توصیه های طب سنتی برای لاغری + مزاج شناسی

توصیه های طب سنتی برای لاغری + مزاج شناسی


منبع: زیبامون

213

1398/11/24

01:14


ما در این بخش از زیبامون به تمام توصیه هایی که در طب سنتی برای لاغر شدن و کاهش وزن وجود داره، اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید و اطلاعات خودتون رو در این زمینه افزایش بدید.

توصیه های طب سنتی برای لاغری + مزاج شناسی

کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام یکی از موضوعاتی هست که اکثر افراد کم و بیش با اون مواجه هستند و در برخی از دوره های خاص از زندگی خود، به طور جدی به این موضوع فکر می کنند و تمایل دارند با بهترین و موثرترین روش های ممکن، سریع تر به اندام ایده آل خودشون برسند و اندام متناسب و عالی داشته باشند!

اگرچه این روزها رژیم های غذایی، تمرینات ورزشی و داروهای مختلف و متنوعی برای کاهش وزن و لاغری وجود داره اما هیچ چیز نمیتونه به اندازه توصیه های طب سنتی که بر اساس شرایط بدن هر فرد وجود داره، در این زمینه موثر باشه و کمک کنه تا بهتر و راحت تر وزن کم کنید.

ما در این بخش از زیبامون دات کام تمام نکات و توصیه هایی که برای کاهش وزن و لاغری در طب سنتی وجود داره اشاره کرده ایم. شما میتونید با استفاده از این نکات، روشی مطمئن و موثر رو برای کاهش وزن و تناسب اندام خودتون پیدا کنید و به خواسته خود در این زمینه برسید. با ما همراه باشید.

 

آشنایی با ویژگی ها و مشخصات هر فرد بر اساس مزاج بدن

طب سنتی بر پایه مزاج شناسی استوار هست و تمام توصیه های این طب بر اساس مزاج بدن هر فرد تعیین و تجویز میشه. پس لازمه قبل از هر اقدامی برای استفاده از طب سنتی، حتما با مزاج بدن خودتون آشنا باشید. مزاج یا طبع بدن هر فرد، بر اساس عناصر چهارگانه طبیعت یعنی آب، خاک، آتش و هوا ایجاد می شوند.

اگر عناصر متضاد در ترکیب برابر باشند، فرد دارای مزاج معتدل هست اما اگر ترکیب این عناصر برابر نباشد، مزاج فرد نامعتدل بوده و در دسته بندی ها زیر قرار می گیرد:

 

  • مزاج گرم
  • مزاج سرد
  • مزاج تَر
  • مزاج خشک
  • مزاج گرم و خشک (صفراوی)
  • مزاج گرم و تر (دموی)
  • مزاج سرد و خشک (سوداوی)
  • مزاج سرد و تر (بلغمی)

 

ویژگی گرم مزاج ها

اگر با خوردن مواد غذایی و خوراکی هایی که دارای طبع گرم هستند دچار مشکل و یا حساسیت می شوید، یعنی مزاج شما گرم هست. این افراد معمولا تمایل دارند در هوای خنک و سرد باشند. گرم مزاج ها معمولا قدرت، سرعت، حرکت بالایی دارند و خیلی زود عصبانی می شوند. این افراد در انجام کارها نیز سرعت عمل خیلی بالایی دارند و همچنین جز افرادی هستند که خیلی سریع و پیوسته صحبت می کنند و خواب خیلی کمی هم دارند.

جالبه بدونید گرم مزاج ها اندام درشت دارند و رشد بدن این افراد از نظر قد و عرض شانه بسیار بیشتر از سایر افراد هست. 

 

ویژگی سرد مزاج ها

بدن این افراد معمولا نسبت به مواد غذایی و خوراکی های دارای طبع گرم واکنش خوبی داشته و وضعیت بهتری پیدا می کند. سرد مزاج ها عاشق هوای گرم هستند و از احساس گرما لذت می برند. در این افراد هیچگونه عجله ای دیده نمیشه و معمولا تمایل دارند با صبر و حوصله کارهاشون رو انجام دهند. سرد مزاج ها معمولا درون گرا هستند و تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند. این افراد در هنگام صحبت کردن هم بسیار آهسته صحبت میکنند. این افراد زیاد می خوابند و جثه ریزی دارند.

 

مزاج شناسی

 

ویژگی افرادی که مزاج صفراوی دارند

مزاج این افراد گرم و خشک بوده و معمولا لاغر اندام بوده و استخوان بندی درشت دارند. این افراد تحمل گرما رو ندارند و میشه گفت از فصل تابستان و گرما فراری هستند. شاید به همین دلیل هست که در بیشتر مواقع عطش داشته و دچار خشکی دهان می شوند. این افراد پر انرژی و پرتحرک هستند پر حرف بوده و خیلی زود هم عصبانی می شوند. افراد صفراوی به ترشیجات تمایل و علاقه زیادی دارند!

 

ویژگی افرادی که مزاج دموی دارند

مزاج این افراد ترکیبی از مزاج گرم و تر هست. رنگ پوست آنها سرخ و سفید هست و اندام درشت و عضلانی دارند. این افراد نسبت به گرما یا سرما بی تفاوت هستند اما تحمل سرما در ان ها بیشتر هست. این افراد قدرت بدنی، تحرک و اشتهای خوبی دارند. این افراد شجاع و جسور هستند و اعتماد به نفس زیادی داشته، خوش رو، صمیمی و آرام هستند.

 

ویژگی افرادی که مزاج بلغمی دارند

از ویژگی بارز این افراد میشه به چاق بودن و داشتن چربی زیادی در بدن اشاره کرد. پوست این افرد سفید بوده و موهای کم پشتی دارند. بلغمی ها زیاد می خوابند و خیلی کم احساس تشنگی دارند! افرادی کم انرژی، صبور و آرام هستند و میشه گفت خیلی دیر عصبانی می شوند. این افراد عاشق شیرینی جات بوده و تمایلی به خوردن ترشیجات ندارند.

 

ویژگی افرادی که مزاج سوداوی دارند

سوداوی ها از سرما فراری بوده، عاشق خوابیدن هستند و در بیشتر مواقع احساس ضعف و انرژی کم دارند. این افراد دارای نظم خیلی زیادی بوده و در دسته بندی افراد درون گرا قرار می گیرند. سوداوی ها عاشق گرمی جات و شیرینی هستند و از خوردن ترشیجات و غذاهای سرد دوری می کنند.

 

البته این ویژگی های ذکر شده بسیار کلی هستند و باید برای تشخصی دقیق مزاج خودتون حتما به پزشک طب سنتی مراجعه کنید و با انجام معاینات و آزمایش های مربوطه، بتونید به طور دقیق و اصولی مزاج بدن خودتون رو تشخیص بدید و سبک زندگی خودتون رو برای رسیدن به تعادل در مزاج تغییر بدید.

 

رژیم لاغری برای سرد مزاج ها

سرد مزاج ها جز افرای هستند که بیشتر دچار چاقی و چربی اضافی بدن می شوند. اگر جز افراد سرد مزاج هستید و تمایل دارید که کاهش وزن داشته باشید، طب سنتی به شما پیشنهاد میکنه که در کنار انجام تمرینات ورزشی، پوست اطراف شکم و پهلو ها رو هم با استفاده از روغن سیاه دانه یا روغن بابونه ماساژ بدید. بهتره قبل از ورزش کردن روغن رو بر روی شکم ماساژ دهید و زمانی که در پوستتون احساس گرما ایجاد شد، ورزش کردن رو شروع کنید!

این روغن ها دارای طبیعت گرم هستند و نه تنها به شما کمک خواهند کرد تا چربی های اضافی بدن بهتر و راحت تر آب بشه بلکه تاثیر خیلی خوبی هم در هضم مواد غذایی داشته و از این طریق هم در لاغر شدن شما موثر خواهند بود.

گوارش و هضم غذا در افرادی که دارای مزاج سرد هستند هم به سختی انجام می گیره بنابراین لازمه که وعده های غذایی سبک داشته باشید. شما میتونید وعده ناهار رو حذف کنید و با خوردن صبحانه کامل و شام مناسب در ابتدای شب، تمام نیازهای بدن به مواد غذایی رو تامین کنید و همچنین کمک کنید تا عمل هضم و گوارش در بدن به بهترین شکل ممکن انجام بگیره.

توصیه دیگه ای که برای شما در طب سنتی وجود داره این هست که از مواد غذایی و خوراکی های ملین استفاده کنید. این خوراکی ها تاثیر خیلی خوبی در روند دفع مواد زاید از بدن داشته و کمک میکنند تا این مواد زاید به راحتی دفع شوند. انجیر و آلو جز بهترین خوراکی های مسهل و ملین هستند که میتونید در طول روز به مقدار کم استفاده کنید و از فوایدی که در این زمینه دارند بهره مند بشید.

 

پختن غذای سالم

 

رژیم لاغری برای افراد بلغمی

افراد بلغمی معمولا در دسته بندی افراد چاق و با اندام درشت قرار می گیرند. از آنجایی که مزاج این افراد ترکیبی از مزاج خشک و تر هست، رطوبت بدن انها بسیار بالا بوده و به دلیل علاقه خیلی زیادی که به گوشت، غذاهای حیوانی و شیرینی جات دارند و از خوردن سبزیجات و میوه ها فراری هستند، میشه گفت بیشتر با چاقی و اضافه وزن مواجه هستند و روند لاغری و کاهش وزن در این افراد بسیار سخت و دشوار خواهد بود.

بهترین توصیه طب سنتی برای لاغری بلغمی ها این هست که در طول روز به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی های صنعتی، آب بنوشند! آب تصفیه شده نه تنها نیاز بدن رو تامین میکنه بلکه صفر کالری بوده و مانند نوشابه و سایر نوشیدنی های صنعتی ، باعث چاقی و اضافه وزن هم نخواهد شد. علاوه بر این استفاده از میوه ها و سبزیجات پر آب هم میتونه در روند لاغر شدن بلغمی ها بسیار موثر باشه.

اگر جز افراد بلغمی هستید و قصد دارید که کاهش وزن داشته باشید، نباید به هیچ عنوان وعده شام رو حذف کنید. شما باید در کنار مصرف میوه و سبزیجات تازه از گوشت شتر، گوسفند، کبوتر یا گنجشک هم استفاده کنید تا هم رژیم غذایی سالم و متناسب با طبع و مزاج خودتون داشته باشید و هم روند لاغری و کاهش وزن رو به بهترین شکل ممکن طی کنید.

 

کاهشوزن و تناسب اندام

 

توصیه دیگری که در طب سنتی برای کاهش وزن بلغمی ها وجود داره این هست که در ساعات ابتدایی شب بخوابند تا بتونن در ابتدای سحر و قبل از طلوع خورشید از خواب بیدار شوند. زیرا خواب در هنگام سحر، مهم ترین عامل چاقی در این افراد هست. 

توصیه بعدی برای کاهش وزن بلغمی ها این هست که وعده ناهار خیلی سبک و ساده داشته باشند تا بتونن این وعده غذایی رو به خوبی هضم کنند. اگر وعده ناهار به طور کلی برای این افراد حذف شود، میتونه تاثیر بهتری در روند لاغری و کاهش وزن اون ها داشته باشه. 

خوردن صبحانه کامل در ابتدای صبح و صرف شام در ساعات اولیه شب میتونه روال خیلی عالی و مناسبی برای بلغمی ها باشه و به اونها کمک میکنه تا بدن سالم تر و اندام متناسب تری داشته باشند.

بهترین زمان برای خوردن صبحانه، نهار، شام ؟

 

صبحانه کامل

 

توصیه های طب سنتی برای کاهش وزن و لاغری

 

  • مهم ترین کاری که باید برای کاهش وزن و لاغری انجام دهید این هست که لقمه های غذا رو به خوبی بجوید و به هیچ عنوان با عجله و سریع غذا نخورید.

 

  • خوراکی های مضر و چاق کننده مثل کیک، شیرینی، چیپس، شکلات و ... رو از دسترس دور نگه دارید تا در طول روز کمتر به سراغ ریزه خوری و پرخوری بروید.

 

  • همه ما میدونیم که مصرف شیرینی و چربی عامل اصلی چاق شدن و افزایش چربی در بدن هست. پس تا حد ممکن استفاده از قند، شکر، خوراکی های شیرین مصنوعی، نوشابه، غذاهای چرب و فست و فودی رو از برنامه غذایی خودتون حذف کنید.

 

  • بهتره به جای استفاده از نان های سفید، نان ها حجیم و صنعتی، نان سنگگ یا نان جو رو در برنامه غذایی خودتون قرار بدید تا هم سبک غذایی سالم تری داشته باشید و هم روند کاهش وزن بهتر و موثر تری داشته باشید.

 

  • توصیه کاربردی دیگر این هست که برای صرف وعده های غذایی ساعت و زمان مشخص و تعیین شده در نظر بگیرید و تمام وعده ها رو سر ساعت مصرف کنید.

 

ساعت منظم برای غذا خوردن

 

  • بهتره در عده های غذایی خود از مواد غذایی همچون گوشت پرندگان، سبزیجات تازه، سکنجبین، تره، پیاز، سیر استفاده کنید. این مواد غذایی حالت رقیق و متوسط دارند و به شما کمک خواهند کرد تا کاهش وزن بهتری داشته باشید.

 

 

  • وعده شام رو حذف نکنید و سعی کنید تا در ابتدای شب این وعده غذایی رو مصرف کنید. در صورت امکان می تونید ناهار را حذف کرده و با سبک تر میل کنید.

 

قبل و بعد از کاهش وزن

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو