معنی ضرب المثل ” عدو شود سبب خیر اگر خدا بخواهد “

منبع: دانش‌چی

177

1398/11/22

11:11


آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل عدو شود سبب خیر اگر خدا بخواهد

ضرب المثل عدو شود سبب خیر اگر خدا بخواهد


در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی عدو شود سبب خیر اگر خدا بخواهد یعنی چه؟

۱- یعنی گاهی مکر و حیله دشمنان بر ضد خودشان عمل می کند و باعث می شود سودی به دیگران برسد.

۲- عدو یعنی دشمن؛ کار اصلی و همیشگی دشمن، ضرر رساندن به بقیه است. طبق این ضرب المثل قدیمی، بعضی وقت ها دشمنان کلی نقشه می کشند و برنامه ریزی می کنند اما در پایان کار نه تنها موفق نمی شوند بلکه ناخواسته منفعت می رسانند.

۳- اگر خداوند اراده کند، چه بسا مکر دشمنان با شکست رو به رو میشود و سبب خیر و برکت برای دیگران خواهد شد.

۴- گاهی دشمنان به عنوان ” وسیله ” ی خیر رسانی خدا به بندگانش می شوند. شیطان دشمن همه انسان هاست و در پیشگاه خدا قسم خورده است که حتما بندگانت را گمراه می کنم مگر بندگان مخلصت را.

قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ‏‏ إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ‏» (شیطان گفت: به عزت تو سوگند، همه آنها را گمراه خواهم کرد، مگر بندگان خالص تو از میان آنها.(ص ۸۳ ــ ۸۲)

با اینکه شیطان باعث گمراهی انسان ها می شود اما بندگانی که در همه حال تقوای الهی پیشه می کنند و خود را همیشه در محضر خدا می بینند و از گناه کردن در محضر او خجالت می کشند، اینها در برابر مکر شیطان تسلیم نمی شوند و همچنان پاک و بدون گناه می مانند.

پس شیطان وسیله پیشرفت و باعث بالارفتن مقامات بنده های خدا میشود.

۵- ممکن است دشمن یک کشوری را تحریم اقتصادی کند اما به لطف خدا، با اختراعات و زحمات زیاد مردم آن کشور، اقتصادشان پیشرفت می کند و روی پای خود می ایستند و بجای وابسته شدن به تولیدات کشورهای دیگر، خودشان تولیدکننده می شوند.

 

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو