معنی ضرب المثل ” یکی به نعل میزنه یکی به میخ “

منبع: دانش‌چی

322

1398/11/26

12:15


آشنایی یا معنی و مفهوم ضرب المثل یکی به نعل میزنه یکی به میخ

ضرب المثل یکی به نعل میزنه یکی به میخ

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

مفهوم یکی به نعل میزنه یکی به میخ یعنی چه؟

برای جلوگیری از سایش سُم اسب ها، نعل را بر دیواره های سُم اسب نصب می کنند. نعل بند، نعل را با میخ به سم اسب می کوبد و با چکش ضربه ای محکم به میخ وارد می کند و سپس ضربه آرام تری به نعل اسب. برخی می گویند علت این کار سفت کاری نعل است. برخی نیز علت این کار را رفع استرس و جلوگیری از لگداندازی اسب می دانند.

معنی ضرب المثل

۱- یعنی طوری منافقانه عمل می کند که نه به جناح چپ بر بخورد و نه به جناح راست؛ تا بتواند موقعیت ظاهری خود را در برابر هردو گروه حفظ کند.

۲- به کسانی می گویند که در صحبت کردنشان قوی و استوار نیستند و نه بطور واضح ” نه ” می گویند و مخالفتشان را نشان می دهند و نه بصورت شفاف ” بله ” را می گویند و موافقتشان را آشکار میکنند. این افراد منافقانه عمل می کنند.

۳- گاهی در مواردی استفاده می شود که یک نفر با صحبت کردنش به افراد مختلفی آسیب می رساند. گاهی فقط در حفظ منافع خودش می کوشد.

۴- هرگاه فردی دوپهلوحرف زد و دیگران به شک افتادند که آیا او ما را تخریب می کند یا از ما حمایت می کند، این ضرب المثل را برای او به کار می برند. درواقع این فرد هرچند در باطن خود با یک گروه مخالف است اما به هر دلیلی (ضعف در بیان، عدم اعتماد به نفس کافی، ترس، عمد و …) نمی تواند نظر قطعی و کلام آخرش را علنی بگوید؛ به همین دلیل مجبور است دوپهلو سخن بگوید.

۵- بعضی وقت ها کسانی که از قضاوت شدن می ترسند، دوپهلو و میانه سخن می گویند.

 

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو