از حضور علی نصیریان در کاخ جشنواره تا اعلام اسامی نامزدها / درخواست مجیدی برای بخشیدن یک محکوم به اعدام / در روز دهم جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

از حضور علی نصیریان در کاخ جشنواره تا اعلام اسامی نامزدها / درخواست مجیدی برای بخشیدن یک محکوم به اعدام / در روز دهم جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟


291

1398/11/22

17:29


دهمین روز از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم‌های "سینما شهر قصه" ساخته کیوان علیمحمدی، "خورشید" مجید مجیدی و "پسرکشی" محمدهادی کریمی و اعلام اسامی نامزدها به اتمام رسید.

از حضور علی نصیریان در کاخ جشنواره تا اعلام اسامی نامزدها / درخواست مجیدی برای بخشیدن یک محکوم به اعدام / در روز دهم جشنواره فیلم فجر چه گذشت؟

سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز پایانی جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم "سینما شهر قصه" ساخته کیوان علی محمدی آغاز شد. همیشه عادت کرده‌ایم نام کیوان علیمحمدی و امید بنکدار را در کنار هم ببینیم اما این بار این دو با هم همکاری نکردند و صرفا علیمحمدی در مقام کارگردان این فیلم را ساخته است. "سینما شهر قصه" روایتی است از داود آپارتچی عشق سینما که در یک نگاه عاشق می‌شود و برای رسیدن به این عشق باید از خیلی سختی‌ها عبور کند. در این فیلم حامد کمیلی، سیاوش مفیدی، آناهیتا درگاهی، رویا میرعلمی، علی اوجی، فرخ نعمتی، حمیدرضا پگاه و بابک کریمی به ایفای نقش می‌پردازند.

علیمحمدی در نشست خبری این فیلم درباره استفاده از فیلم‌های پیش از انقلاب گفت: امیدوارم این پختگی در همه ما به‌وجود بیاید تا خط‌کشی‌های سینمای ایران را برداریم و فکر نکنیم سینمای ایران از سال ۵۷ آغاز شده است. این فیلم یک نوع ستایش و عشق به سینما است و امیدوارم این فیلم سر سالم به زمین گذارد.

نشست فیلم سینما شهر قصه در دهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

در ادامه نوبت به فیلم بحث برانگیز "خورشید" رسید که تا روز ششم آماده اکران نبود و پس از آن یعنی تقریبا طی چهار روز باقی مانده از جشنواره به نمایش درآمد. در این فیلم علی نصیریان، جوادعزتی، طناز طباطبایی به ایفای نقش می‌پردازند.

مجید مجیدی تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان، نیما جاویدی نویسنده فیلمنامه، امیر بنان تهیه‌کننده، علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی بازیگران، هومن بهمنش تصویربردار، کیوان مقدم طراح صحنه و بازیگران نوجوان فیلم در این نشست حضور داشتند. از نکات قابل توجه در این نشست صحبت‌های کودکانی بود که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مجیدی در این نشست درباره دیررسیدن فیلمش به جشنواره گفت: صادقانه بگویم که فیلم ما به دلیل طولانی شدن زمان فیلم‌برداری که شرایط سختی به لحاظ روحی و جسمی برای ما به همراه داشت، با تأخیر به جشنواره رسید. در زمان تولید به جد معتقد بودم امکان رسیدن فیلم به جشنواره وجود ندارد. اما ما در جایی زندگی می‌کنیم که همیشه سوءتفاهم زیاد به وجود می‌آید، ‌کیفیت کار خودم پایین می‌آید و فکر می‌کردم صلاح نیست در جشنواره باشد. اما تعمدا دوست داشتم ابتدا در جشنواره خودم و کشور خودم فیلم رونمایی شود. برخلاف مشکلاتی که برای گروه آمد دوست داشتم این فیلم به جشنواره برسد.

 نشست فیلم خورشید در دهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

او درباره انتخاب بازیگران کودک فیلم توضیح داد: ما برای این فیلم چهار هزار بچه دیدیم. نه تنها در تهران بلکه به شهرستان‌ها رفتیم. البته متوجه شدم استعدادهای درخشان زیادی داریم. یک تعداد صدنفره اول انتخاب شدند که روح‌الله جزو آنها بودند. وقتی عکس او را دیدم گفتم چقدر چهره متفاوتی دارد. البته برای نقش علی انتخاب نکرده بودیم. روح‌الله می‌گوید مطمئن بودم من را انتخاب می‌کنید و تست گرفتیم و متوجه شدم بی‌نظیر است. البته ابتدا او را کنار گذاشتیم و بعد انتخابش کردیم.

مجید مجیدی در پایان گفت: واقعیت این است که یک سالی است درگیر یک موضوع اجتماعی و انسانی هستم که دل همه ما را به درد آورده است. چند سال پیش دختری به نام غزاله شکور به دست آرمان در تهران به قتل رسید و خانواده محترم ایشان دچار آلام شدند. ما چند وقت پیش نزد خانواده او رفتیم. آخرین باری که رفتیم یک ماه حکم اعدام آرمان به تعویق افتاد، اما این فرصت تمام شده و احتمالاً آرمان چهارشنبه اعدام می‌شود او جوان نابغه‌ای است او در زندان دکترای اتمی می‌خواند یک بار دیگر از این خانواده محترم و داغ دیده عاجزانه می‌خواهم. آرمان را به بچه‌های ایران ببخشند.

 نشست فیلم خورشید در دهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت

اما خاتمه بخش روز دهم اکران فیلم "پسرکشی" ساخته محمدهادی کریمی است که به دلیل نرسیدن به موقع فیلم مجیدی به جشنواره این فیلم که در بخش رزرو قرار داشت پا به جشنواره گذاشت. داستان این فیلم روایت چند نسل از یک خانواده است. در این فیلم ژاله صامتی، آرمان درویش، نسیم ادبی، بهاره کیان افشار، لیلا اوتادی و فرخ نعمتی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کریمی درباره ساخت این فیلم گفت: ایده ساخت این فیلم از یک مصرع از مولانا به ذهنم رسید، می‌خواهم بگویم همدیگر را دوست داشته باشیم چرا که چاره‌ای جز این نداریم. من رنج‌ها و گلایه‌ها را کنار گذاشتم و امروز در خدمت شما بودم.

اما در ادامه نوبت به اعلام اسامی نامزدهای این دوره از جشنواره رسید. در این دوره فیلم "شنای پروانه" نخستین ساخته بلند سینمایی محمد کارت در 12 بخش نامزد دریافت جایزه است. پس از آن فیلم "درخت گردو" ساخته محمدحسین مهدویان است و "خورشید"، "روزصفر" و "آتابای" در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین در آخرین روز جشنواره فیلم‌های "آبادان یازده 60" ساخته مهرداد خوشبخت، "بی‌صداحلزون" بهرنگ دزفولی زاده و "پسرکشی" هادی کریمی در پردیس چارسو به روی پرده رفتند.

روز دهم،  روز آرام و خلوتی در جشنواره فیلم فجر بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو