شربت سیموگلوبین (Simoglobin)، یک مکمل خونساز

شربت سیموگلوبین (Simoglobin)، یک مکمل خونساز


منبع: ستاره

208

1398/11/24

08:31


شربت سیموگلوبین (Simoglobin) از مکمل‌های غذایی حاوی آهن و اسیدفولیک است که بیشتر برای رفع کم خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکمل در صورت مصرف صحیح و به اندازه، عارضه جانبی خاصی ندارد.

مکمل آهن

 

ستاره | سرویس سلامت - آهن عاملی برای حفظ سلامتی و کمک به تشکیل سلول‌های قرمز خون است. کمبود آهن در بدن علائمی دارد. خستگی و ضعف، رنگ‌پریدگی چهره، بی‌‌اشتهایی، تنگی نفس،‌ تحریک‌پذیری، افزایش احتمال عفونت، ضربان قلب نامنظم، مشکلات رفتاری و اشتیاق به خوردن مواد غیرخوراکی مانند یخ یا خاک از جمله علائم کم ‌خونی فقر آهن هستند. در کودکان نیز کمبود آهن با احساس خستگی، اختلال در تمرکز و ضعف عمومی، مشخص می‌شود. در چنین شرایطی این مکمل‌های آهن هستند که به کمک ما می‌آیند. یکی از این مکمل‌ها شربت سیموگلوبین است که در ادامه قصد داریم با این مکمل، بیشتر آشنا شویم.


آنچه در این مطلب می‌خوانید:


معرفی شربت سیموگلوبین مکمل حاوی آهن

شربت سیموگلوبین (Simoglobin) از مکمل‌های حاوی آهن است که مصرف آن علاوه بر درمان کم خونی، باعث افزایش انرژی و قدرت در بدن می‌شود. این مکمل با داشتن موادی مثل ویتامین B12، مواد معدنی و فولیک اسید به تشکیل هموگلوبین در بدن، کمک می‌کند. هموگلوبین وظیفه دارد اکسیژن لازم را به اعضای سرتاسر بدن از جمله مغز، ماهیچه‌ها، قلب و دیگر بافت‌ها برساند. هرچقدر میزان آهن دریافتی بدن بیشتر باشد، هموگلوبین بیشتری تشکیل شده و در نتیجه انتقال اکسیژن بهتر انجام می‌شود.

بنابراین اگر با کمبود آهن مواجه باشیم استفاده از شربت سیموگلوبین می‌تواند در این امر، کمک‌کننده باشد. استفاده از این شربت در تمام سنین و شرایط مخصوصا در دوران رشد کودکان، برای سالمندان، ورزشکاران و زنانی که در دوره قاعدگی یا بارداری و شیردهی هستند، توصیه می‌شود. عدم آهن کافی در بدن زنان باردار احتمال بروز زایمان زودرس، مرگ و میر نوزاد، مشکلات قلبی-عروقی نوزاد، اختلال در اکسیژن‌رسانی به جنین و تولد نوزاد با وزن پائین را افزایش می‌دهد. مصرف این مکمل تحت نظر پزشک می‌تواند خطر بروز این موارد را کاهش دهد.

به طور کلی فواید استفاده از این مکمل شامل موارد زیر می‌شود:

  • بهبود و افزایش عملکرد مغز
  • کمک به رشد و رفع بی‌اشتهایی کودک
  • تامین آهن لازم در دوران بارداری
  • افزایش استقامت بدن
  • کمک به رفع کم خونی
  • جبران کمبود آهن در گیاهخواران و افرادی که رژیم غذایی دارند

مکمل غذایی

 

مقدار و نحوه مصرف برای کودکان و بزرگسالان

مقدار مناسب این دارو برای هر فرد، باید توسط پزشک، تعیین شود. به طور معمول به منظور جلوگیری از کمبود آهن می‌توان طبق دستور زیر از شربت سیموگلوبین استفاده کرد:

  • کودکان یک سال تا ۸ سال: یک قاشق مربا خوری هر ۱۲ ساعت.
  • افراد ۹ سال تا ۱۸ سال و بزرگسالان: یک قاشق غذاخوری هر ۱۲ ساعت.

این مکمل با طعم پرتقال بوده و از این نظر مصرف آن برای کودکان خوشایند است. شربت سیموگلوبین ساخت شرکت داروسازی سیمرغ داروی عطار است.


نام‌های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

 نام‌های دیگر
-
 موارد مصرف رفع کم خونی ناشی از فقر آهن و کمک به تقویت و رشد کودکان
 عوارض در صورت مصرف صحیح و به اندازه، عارضه جانبی خاصی ندارد
 تداخل دارویی در این رابطه با پزشک مشورت گردد
 
 

شربت سیموگلوبین

 

نکاتی که در ارتباط با مصرف شربت سیموگلوبین باید بدانید

  • توصیه می‌شود مقدار مصرف مکمل کاملا مطابق با دستور پزشک باشد.
  • در صورت هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی، پزشک را مطلع نمایید.
  • به منظور پیشگیری از بروز اختلال در جذب آهن، این مکمل باید چند ساعت قبل و یا بعد از مصرف داروها، مصرف شود.
  • چنانچه با مصرف دارو دچار علائمی نظیر حالت تهوع یا حساسیت پوستی شدید، مصرف را قطع و بلافاصله به اورژانس، مراجعه کنید.
  • این مکمل در دوران بارداری و شیردهی، بهتر است با مشورت پزشک، مصرف گردد.
  • برای پیشگیری از بروز تحریکات گوارشی، این دارو را به همراه غذا، میل نمایید.
  • اگر مصرف یک نوبت از این مکمل را فراموش کردید؛ به محض یادآوری آن را مصرف کرده و در صورتی که نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی متوجه فراموش شدن مصرف دارو شدید، تنها دوز بعدی را مصرف کنید.
  • قبل از مصرف این مکمل، پزشک خود را از عوارض و بیماری‌هایی که در گذشته به آنها مبتلا بودید، مطلع سازید.
  • مکمل‌های حاوی آهن باید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذاهایی مانند تخم مرغ، قهوه، چای، نان و غلات، شیر و لبنیات و فیبرهای غذایی، آنتی‌اسیدها یا مکمل‌های کلسیم، مصرف شوند.
  • شربت سیموگلوبین در بیماران حساس به آهن، نباید مصرف شود.
  • در صورت مصرف هرگونه دارو، قبل از مصرف این مکمل با پزشک، مشورت نمایید.
  • این دارو باید دور از نور، رطوبت و در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود.

کم خونی را به آسانی درمان کنید

علاوه بر مصرف داروها و مکمل‌های مختلف برای رفع کم خونی، می‌توان از روش‌های خانگی و سنتی نیز، استفاده کرد. انار و آب انار، چغندر قرمز و شیره انگور از خوراکی‌های طبیعی هستند که مصرف آن‌ها در رفع کم خونی و یا پیشگیری از ابتلا به آن، موثر است. اگر تمایل دارید با دیگر روش‌های درمان کم خونی در طب سنتی آشنا شوید؛ بهتر است لینک‌های زیر را در این زمینه، مطالعه کنید.

 
بیشتر بدانید:

شیره انگور


سخن آخر...

کم خونی بیماری به ظاهر ساده‌ای است اما اگر در درمان آن کوتاهی شود، عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. اگر کم خونی درمان نشود، خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن به خوبی صورت نمی‌گیرد و در کار سایر اعضای مهم بدن مثل قلب یا کلیه، اختلال ایجاد می‌شود. کم خونی معمولا در خانم‌ها نسبت به آقایان، شیوع بیشتری دارد.

برای درمان کم خونی داروهای مختلفی موجود است. شربت سیموگلوبین تنها یکی از مکمل‌های موجود است که می‌تواند در این زمینه برای کودکان و بزرگسالان، مفید باشد. داروهای دیگری نیز برای درمان کم خونی وجود دارند، در این رابطه توصیه می‌کنیم مطلب معرفی قرص آهن برای درمان کم خونی را نیز، مطالعه فرمایید.

شما چه تجربه‌ای از مصرف مکمل‌های آهن دارید؟ اگر شربت سیموگلوبین یا هر داروی دیگری را برای رفع کم خونی می‌شناسید، لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو