درباره کاپ قاعدگی، قبل از استفاده بجوشانید

منبع: نی نی بان

118

1398/11/23

18:56


کاپ قاعدگی وسیله بهداشتی از جنس سیلیکون یا لاتکس است که برای جمع آوری خون قاعدگی در بانوان طراحی شده است . کاپ قاعدگی با نوار بهداشتی و تامپون متفاوت است، چون به جای جذب خون، آن را جمع آوری می‌کند.اما کاپ قاعدگی را چقدر می‌شناسید ؟استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است و چه معایب و مزایایی دارد؟

کاپ قاعدگی چیست؟
کاپ قاعدگی یک فنجان کوچک و انعطاف‌پذیر به شکل قیف کوچک است که می‌توان با قرار دادن آن در واژن، خون قاعدگی را در زمان پریود جمع آوری کرد. جنس کاپ های قاعدگی از سیلیکون طبی، لاستیک یا پلاستیک است و می‌توان مجددا از آنها استفاده کرد. بعد از هر بار استفاده می‌توان کاپ را خالی کرد، آن را با آب و صابون شست و دوباره آن را در واژن قرار داد. کاپ قاعدگی یک بار مصرف نیست و می‌توان چند سال البته در صورت نگهداری درست از آن استفاده کرد.

مزایای کاپ قاعدگی 
استفاده از کاپ قاعدگی چه مزایایی دارد؟

استفاده راحت
بیشتر زنانی که از کاپ قاعدگی استفاده کرده‌اند معتقدند استفاده از کاپ قاعدگی راحت‌تر از نوار بهداشتی یا تامپون است. کاپ قاعدگی برخلاف تامپون، باعث خشکی واژن نمی‌شود.

هزینه کمتر
هزینه کاپ قاعدگی یک بار در چند سال است. البته هزینه خرید اولیه این محصولات بالاست اما کاپ‌های قاعدگی بسته به نوعی که دارند ممکن است چندین سال دوام داشته باشند. استفاده از یک کاپ در مقایسه با تامپون یا نوارهای بهداشتی، باعث صرفه‌جویی در هزینه بلند مدت می‌شود.

تمیزی بیشتر
اگر کاپ به طور صحیح درون واژن قرار بگیرد، نشتی ندارد و می‌توانید هنگام ورزش، حتی شنا، یا دوش گرفتن حین قاعدگی نیز از آن استفاده کنید. همچنین چون کاپ قاعدگی مدت طولانی در واژن باقی می ماند ، برای استفاده در شب مناسب است و هنگامی که از آن استفاده می کنید نیاز به پد یا نوار بهداشتی برای اطمینان از نشت خونریزی ندارید. استفاده از کاپ قاعدگی بوی کمتری هم دارد.

جلوگیری از عفونت قارچی
استفاده از کاپ قاعدگی تخلیه و شستشوی بهداشتی آن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت های قارچی واژن را کم کند. متخصصان معتقدند استفاده از تامپون خطر ابتلا به سندرم شوک سمی را که یک عفونت باکتریایی است، افزایش می‌دهد.

استفاده از کاپ قاعدگی چه معایبی دارد؟
نحوه قرار دادن و خارج کردن از واژن
برخی از بانوان با کاپ قاعدگی احساس راحتی نمی‌کنند. برخی ممکن است آن را کثیف بدانند یا با خون قاعدگی راحت نباشند. وارد کردن یا خارج کردن آن برای برخی از افراد ممکن است سخت باشد. به دلیل افتادگی رحم یا کج بودن آن ممکن است پیدا کردن اندازه مناسب دشوار باشد. به همین دلیل برای این افراد استفاده از کاپ قاعدگی ممکن است گزینه خوبی نباشد.
حساسیت
برخی از بانوان که به پلاستیک حساسیت دارند ممکن است دچار واکنش حساسیتی شوند. مواد سیلیکون یا لاستیک استفاده شده در کاپ قاعدگی ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.
عفونت
در افرادی که از آی یو دی به عنوان روش جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، احتمال عفونت وجود دارد.
 
روش استفاده از کاپ قاعدگی چگونه است؟
کاپ از دو بخش قیف و ساقه تشکیل شده‌ است. بدنه یا همان قسمت قیف کاپ قاعدگی را کمی تا کنید و وارد واژن کرده و تا شدگی را رها کنید تا کاپ باز شود حواستان باشد کاپ نباید زیاد داخل قرار بگیرد و ساقه کاپ نباید بیشتر از یک سانتی‌متر با خروجی واژن فاصله داشته باشد. کاپ قاعدگی اگر به طور درست در واژن قرار گرفته باشد نباید باعث ناراحتی و درد شود. برای جای گیری درست کاپ قاعدگی می‌توانید کمی آنرا جابجا کنید . کاپ به دیواره واژن میچسبد و خون به داخل آن می‌ریزد. برای در آوردن کاپ قاعدگی از واژن قسمت ساقه آن را گرفته و بدنه قیف را فشار دهید تا کاپ کمی تا شده و از حالت وکیوم در آمده و بتوانید آن را بیرون بکشید. سپس آن را خالی کرده، با آب و صابون شستشو بشویید و دوباره مثل روش قبل درون واژن بگذارید.

نکات مهم درباره استفاده از کاپ قاعدگی
 قبل از استفاده از کاپ آن را یک بار در آب بجوشانید .
کاپ قاعدگی را بهتر است دختران استفاده نکنند چون به پرده بکارت آسیب می‌زند . پرده بکارت یک لایه نازک است و با هر شکل و فرمی که باشد وقتی چیزی با اندازه این کاپ وارد واژن شود، آسیب می‌بیند.
در جای مناسب و راحت کاپ را خارج کنید. یعنی جایی که به راحتی بتوانید نظافت بعد از آن را انجام بدهید.
بعد از مدتی کاپ قاعدگی را به مدت ۵ تا ده دقیقه در آب بجوشانید و استریل کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو