پیمان معادی در تیررس کیهان/ کیهان: یک کمونیست و یک توده ای در میان برگزار کنندگان اختتامیه فیلم فجر/حمله به محمد حسین مهدویان

پیمان معادی در تیررس کیهان/ کیهان: یک کمونیست و یک توده ای در میان برگزار کنندگان اختتامیه فیلم فجر/حمله به محمد حسین مهدویان


منبع: ایران آرت

215

1398/11/25

09:43


حواشی تلخ مراسم اختتامیه سی‌ و‌ هشتمین جشنواره فیلم،عنوان گزارش روزنامه کیهان است.

ایران آرت: روزنامه کیهان نوشت : مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درحالی برگزار شد که دست‌اندرکاران این رویداد، شأن و حرمت این جشنواره را نگه نداشتند!

حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن

مراسم پایانی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، دچار حاشیه‌هایی شد که در شأن این مراسم نبود.

کیهان نوشت یکی از این حواشی، اهدای سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد به بازیگری است که صراحتا جشنواره فیلم فجر را تحریم کرده بود. برخلاف ادعای دبیر جشنواره فیلم فجر که گفته، این بازیگر، اقدامی رسمی برای تحریم جشنواره انجام نداده بود اما «پیمان معادی» چند روز قبل از آغاز جشنواره، در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی، با انتشار متنی اعتراضی به صراحت اعلام کرد که نمی‌تواند در جشنواره امسال شرکت کند. وی همچنین در اکران و نشست خبری فیلمش نیز حضور نیافت و در مراسم اختتامیه نیز شرکت نکرد تا در عمل نیز به تحریم جشنواره فجر، رسمیت ببخشد. بنابراین، اهدای یکی از جوایز اصلی جشنواره فجر به بازیگری که در عمل، در جشنواره فجر نبوده، نه تنها توهین به مخاطب‌های این رویداد بلکه دهن کجی به اصل جشنواره نیز محسوب می‌شود. اما متأسفانه برگزار کنندگان جشنواره فیلم فجر بدون هیچ دلیل منطقی، حرمت و اعتبار این جشنواره را حفظ نکردند. آن هم در شرایطی که در این دوره، رقابت در حوزه بازیگری بسیار نزدیک بود و وضعیت به گونه‌ای نبود که عدم اعطای جایزه به بازیگر تحریم‌کننده، عجیب به نظر برسد چون حداقل سه بازیگر دیگر نیز نه تنها شایسته که به زعم برخی کارشناسان از پیمان معادی لایق‌تر هم بودند. حتی از نظر اخلاقی نیز بازیگران حاضر در جشنواره که پای کار ماندند و به جشنواره آمدند برای دریافت سیمرغ، اولی‌تر بودند، نه اینکه یک بازیگر، هم با اعلام تحریم جشنواره ژست اپوزیسیون بگیرد و از این راه نفعی ببرد و هم اینکه از خارج، پیام تصویری تشکر از جشنواره ارسال کند و سیمرغ بگیرد!

به نوشته کیهان از دیگر اتفاقات این مراسم، عدم حضور عوامل فیلم «روز صفر» در مراسم اختتامیه جشنواره فجر بود. درحالی که این فیلم برنده پنج سیمرغ جشنواره فجر شد اما هیچ یک از دست‌اندرکارانش به مراسم نیامدند و بعدا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «خواستیم در کنارِ مدیران‌فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جا انداختنِ مسیری دارند که شایسته‌ سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باج‌دهی و تکریم کسانی‌ست که با پنجه کشیدن به صورت سینما باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم می‌شوند.»

از نظر کیهان از دیگر حاشیه‌های مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، صحبت‌های محمدحسین مهدویان بود که به زعم بسیاری تکمیل‌کننده نگاه ضدملی و سانسور شده وی درباره جنایت بمباران شیمیایی سردشت به سود غرب در فیلم «درخت گردو» بوده تا وی را به جوایز جشنواره‌های غربی برساند! 

در مجموع، مراسم پایانی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، در فضایی پر از سوءتفاهم و برخلاف شعار این جشنواره «با سینما در کنار هم باشیم» عامل تفرقه در جامعه سینمایی کشور شد. 

گردانندگان اختتامیه فیلم فجر چه کسانی بودند؟

کیهان مدعی شده است: دو تن از عوامل اصلی اختتامیه جشنواره فیلم فجر دارای سوابق سوء سیاسی هستند.

به گزارش خبرنگار کیهان، یکی از این دو تن که سابقه همکاری نزدیک با صدا و سیما را هم دارد، عضو گروهک اتحاد مبارزان کمونیست ایران مشهور به سهند بوده است. فرد دیگری که نقشی اصلی در تحولات و اتفاقات خانه سینما دارد، عضو رسمی حزب توده بوده است و برادر وی نیز به دلیل جنایت به عنوان عضو گروهک منافقین اعدام شده است.

با این وصف، بال و پر دادن به این عناصر توسط سازمان سینمایی کشور جای پرسش جدی دارد!

اهانت به تولید ایرانی توسط سازنده درخت گردو

سازنده فیلم درخت گردو به تولید ایرانی اهانت کرد! محمدحسین مهدویان هنگام دریافت سیمرغ بازیگر تحریم‌کننده جشنواره فیلم فجر، رو به مجری مراسم اختتامیه گفت:

«این سیمرغ‌ها ایرانی هستند، سرد و گرم نشود، بشکنند؟!

ظاهرا آقای کارگردان چنان مرعوب کالای اجنبی است که بستر مراسمی رسمی و ملی را بهترین فرصت برای اهانت به تولید ملی فرض کرده بود.

جذاب‌ترین بخش جشنواره فیلم فجر

جذاب‌ترین بخش اختتامیه جشنواره فیلم فجر، اهدای سیمرغ به بازیگران کودک فیلم خورشید بود. در این بخش کودکان بازیگر که کودکان کار هستند، با سخنان و درددل‌های صادقانه خود فضای تالار میلاد را تحت تاثیر قرار دادند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو