خوردن تخم بلدرچین در بارداری ضرر دارد ؟

خوردن تخم بلدرچین در بارداری ضرر دارد ؟


منبع: نمناک

205

1398/11/22

12:00


فواید مصرف تخم بلدرچین در بارداری بسیار قابل توجه می باشد، البته مصرف بیش از حد آن عوارضی را برای زنان باردار به همراه دارد.

آیا خوردن تخم بلدرچین در زمان بارداری مضر است ؟

تخم بلدرچین یک بمب ویتامینی و تغذیه ای است اگر در بین مواد غذایی به دنبال ماده ای باارزش و سالم هستید، توصیه می کنیم تخم بلدرچین مصرف کنید. تخم بلدرچین کوچک تر از تخم مرغ است اما حاوی مواد مغذی بسیار زیادی است که برای سلامت مادر و نوزاد مهم است. خانم های بارداری که در سراسر دنیا تخم بلدرچین را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند و آن را پخته مصرف می کنند ، معمولا دارای وضعیت مناسبی هستند. حال در این قسمت از نمناک شما را با مصرف این ماده مغذی در دوران بارداری آشنا خواهیم کرد :

مواد مغذی موجود در تخم بلدرچین

  • ویتامین گروه ب، آ، ای، کا، و دی
  • پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها
  • کاروتنوئیدها
  • خاکستر
  • اسید ارگانیک
  • متویونین
  • تیرپتوفان
  • لیزین
  • تیروزین
  • آمینواسید
  • کیستین
  • کلسیم
  • مس
  • فسفر
  • پتاسیم
  • کبالت
  • سدیم
  • پتاسیم
  • سلنیوم
  • منیزیم
  • زینک
  • منگنز
محتوای کالری این ماده در هر 100 گرم حدود 160 کیلوکالری می باشد و بنابراین مصرف آن برای مادران باردار نگران کننده نیست.

فواید تخم بلدرچین

فواید تخم بلدرچین در دوران بارداری

محتوای بالای پروتئین می تواند ساختار سیستم های امبیرو و ارگان های درونی را بهبود ببخشد. تخم بلدرچین همچنین برای کسانی که به دلایل پزشکی یا گیاهخوار بودن نمی توانند گوشت مصرف کنند، مخصوصا در دوران بارداری توصیه می شود زیرا می تواند کمبود پروتئین حیوانی را جبران کند.
ویتامین های گروه ب تاثیر مثبتی در متابولیسم دارند و هسته سیستم مرکزی محسوب می شوند و وضعیت مادر را از لحاظ روحی نیز بهبود می بخشند. فولیک اسید ، نیاسین، pp و دیگر اجزای کاربردی درون تخم بلدرچین هم برای مادر و هم برای کودک بسیار مفید است و از نقص های جنین مخصوصا در سه ماهه اول جلوگیری می کند.
ویتامین های زیبایی یا همان ویتامین ها آ و ای در پوست و بافت جنین اثر می گذارد و فولیکول های موی او و ناخن هایش را تقویت می کند. استفاده منظم از تخم بلدرچین می تواند از مشکلات پوستی جلوگیری کند و درخشندگی خاصی به پوست نوزاد بدهد و از موخره زدن موها و گره خوردگی در مادر و در نوزاد در آینده جلوگیری کند.
کلسیم موجود در آن نیز باعث استحکام استخوان ها و دندان های نوزاد می شود و می تواند متابولیسم مناسب را برای او تنظیم کند و همچنین قدرت بدنی کافی را به کودک می بخشد.
آهن موجود در تخم بلدرچین نیز به خوبی جذب می شود و تولید سلول های قرمز خونی را مثل هموگلوبین تحریک می کند که اکسیژن را به سلول های مادر و کودک تحویل می دهد. مصرف منظم تخم بلدرچین می تواند آهن تولید کند و عاملی برای کم خونی باشد.
تیروزین موجود در آن نیز به خانم های باردار در مبارزه با استرس ، نگرانی ، کلافگی و بی حسی کمک می کند و یک خواب راحت را به آنان می بخشد.
آمینواسیدها نیز سیستم عصبی را تحریک می کند تا بهتر کار کند ، سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و مقاومت بدن را در برابر عفونت و سرماخوردگی بالا می برد.

تخم بلدرچین در بارداری

 

تخم بلدرچین برای مادران باردار نیز مفید است و علت آن هم موارد زیر می باشد :

1. کاهش سم های بدن و از بین بردن علائمی مثل حالت تهوع ، ضعف عمومی ، کمبود اشتها، کلافگی، هضم نشدن غذا مثل اسهال و یبوست
2. کاهش سفتی بیش از حد رحم
4. کمک به رفع مشکلاتی از جمله سوزش معده و مشکلات سه ماهه دوم و سوم بارداری و کاهش اسیدیته بودن داخل شکم.
5. تاثیر مثبت در ریتم بیولوژیکی و کمک به خواب سریع و عمیق
6. کاهش فشار به صورت امن ، کاهش خطر وضعیت ها و مشکلات شدید دوران بارداری.
7. بهبود عملکرد کلیه ها که باعث می شود آب اضافی بدن خارج شود و از بین بردن ورم در سه ماهه سوم بارداری
 

تخم بلدرچین برای بارداری

ویژگی های مصرف تخم بلدرچین در بارداری

تخم بلدرچین برعکس تخم مرغ می تواند خام خورده شود. نوع خام آن برای بدن مادر و جنین بسیار مفید است.
برای این که حداکثر فایده را از این ماده ببرید ، باید کم ترین حرارت را برای پخت به آن بدهید. پختن، بخارپز کردن و هر اقدام دیگری روی بلدرچین باید بین 2 الی 5 دقیقه باشد، نه بیشتر.
حتی می توانید پوست آن را نیز نادیده نگیرید زیرا حاوی مقدار زیادی کلسیم کربنات است. برای راحتی بیشتر می توانید یک بلدرچین کامل را در همزن بریزید و آب آن را میل کنید که برای سلامت استخوان های نوزاد شما بسیار عالی است.
اگر در این ماده رگه هایی از خون دیدید ، نباید بعد از گرم کردن هم آن را بخورید. احتمالا پرنده مریض بوده است. بعضی از این بلدرچین ها نیز هورمونی هستند و مواد هورمونی و آنتی بیوتیک به داخل آن ها راه پیدا کرده است.
برای دوز مناسب مصرفی این تخم ها با پزشک مشورت کنید و بیش از 3 الی 4 عدد تخم بلدرچین در طول روز مصرف نکنید. می توانید یک الی دو عدد از آن را به صورت خام در اول صبح با شکم خالی و به صورت ناشتا میل کنید.
پودر پوست آن را نیز به اندازه یک قاشق چای خوری بخورید و برای راحتی آن را در آب بریزید. برای جذب بهتر کلسیم ، کمی از آن را با یک میوه مرکبی تازه مثل پرتقال و یا روغن ماهی میل کنید.

تخم بلدرچین در بارداری

 

خطرات مصرف بیش از حد تخم بلدرچین

همه می دانند که تخم مرغ ها بزرگ ترین آلرژن های موجود می باشند زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند. پس نباید در مصرف آن ها نیز زیاده روی کنید. اگر هم علائم آلرژی را مشاهده کردید ، سریعا به پزشک مراجعه کنید. افراد مبتلا به آلرژی می توانند تنها از زرده تخم بلدرچین استفاده کنند که مواد مغذی بالایی دارد و همچنین ممکن است که بخش عظیمی از این پروتئین که به راحتی هم جذب نمی شود، با اسهال از بین برود.
برعکس محتوای کم کالری ، این ماده غذایی حاوی کلسترول است که می تواند عاملی برای تصلب شریان در خانم های باردار باشد.
طبق اطلاعاتی که در دست داریم ، مصرف تخم بلدرچین بیش از حد زیاد می تواند عاملی برای مشکلات کلیه و یا کیسه صفرا باشد ، پس برای بیمارانی با مشکلات کبد و کلیه باید در میزان مصرف آن دقت زیادی کنید.
افراد دیابتی نیز نباید در مصرف این ماده زیاده روی کنند ، مخصوصا در دوران بارداری.

تخم بلدرچین

 

امنیت تخم بلدرچین

همانطور که گفتیم مجاز هستید که تخم بلدرچین را خام مصرف کنید و از فواید زیاد آن بهره مند شوید اما نکته حائز اهمیت این است که اگر به ارگانیک بودن یا هورمونی نبودن تخم بلدرچین شک دارید ، این کار را نکنید.
تخم بلدرچین خام می تواند در بعضی از موارد منجر به مسمومیت غذایی شود و عفونت های سیستماتیک را به وجود آورد و از طرفی نمی توان به قطعیت گفت که پرنده بلدرچین در معرض آلوده کننده های محیطی و یا مواد شیمیایی خطرناک بوده است یا خیر. بنابراین بهتر است که در دوران بارداری این ریسک را نکنید ، تنها در صورتی که خودتان آن را پرورش داده باشید. 

نکته ای مهم

تخم بلدرچین چنانچه در ابتدای این بخش از نمناک هم اشاره شد حاوی مقداری اسیدهای چرب اشباع است که بهتر است در مقدار متعادلی مصرف شوند. در واقع مثل همیشه هر گونه تغییر در رژیم غذایی باید تحت نظر متخصص تغذیه و با اجازه ی او باشد. خانم های باردار دیابتی و یا مبتلا به چربی خون بالا ؛ خانم های باردار که چاق هستند و یا اضافه وزن دارند، پیش از مصرف حتما با پزشک تغذیه خود مشورت کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو