دیر حرف زدن بچه و 10 راه حل کمک کننده

منبع: اوما

192

1398/11/23

16:50


دیر حرف زدن بچه و 10 راه حل کمک کننده

قبل از اینکه بچه ها یاد بگیرند با یک زبان واقعی صحبت کنند، از خودشان صدا در می آورند. این صحبت کودکانه است ، و صحبت های کودکانه در سراسر جهان مشابه به نظر می رسد است. اما اولین كلمات فرزند خود را چه موقع خواهید شنید؟ نقاط عطف بحرانی برای یادگیری حرف زدن در کودکان در سه سال اول زندگی، هنگامی که مغز کودک به سرعت در حال رشد است ، اتفاق می افتد. در این مدت ، رشد گفتار کودک به مهارت های "کودکانه حرف زدن " شما  و همچنین مهارت کودک شما بستگی دارد.

مانند سایر مهارت ها، سنی که بچه ها زبان می آموزند و شروع به صحبت می کنند متفاوت است. بسیاری از نوزادان قبل از اولین سال تولد خود کلماتی مانند، ماما و دادا را به زبان می آورند. بیشتر کودکان نوپا تا ۱۸ ماهگی می توانند حدود ۲۰ کلمه بگویند. اما اگر یک کودک ۲ ساله هنوز صحبت نمی کند یا فقط دو کلمه را با هم ترکیب می کند به احتمال زیاد دچار تاخیر گفتاری یا تاخیر زبانی شده است.

چه موقع اولین کلمات بچه را می شنوید؟

اولین "حرف های کودکانه" غیر شفاهی است و خیلی زود پس از تولد اتفاق می افتد. کودک شما برای بیان طیف وسیعی از احساسات و نیازهای جسمی ، از ترس و گرسنگی گرفته تا مسائل عاطفی از ادا، گریه و حرکات استفاده می کند. والدین خوب یاد می گیرند گریه های مختلف کودک خود را گوش دهند و تفسیر کنند.

کلمات جادویی اول در کودکان مختلف متفاوت است. اما اگر کودک شما در پیشرفت گفتاری یکی از نقاط عطف زیر را از دست بدهد، بهتر است در مورد نگرانی های خود با پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده صحبت کنید.

مراحل پیشرفت حرف زدن کودک

حرف زدن کودک در 3 ماهگی

در 3 ماهگی، کودک شما صدای شما را می شنود، چهره شما را هنگام حرف زدن می بیند و به سمت سایر صداها و موسیقی ها که می توان در اطراف خانه شنید، چرخید. بسیاری از نوزادان صدای زن را بیش از صدای مرد ترجیح می دهند. بسیاری نیز صدا و موسیقی را که در رحم شنیده اند ترجیح می دهند. در انتهای سه ماهگی، نوزادان شروع به زمزمه می کنند.

 حرف زدن کودک در 6 ماهگی

در 6 ماهگی، کودک صداهای مختلف در می آورد. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است به به یا دادا بگوید. در پایان ماه ششم یا هفتم، نوزادان به نام خود واکنش نشان می دهند، زبان مادری خود را تشخیص می دهند و از صدای آنها استفاده می کنند تا به شما بگویند خوشحال هستند یا ناراحت هستند. 

حرف زدن کودک در 9 ماهگی

بعد از 9 ماهگی، نوزادان می توانند چند کلمه اساسی مانند "نه" و "خداحافظی" را درک کنند. آنها همچنین ممکن است شروع به استفاده از طیف گسترده تری از صداهای متناسب و صدای صوتی کنند.

حرف زدن کودک در 12-18 ماهگی

اکثر نوزادان تا پایان 12 ماهگی چند کلمه ساده مانند "ماما" و "دادا" می گویند و حالا می دانند چه می گویند. 

حرف زدن کودک در 18 ماهگی 

نوزادان در این سن چند کلمه ساده می گویند و می تواند به افراد ، اشیاء و اجزای بدن که شما برای آنها نامگذاری کرده اید ، اشاره کند. آنها کلمات یا صداهایی را که شما می شنوید تکرار می کنند، مانند آخرین کلمه در یک جمله. 

حرف زدن کودک در 2 سالگی

در سن 2 سالگی، نوزادان چند کلمه را با عبارات کوتاه دو یا چهار کلمه ای، مانند "مامان خداحافظ" یا " شیر من" بیان می کنند. 

حرف زدن کودک در 3 سالگی

تا 3 سالگی کودک، واژگان او به سرعت گسترش می یابند.

نشانه های احتمالی در داشتن مشکلات کودک در حرف زدن

اگر در کودک 12 تا 24 ماهه خود این موارد ر دیدید آنها را پیگیری کنید و پشت گوش نیندازید:

  • اگر کودک شما تا 12 ماهگی از اشاره و ادا مثل تکان دادن دست در هنگام خداحافظی استفاده نمی کند.
  • اگر کودک شما تا 18 ماهگی به جای به کارگیری کلمات در ارتباط با دیگران ااز ایماء و اشاره استفاده می کند.
  • اگر کودک شما تا 18 ماهگی قادر به تقلید صدانیست.
  • اگر کودک شما قادر به فهم درخواست های کلامی ساده و انجام آنها نیست.
  • کودکانی که قبل از 12 ماهگی، به صداها عکس العمل نشان نمی دهند ممکن است دچار مشکلات شنوایی باشد.

آیا می توانید بچه ها را برای حرف زدن آموزش دهید؟

بچه ها مدتها قبل از اینکه واضح صحبت کنند متوجه می شوند چه می گویند. بسیاری از نوزادان در ابتدا شروع به یادگیری حرف زدن (حتی وقتی 25 کلمه یا بیشتر) می کنند. در صورت موارد زیر می توانید به کودک خود کمک کنید حرف زدن را یاد بگیرد:

 

حرف زدن کودک

1- نگاه کردن

کودک ممکن است دست های خود را بالا ببرد تا بگوید که می خواهد او را بردارید، به شما اسباب بازی می دهد تا بگوید می خواهد بازی کند، یا غذا را از ظرف بیرون می ریزد تا بگوید به اندازه کافی غذا خورده است. لبخند بزنید ، تماس چشمی برقرار کنید و برای تشویق این تلاش های زودهنگام و غیر کلامی در مورد حرف زدن کودک واکنش نشان دهید.

2- گوش کنید

به زمزمه ها و صداهای کودک توجه داشته باشید و همین صداها را برای کودک خود تکرار کنید. کودکان سعی می کنند صداهایی که والدینشان در می آورند را تقلید کنند و قیافه و لحن را متناسب با زبانی که شنیده اند تغییر می دهند. بنابراین صبور باشید و به کودک خود وقت بدهید تا با شما حرف بزند.

3- تحسین

حتی کوچکترین یا گیج کننده ترین تلاش های کودک برای حرف زدن را با لبخند و یا دست زدن تحسین کنید. نوزادان براساس واکنش بزرگسالان اطراف، قدرت گفتار را می آموزند.

4- تقلید کنید

کودکان دوست دارند صدای والدین خود را بشنوند. و هنگامی که والدین با آنها صحبت می کنند، به پیشرفت گفتار آنها کمک می شود. هرچه بیشتر با کودکان " کودکانه" صحبت کنید و از کلمات کوتاه ، ساده اما صحیح  استفاده کنید، کودک بیشتر تلاش می کند تا حرف بزند.

5- به جزئیات توجه کنید

اگر کودک شما به میز اشاره می کند و صدا ایجاد می کند ، نودل بیشتر به او ندهید. در عوض ، به نودل اشاره کنید و بگویید: "آیا نودل می خواهی؟ این نودل ها با پنیر خوب هستند ، مگر نه؟"

6- شرح کار

در هنگام شستشو ، لباس پوشیدن ، غذا دادن و عوض کردن پوشک کودک حرف بزنید. در این صورت کودک حرف زدن شما را به این اشیاء و تجربیات مرتبط می کند.

7- تلاش خود را ادامه بدهید

حتی وقتی نمی فهمید کودک چه می گوید، تلاش خود را ادامه بدهید و آنچه را که فکر می کنید گفته شده است به آرامی تکرار کنید و بپرسید که آیا درست است یا خیر. توجه به کودک باعث می شود برای حرف زدن بیشتر تلاش کند.

8- بگذارید فرزندتان رهبری کند

در طول زمان بازی ، توجه و علاقه های فرزند خود را دنبال کنید تا نشان دهید که ارتباط برقرار کردن یک بازی دو طرفه شامل حرف زدن و گوش دادن، رهبری کردن و دنبال کردن است.

9- بازی کنید

کودکان را به بازی ، وانمود کردن و تصور کردن با صدای بلند تشویق کنید تا مهارت های کلامی را در طول زمان یابد بگیرد.

10- بلند بخوانید

با صدای بلند برای کودکتان بخوانید تا تجربیات شاد و لذت بخش از خواندن را با صدای بلند تجربه کند.

اگر نگران دیر حرف زدن بچه هستید؟

 

دیر حرف زدن کودک

در صورت وجود هرگونه علامت دیر حرف زدن کودک با پزشک صحبت کنید. دیر حرف زدن کودک به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد، اما هرچه زودتر مشکل گفتاری در کودک تشخیص داده شود، زمان بیشتری برای اصلاح آن و کمک به فرزندتان وجود دارد. پس از مشورت با پزشک متخصص اطفال، مواردی وجود دارد که می توانید در دیر حرف زدن کودک تأثیر بگذارد:

1- تست شنوایی را انجام دهید

از هر 1000 نوزاد سه نوزاد دارای مشکل کم شنوایی هستند که می تواند باعث دیر حرف زدن آنها شود. اکثر کشورها بلافاصله پس از تولد غربالگری شنوایی را در بیمارستان انجام می دهند. اگر کودک غربالگری اولیه شنوایی را پشت سر نگذاشته است، تا 3 ماهگی کودک معاینه کامل شنوایی را انجام دهید.

2- به آسیب شناس زبان گفتاری مراجعه کنید

آسیب شناس زبان گفتاری می تواند اختلالات خاص گفتاری ، زبان یا صدا را که باعث تاخیر در گفتار می شود ، تشخیص و درمان کند. درمان ممکن است شامل ارائه راهنمایی ها و بازی های والدین برای بهبود مشکلات گفتاری در نوزادان و بهبود مهارت های زبان کودک باشد.

3- غربالگری رشد را در نظر بگیرید

تا 17٪ از کودکان در ایالات متحده آمریکا دارای ناتوانی در رشد یا ناتوانی رفتاری مانند اختلال طیف اوتیسم یا ناتوانی شناختی هستند. از پزشک کودک خود در مورد غربالگری برای این مشکلات رشد سؤال کنید ، که می تواند باعث تاخیر در گفتار شود. اولین قدم برای یادگیری حرف زدن کودک چیست؟ کودک را تشویق کنید اولین کلمات را با تکرار صداها و صوت ها، حرف زدن و آواز خواندن بگوید. واکنش مثبت به کودک نشان دهید و به او توجه کنید. 

Julia K. Hartnett,. Delayed Speech or Language Development. Date reviewed: November 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو