بیماری که حداقل یکبار سراغ همه خانم ها آمده

101

1398/11/23

11:53


عفونت‌های ادراری در زنان بسیار شایع است و تقریبا تمام زنان حداقل یک بار در طول عمر خود عفونت‌ دستگاه ادراری را تجربه می‌کنند.

بیماری که حداقل یکبار سراغ همه خانم ها آمده

به گزارش بهداشت نیوز: یک جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه عفونت‌های ادراری سطحی بیش از 90 درصد عفونت‌های این دستگاه را شامل می‌شوند، گفت: در عفونت‌های عمقی بیماران معمولا تب شدید و حال عمومی بدی دارند.

دکتر سیمین وحیدی با بیان اینکه مقاومت ضد‌میکروبی که بر‌اثر مصرف و تجویز بیش ‌ازحد آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ وجود ‌می‌آید‌ امروزه به‌عنوان تهدیدی جدی در سراسر جهان به‌شمار می‌رود ‌اظهار کرد: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی باکتری‌ها سطوح بالایی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی را دارند که باعث عفونت‌های دستگاه ادراری در‌سراسر جهان می شوند.

وی افزود: از‌ آنجا ‌که عفونت‌های دستگاه ادراری از شایع‌ترین مشکلاتی هستند که به آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز دارند به اعتقاد محققان تلاش‌ها برای مهار استفاده از آن به همکاری پزشکان، بیماران، شرکت‌های دارویی و سیاست‌گذاران بستگی دارد.

این جراح کلیه و مجاری ادراری تاکید کرد: بهبود کیفیت تجویز باید بر زمینه‌ اثر ناخواسته‌ آن یعنی افزایش تجویز واقعی مواد ضدمیکروبی تمرکز کند.

وحیدی در خصوص بهترین درمان عفونت ادراری سطحی گفت: عفونت ادراری تمایل شدیدی به بازگشت‌های مکرر ادرار دارد. برای پایان دادن به این چرخه معیوب که سبب درد و سوزش می‌شود برخی از گیاهان مفید هستند که می‌توان برای شروع از کران‌بری و اکیناسه استفاده کرد البته گیاهان دیگری هم برای مقابله با عفونت‌های ادراری وجود دارند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: عفونت‌های ادراری در زنان بسیار شایع است و تقریبا تمام زنان حداقل یک بار در طول عمر خود عفونت‌ دستگاه ادراری را تجربه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل شباهت برخی از علائم عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های دستگاه تناسلی زنانه شناخت این گروه از بیماری‌ها و راه‌های پیشگیری از آنها برای همه زنان لازم است، گفت: با رعایت نکردن نکات بهداشتی، نادیده گرفتن علائم و بی‌توجهی نسبت به درمان کامل عفونت‌های ادراری میکروارگانیسم‌ها به سمت ارگان‌هایی نظیر مثانه و کلیه‌ها صعود می‌کنند و در نهایت ممکن است به نارسا شدن کلیه‌ها بینجامد.

وحیدی افزود: از سویی دیگر عفونت‌های دستگاه ادراری در کودکان و زنان باردار نیاز به پیگیری و درمان جدی‌تری دارد زیرا خطر عفونت کلیه‌ها و تولد کودک نارس همواره چنین افرادی را تهدید می‌کند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری بیان کرد: عفونت‌های ادراری را به دو گروه عفونت‌های سطحی و عفونت‌های عمقی تقسیم می‌کنند که عفونت‌های سطحی پوشش سطحی داخل سیستم ادراری یا مخاط را درگیر می‌کند و بیش از ۹۰ درصد عفونت‌های این دستگاه را شامل می‌شود درحالی‌که عفونت‌های عمقی سبب درگیری بافت‌های عمقی کلیه‌ها، پروستات و بیضه می‌شوند و بیماران معمولا تب شدید و حال عمومی بدی دارند.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو