تفاوت آلرژی و سرماخوردگی در چیست؟

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی در چیست؟


منبع: نمکستان

160

1398/11/25

08:31


چگونه می توان گفت که آبریزش بینی و علائم شما نتیجه آلرژی است یا ویروس سرماخوردگی؟ گاهی اوقات رمزگشایی علائم دشوار است، اما در این مقاله نکته های سریعی برای بیان تفاوت بین این دو ارائه شده است.

نمکستان: چگونه می توان گفت که آبریزش بینی و علائم شما نتیجه آلرژی است یا ویروس سرماخوردگی؟ گاهی اوقات رمزگشایی علائم دشوار است، اما در این مقاله نکته های سریعی برای بیان تفاوت بین این دو ارائه شده است. همچنین برخی از گزینه های درمانی وجود دارد که به شما کمک می کند تا بدون دردسر از شر آن ها رهایی پیدا کنید.

چه عواملی باعث آلرژی تنفسی می شود؟

اگر آلرژی دارید، تنها نیستید. تقریبا نیمی از مردم کشور نیز آن را دارند. در حقیقت، آلرژی پنجمین بیماری مزمن یا طولانی مدت و سومین بیماری شایع مزمن در بین افراد زیر ۱۸ سال است. واکنش های آلرژیک در اثر یک سیستم ایمنی بیش از حد واکنشی ایجاد می شود. گاهی اوقات بدن یک ماده بی ضرر (مانند گرده یا گرد و غبار) را برای یک مهاجم خطرناک اشتباه می کند.

این منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی از سلول های ایمنی بدن می شود که می تواند باعث عطسه، خارش، آبریزش بینی یا چشم ها، بثورات یا کهیر، چشم های ملتهب، پوست یا ریه ها شود. در واکنش های آلرژیک شدید، واکنش های کامل بدن ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی در چیست؟

چه عواملی باعث ایجاد سرماخوردگی می شود؟

سرماخوردگی در اثر ویروس ها (عمدتا رینو ویروس ها) ایجاد می شود که به داخل سلول هایی که بینی، حلق و برونش ها را می پوشاند، وارد می شود. سیستم ایمنی بدن با بازشدن رگ های خونی و افزایش ترشح مخاط به این ویروس ها واکنش نشان می دهد. این منجر به علائم سرماخوردگی از جمله بینی خفه کننده، گلو درد و سرفه می شود.

انواع آلرژی ها; شش نوع آلرژی اصلی وجود دارد:

آلرژی داخلی و خارجی (رینیت آلرژیک یا “تب یونجه”): معمولاً توسط گرده درخت، چمن و علف های هرز ایجاد می شود. اسپور قالب؛ کنه های گرد و غبار و آلرژن های سوسک؛ و گربه، سگ، و جوندگان کوچک.

آلرژی چشم (آلرژیک ملتحمه): بیشتر در اثر همان مواردی که باعث ایجاد حساسیت در محیط داخلی و خارجی می شوند ایجاد می شود، اما علائم مخصوص چشم است.

آلرژی های پوستی (درماتیت آتوپیک یا تماسی): بیشتر توسط گیاهانی مانند پیچک سمی، بلوط و سماق ایجاد می شود. با این وجود، تماس پوستی با حساسیت های سوسک و گرد و غبار ، غذاهای خاص یا لاتکس ممکن است علائم آلرژی پوستی را برانگیزد. علائم آلرژی پوستی شامل اگزما یا کهیر است.

آلرژی های لاتکس: لاتکس بیشتر در دستکش های بیمارستانی و رنگ های خاصی دیده می شود. لاتکس می تواند با پوست حساس واکنش نشان دهد یا استنشاق شود و باعث مشکلات تنفسی شود.

آلرژی های غذایی و دارویی: اکثر آلرژی های غذایی ناشی از هشت نوع مواد غذایی است: شیر، سویا، تخم مرغ، گندم، بادام زمینی، آجیل درختی، ماهی و صدف. پنی سیلین شایعترین آلرژی به دارو است ، اگرچه بسیاری از داروهای دیگر نیز وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شوند.

حساسیت به حشرات: بیشتر در اثر نیش زنبور و زنبور عسل، نیش مورچه های سمی و کنه های خروس و گرد و غبار ایجاد می شود.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی در چیست؟

سرماخوردگی یا آلرژی؛ تفاوت چیست؟

بسیاری از بیماران مطمئن نیستند که چگونه می توانند تفاوت بین سرماخوردگی و آلرژی را بیان کنند. سردرگم شدن اصلا عجیب نیست، زیرا سرماخوردگی و آلرژی برخی از علائم یکسانی را به اشتراک می گذارند. در اینجا چگونه می توانید بگویید که آیا علائم شما به ویروس سرماخوردگی یا آلرژی مربوط است:

مدت زمان: سرماخوردگی ها معمولاً بیشتر از ۵ تا ۷ روز طول نمی کشد، اما آلرژی می تواند تا زمانی که شما در معرض چیزی که به آن حساسیت دارید قرار داشته باشید ادامه یابد.

شروع علائم: ویروس های سرماخوردگی حدود سه روز  از زمان عفونت طول می کشد تا علائم ایجاد کنند. عطسه، آبریزش بینی و غیره ناشی از آلرژی به محض تماس با آلرژن ممکن است اتفاق بیفتد.

ویژگی علائم آلرژی: آلرژی ها هرگز باعث تب یا درد بدن نمی شوند. علائم زیر در مبتلایان به آلرژی شایع تر است (گرچه گاهی اوقات با سرماخوردگی نیز همراه است): خارش، ریزش اشک. و علائمی که هنگام تغییر فصل ایجاد می شوند.

خصوصیات علائم سرماخوردگی: علائم زیر در عفونت های ویروس سرماخوردگی وجود دارد (اگرچه بعضی اوقات ممکن است با آلرژی همراه باشد): سرفه، گلو درد، مخاط زرد. برخلاف آلرژی ها، سرماخوردگی اغلب با تب و درد بدن همراه است.

آیا می توانم از سرماخوردگی خود جلوگیری کنم؟

در حالی که هیچ راهی برای تضمین اینکه شما ویروس سرماخوردگی دارید وجود ندارد، دو راه وجود دارد که خطر ابتلا به آن  را به شدت کاهش می دهد:

  • شستن دست و رعایت بهداشت
  • جلوگیری از تماس و جلوگیری از شیوع ویروس

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی در چیست؟

آیا می توانم از بروز علائم آلرژی جلوگیری کنم؟

از نظر جلوگیری از واکنش های آلرژیک ، اولین قدم این است که بدانید که به چه چیزی حساسیت دارید. پزشکان متخصص در آلرژی و ایمونولوژی می توانند به بیماران کمک کنند در آزمایشات پوستی، لک و آزمایش خون، آلرژی خاص خود را شناسایی کنند. به عنوان مثال ، گاهی اوقات دشوار است بدانید که آیا عامل آلرژی شما گرده، حیوانات خانگی، اسپور قارچ یا ترکیبی از محرک های مختلف است. هنگامی که درک درستی از حساسیت های آلرژی پیدا کردید، بهتر است تا حد امکان از تماس با آن ها خودداری کنید. البته بسته به دسته آلرژی که دارید، ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید:

کاهش آلرژن ها در خانه: گرد و غبار مکرر، جاروبرقی و تمیز کردن (پوشیدن ماسک صورت برای جلوگیری از تنفس در گرد و غبار و خشکی هنگام تمیز کردن) می تواند باعث تحریک آلرژی شود. رطوبت گیرها و فیلترهای هوا می توانند در تمیز کردن گرده از هوا کمک کنند. پنجره ها و درها را در فصول بروز آلرژی پر گرده نگه دارید. اگر به حیوانات خانگی آلرژی دارید آن ها را از اتاق خواب خارج کنید. اگر هاگ های موجود در گرد و غبار محرک هستند، شستن لحاف های شما در آب بسیار گرم یا قرار دادن حداقل ۲۰ دقیقه در خشک کن داغ آنها را می کشد. روکش تختخواب ضد حساسیت نیز مفید هستند.

کاهش زمان قرار گرفتن در معرض: اگر عامل آلرژی شما گرده است، دوش گرفتن بعد از آمدن در منزل می تواند به کاهش زمان قرار گرفتن در معرض کمک کند. برخی افراد عینک یا عینک آفتابی را در کاهش مقدار گرده ها که وارد چشم می شوند موثر می دانند. در هنگام اوج گرده (از ساعت ۱۰ صبح – ۴ بعد از ظهر) از پیاده روی در بیرون خودداری کنید و از پنجره های وسیله نقلیه خود در بالا نگه دارید تا از ورود گرده ها به داخل خودرو خود جلوگیری کنید.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی در چیست؟

گزینه های درمانی برای آلرژی چیست؟

اگرچه با اجتناب از محرک های خاص آلرژی شما می توان آلرژی را تا حد زیادی کاهش داد ، اما گاهی اوقات اجتناب از آن ها غیرممکن است. در این موارد، داروهای آلرژی OTC زیر ممکن است مناسب و مفید باشند:

آنتی هیستامین ها: در طی یک واکنش آلرژیک، بدن ماده ای به نام هیستامین آزاد می کند. هیستامین باعث ریز شدن رگ های خونی خون در بینی و گلو می شود و در نتیجه تورم بافت و افزایش تولید مخاط ایجاد می شود. هیستامین همچنین ممکن است باعث انسداد عضله صاف در مجاری هوایی شود و علائم آسم ایجاد کند. آنتی هیستامین ها با جلوگیری از انتشار این هیستامین کار می کنند. این حالت خارش، عطسه و آبریزش بینی را تسکین می دهد. قرص آنتی هیستامین OTC برای بزرگسالان و شربت مخصوص کودکان در دسترس است.

مواد تقویت کننده بینی: مواد تقویت کننده بینی تورم در معابر بینی شما را کاهش می دهد و تنفس را آسان تر می کند. برخی از قرص های آلرژی OTC یک آنتی هیستامین را با یک ماده تقویت کننده بینی ترکیب می کنند. مواد فعال کننده ضد جوش بینی هر دو داروی خوراکی و موضعی در دسترس هستند. مواد سرکوب کننده موضعی بینی مستقیماً در داخل بینی به شکل قطره یا اسپری اعمال می شود. مواد سرکوب کننده موضعی بینی نباید بیش از سه روز پشت سر هم استفاده شود، زیرا استفاده مکرر یا طولانی مدت ممکن است باعث شود که احتقان بینی عود کند یا بدتر شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو