تولید نخواهد کرد. گلوتاتین ماده ایست که برای مرحله دوم سم زدایی کبد مورد نیاز می باشد. با مصرف ژله سم زدایی کبد به خوبی انجام می گیرد.

آشنایی با خاصیت های ژله

برطرف کردن منافذ و نشتی در دل و روده

بر طبق گفته پژوهشگران روسی استفاده از ژله باعث ترمیم جداره ی روده موشها بعد از آسیب شیمیایی در روده شده است. همچنین در دهه ی ۱۹۲۰ از ژله برای تغذیه بیماران سیلیاک که بر اثر واکنش نسبت به گلوتن به سوء تغذیه دچار شده بودند استفاده شد که نتایج خوبی به همراه داشت.

درمان کننده آرتروز

ژله دارای ماده ای به نام کندروئیتین بوده که از آن برای درمان درد و خشکی آرتروز استفاده می شود. این ماده باعث تقویت مفاصل، غضروف ها، تاندون ها شده و برای آرتروز بسیار مفید است. این خاصیت ژله به خاطر ان است که از بافت پیوندی حیوانات تشکیل شده است. ژله باعث بهبود آرتریت روماتوئید به طرز عجیبی می شود و ناراختی های دژنراتیو در مفاصل را بهبود می بخشد.

بررسی خاصیت های ژله

خاصیت متابولیسمی یا سوخت و ساز بالا

گلیسین موجود در ژله نوعی آمینو اسید نیمه ضروری است که برای تقویت سوخت و ساز بدن باید از آن به عنوان مکمل تغذیه استفاده کرد. آمینو اسید ها در ساخت و حفظ عضله در افراد مفید بوده و از این رو باعث به وجود آمدن متابولیسمی سالم در بدن می شوند. علاوه بر این گلیسین باعث تنظیم حساسیت به انسولین شده و از ایجاد چربی های دور شکم جلوگیری می نماید.

آدرنال ها

زمانی بدن دارای استرس زیاد باشد به آمینو اسید و مواد معدنی بیشتری احتیاج خواهد داشت که این مواد از طریق مصرف ژله تامین می شوند. مواد موجود در آب قلم و ژله امکان دارد به احیاء اندام های کلیوی کمک کرده که این موضوع باعث کمک به مقابله با استرس و کورتیزول ترشح شده می شود.

انواع مختلف خاصیت های ژله

حفظ تعادل در هورمون ها

حفظ تعادل در هورمون ها یکی دیگر از خواص ژله می باشد. همانطور که بارها گفتیم ژله حاوی آمینو اسید گلیسین است که باعث تنظیم انسولین و پیشگیری از مشکل هیپوگلیسمی یا خمان افت قند خون می شود. گلیسین تولید گلوتاتین را بهتر کرده و باعث از بین رفتن استروژن اضافی خواهد شد. استروژن اضافی در بدن به خاطر مسائلی مثل محصولات مراقبت بدن سمی، محیط آلوده، خوراکی های فرآوری شده و روش های پیشگیری از بارداری به وجود می آید.

بهبود دهنده زخم

از دیگر خواص ژله می توان به خاصیت بهبود دهندگی زخم اشاره کرد. گلیسین و آرژنین در پوست و بافت های پیوندی به وفور وجود دارد. همچنین میزان زیادی از آن در ژله وجود دارد برای بهبود زخم بسیار موثر می باشد. زخم ها با استفاده از این مکمل ها سریعتر بهبود یافته و بهتر می شوند.

خواص ژله برای سلامت بدن

تسکین دهنده آلرژی ها

یکی دیگر از خواص ژله تسکین دهندگی آلرژی و حساسیت ها است. زیرا این ماده باعث پوشش دیواره روده شده و به برطرف شدن التهاب موجود در روده کمک می کند. داشتن جداره روده ی نفوذ ناپذیر مسئله ای مهم برای مقابله با آلرژی ها است زیرا نوعی ماده ایمنی برای دور نگه داشتن پاتوژن ها می باشد.

آشنایی با ویژگی های ژله

کاهش دهنده التهابات

به خاطر وجود چربی های کم در پروتئین ها خیلی از افراد بیش از اندازه از پروتئین خالص در وعده های غذایی خود استفاده می نمایند، این موضوع را می توان با اضافه کردن ژله به رژیم غذایی در حد اعتدال نگه داشت. مصرف بی اندازه پروتئین التهاب آور بوده و گلیسین و پرولین موجود در ژله این موضوع را برطرف خواهند کرد و میزان تریپتوفان و سیستئین را به تعادل خواهند رساند.

ببرسی خواص ژله

نکته:

برای استفاده از ژله خالص می توان در تهیه انواع اسموتی از آن استفاده نمود بعلاوه می توان ژله را به انواع پودینگ اضافه کرد و میل نمود. پودینگ ها برای میان وعده و یا دسر گزینه ای خوب می باشند. اما مهمترین نکته در مصرف ژله رعایت حد اعتدال در استفاده از آن است چون مصرف بیش از حد و زیاد ژله باعث ناراحتی های معده شده و ممکن است به آروغ بی اندازه بیانجامد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو