دلیل بی اشتهایی و بد غذایی کودک + روش‌های درمان آن

منبع: نمکستان

137

1398/11/26

10:42


بسیاری از والدین شاهد این هستند که کودکشان وقتی غذایی را دوست ندارد، از خورد آن اجتناب می کند. ولی اکثر موارد این کودکان بعد از چند ساعت که گرسنه شدند به سوی ظرف غذا می روند و آن را میخورند.

نمکستان: بسیاری از والدین شاهد این هستند که کودکشان وقتی غذایی را دوست ندارد، از خورد آن اجتناب می کند. ولی اکثر موارد این کودکان بعد از چند ساعت که گرسنه شدند به سوی ظرف غذا می روند و آن را میخورند. گاهی کودکان اعتراضات خود را با غذا نخوردن نشان می دهند. که بعضی از والدین با استفاده از روش های نامناسب مثل دویدن به دنبال کودک، به زور غذا دادن، تجویز شربت اشتها آور می خواهند بی اشتهایی کودک خود را درمان کنند.

بی نظمی در غذا خوردن، بیش از اندازه پر کردن غذا ریختن در ظرف کودک، نبودن تنوع غذایی، عادت های غذایی غلط خانواده، خوردن شیرینی و شکلات در زمان های نامناسب باعث بی اشتهایی کودک می شوند.

بی اشتهایی کودک بد غذایی کودک درمان بی اشتهایی کودکان

کودکان معمولا هر چند ساعت گرسنه میشوند. اینکه کودکان در حال رشد مدت طولانی در روز را از غذا خوردن امتناع کنند و گرسنه بمانند باید به پزشک کودکان مراجعه کنید. دلیل های بسیاری وجود دارد که باعث می شوند کودک اشتهای خود را از دست بدهد. با چند دلیل بی اشتهایی کودک آشنا شوید:

یبوست: یبوست باعث می شود که کودک دست از خوردن بردارد.

ویروس: کودکی که اشتهای خوبی دارد ولی ناگهان اشتهای خود را از دست می دهد و از خوردن غذا امتناع می کند احتمال دارد یک مشکل معده به پایین باشد که باید سریع مشخص شود.

بی اشتهای عصبی: بیشتر مردم فکر میکنند نوجوانان دچار این مشکل می شوند، اما بی اشتهایی عصبی در کودکان شش یا هفت سال هم رخ می دهد. اگر متوجه کم خوابیدن و کم غذا خوردن کودک خود شدید، احتمال دارد کودک شما دچار استرس شده باشد، که اول باید علت استرس را بررسی کنید و بعد برای رفع آن اقدام کنید.

کم خونی و فقر آهن: کم خونی و فقر آهن یکی از مهمترین دلایل کم اشتهایی کودکان است.

کرم روده: کرم روده ممکن است با اسهال و تهوع همراه باشد، که باعث بی اشتهایی کودکان می شود.

دلایل دیگری وجود دارد که باعث بی اشتهایی کودکان می شوند: واکسیناسیون، خستگی، گرمازدگی، تحرک بسیار کم، دندان درد، حساسیت، بعضی از داروها، مزانشوئید ائوزینوفیلی و درد در بعضی نقاط بدن.

علائم و نشانه های رایج بی اشتهایی کودکان:

بد غذایی در کودکان نوپا یک رفتار طبیعی است. علائم بی اشتهایی کودکان را بشناسید؛ این رفتار ها در کودکان کاملاً طبیعی است.

  • از امتحان غذا های جدید امتناع می کند.
  • فقط در یک ظرف و با یک قاشق و یا یک چنگال باید غذا بخورد.
  • از دست رفتن علاقه شان نسبت به غذایی که خیلی دوست داشتند.
  • چند غذای محدود را دوست دارند و جز آن ها چیز دیگری نمیخورند.
  • امتناع از خوردن غذا به دلیل رنگ یا بافت آن

دلیل بی اشتهایی و بد غذایی کودک + روش‌های درمان آن

چگونگی از بین رفتن مشکلات تغذیه و بی اشتهایی کوک توسط والدین:

درمان بدغذایی و کم اشتهایی کودکان کار ساده ایی است ولی معمولا زمان بر است و والدین باید انرژی خود را صرف این کار کنند. چند راهکار برای بی اشتهایی کودکان:

تنوع غذایی: غذاهایی که برای کودک تهیه می شود باید شامل هر چهار گروه غذایی باشد. بهتر است کودک را از سنین پایین با غذا ها، مزه ها، چاشنی های مختلف عادت دهید، تا با غذا نخوردن و لجبازی های او در سنین بالاتر کمتر مواجه شوید. اجازه دهید کودک انواع غذاها را امتحان کند و غذاهای مورد علاقه خود را پیدا کند.

تغذیه همراه با بازی: در زمان آشپزی میتوانید کودک راهم شریک کنید تا او در زمان آشپزی لذت ببرد و بازی کند برای او وقت بگذارید.

غذاهای جذاب: می توانید با تزیین کردن و شکل دادن به غذای کودک و همچنین استفاده از ظرف رنگی غذا خوردن را برایش جذاب کنید.

درمان روان شناختی والدین: کودکان از والدین الگو برداری میکنند، این بسیار مهم است که والدین از سلامت روان برخوردار باشند. والدین باید به سلامت روان و رفتاری های خود اهمیت دهند و نسبت به درمان مشکلات روانشناختی اقدام کنند.

گوش دادن به حرف های کودک: گاهی کودک با غذا نخوردن یا حتی در بین غذا خوردن می خواهد حرف بزند و از مشکلات و دغدغه هایش به شما بگوید بهتر است اول به حرف های او گوش دهید و به آن ها توجه کنید و کمکش کنید تا آن را رفع کند.

عادات غذایی سالم خانواده: عادات غذایی خانواده نقش بسیار مهمی در تغذیه کودک دارد. اگر خانواده به جای مواد مضر مثل فست فود ها، شیرینی، تنقلات و نوشابه از مواد سالم مثل میوه و سبزیجات پخته و حبوبات استفاده کنند کودک نیز به این نوع تغذیه عادت می کند.

مراجعه به پزشک متخصص: اگر رفتار صحیح شما نتوانست کودک را مجاب به غذا خوردن کند باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نکاتی که در غذا دادن به کودکان کم اشتها و بد غذا باید رعایت شود:

  • در غذا دادن به کودک صبور باشید.
  • در هنگام غذا دادن به کودک باید با او صحبت کنید و به غذا خوردن تشویق کنید.
  • هنگامی که کودک با علاقه غذا می خورد از او تعریف کنید.
  • اینکه انتظار داشته باشید کودک باید طبق خواسته شما تمیز و مرتب غذا بخورد اشتباه است.
  • هنگام غذا خوردن کودک نباید خیلی گرسنه یا خیلی خسته باشد.
  • از انجام معاملات بپرهیزید. در صورتی که به کودک قول جایزه بدهید او یاد میگیرد برای چیز های دیگر هم پاداش بگیرد.
  • ساعت برنامه غذایی کودک نباید جابجا شود.
  • فاصله زمانی بین مصرف میان وعده را با وعده اصلی رعایت کنید.
  • برای غذا خوردن کودک باید احساس گرسنگی کند. پس بهتر است کودک قبل از غذا خوردن فعالیت داشته باشد و شیرینی و مایعات شیرین مصرف نکند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو