طرز تهیه مرجو خورش با طعم و مزه اصلی

منبع: آرگا

232

1398/11/25

11:43


مرجو خورش یکی از انواع خورش های بسیار خوشمزه و لذیذ است که نحوه تهیه آن بسیار ساده و به راحتی و در مدت زمان کمی می توانید ان را تهیه کنید، در این مقاله به شما عزیزان طرز تهیه مرجو خورش را آموزش خواهیم داد.

یکی از انواع خورش های بومی و سنتی که به طالقان تعلق دارد خورش عدس طالقان می باشد که به مرجو خورش نیز معروف است و برای ناهار همراه با برنج به عنوان یک وعده غذایی کامل و مقوی محسوب می شود و چون به خوراک شباهت دارد آن را می توانید همراه با نان برای شام نیز نوش جان کنید.

طرز تهیه مرجو خورش با طعم عالی

مواد لازم جهت تهیه مرجو خورش

  • گوشت گوسفندی : سیصد تا چهارصد گرم
  • عدس : یک پیمانه
  • پیاز : دو عدد بزرگ
  • آلو طالقان، بخارا یا یرقانی : ده عدد
  • سیب زمینی : یک عدد متوسط
  • زعفران دم کرده : به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین : به میزان لازم
  • آبغوره مرجو خورش : مقداری
  • رب گوجه فرنگی : به میزان لازم

نحوه تهیه مرجو خورش

طرز تهیه مرجو خورش با طعم عالی

ابتدا عدس ها را شسته سپس یک تا دو ساعت داخل آب خیس کنید حالا بر روی حرارت تابه ای با مقداری روغن قرار داده و پس از داغ شدن آن پیاز خرد شده را همراه با کمی زردچوبه در روغن بریزید و تفت دهید تا پیاز ها تغییر رنگ دهند.

حالا گوشت خرد شده را به پیاز تفت داده شده اضافه کرده و به منظور تغییر رنگ گوشت آن را تفت دهید، در صورتی که تمایل به استفاده از رب گوجه فرنگی در این خورش دارید می توانید در حین تفت دادن گوشت از رب گوجه فرنگی استفاده کنید تا رنگ دهد.

در این مرحله از طرز تهیه مرجو خورش پس از تغییر رنگ گوشت مقداری آب به گوشت بیافزایید و بگذارید بر روی حرارت ملایم گوشت کاملا پخته شود.

در این فاصله آلو ها را شسته و پس از نیم پز شدن گوشت سیب زمینی ها خرد شده را همراه با آلوی خیس، عدس، مقداری نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه به گوشت اضافه کنید تا تمام مواد با هم به خوبی پخته شوند.

در مرحله آخر  آبغوره و زعفران را اضافه کنید و پس از جا افتادن خورش آن را داخل ظرف مناسب بکشید و با پیاز داغ تزیین نمایید، نوش جان.

طریقه پخت مرجو خورش

نکات تکمیلی :

  1. مقدار مواد اولیه گفته شده برای چهار نفر مناسب است
  2. مرجو خورش را می توان در وعده ناهار – شام و در ماه رمضان میل کرد.
  3. زمان آماده سازی مواد اولیه تقریبا پانزده دقیقه است.
  4. زمان پخت و انتظار آن حدود نیم ساعت می باشد.

امیدواریم از آشپزی این بخش نهایت لذت را برده باشید و این خورش بسیار خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید، برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه انواع خورش ها می توانید بر روی غذای ایرانی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو