مهمترین نکاتی که قبل از هر عمل جراحی زیبایی باید رعایت کنید

54

1398/11/26

13:01


جراحی زیبایی نوعی از جراحی پلاستیک است که با هدف تغییر ظاهر فرد انجام می‌شود؛ فرآیندی که البته بایستی با احتیاط به آن دامن زد.

مهمترین نکاتی که قبل از هر عمل جراحی زیبایی باید رعایت کنید

به گزارش بهداشت نیوز، جراحی زیبایی تقریباً برای هر قسمتی از بدن قابل دسترس است. اما دامن زدن به جراحی زیبایی و تصمیم‌گیری در این مورد را نباید امری سرسری دانست. نتایج به دست آمده از جراحی زیبایی اغلب دائمی هستند و بنابراین باید از تصمیمی که در این راستا می‌گیریم اطمینان حاصل کنیم، از فرد متخصص بهره ببریم و همچنین انگیزه‌ی درستی برای انجام این عمل داشته باشیم.
چنانچه پزشک به این نتیجه برسد که فرد مشکل خاصی دارد که با جراحی برطرف نمی‌شود، پیش از عمل با بیمار خود مشورت می‌کند.

انواع جراحی زیبایی و کاربرد آنها
چندین نوع جراحی زیبایی برای اعضای مختلف بدن وجود دارد.

جراحی سینه
زنان برای بهبود فرم بدن‌شان در پی جراحی سینه هستند. جراحی سینه شامل مراحل ذیل می‌شود:

افزایش ساز سینه (پروتز سینه): این روش در گذشته با استفاده از سالین یا ژل سیلیکونی صورت می‌گرفت و اکنون معمولا از روش انتقال چربی استفاده می‌شود.
این عمل زمانی انجام می‌شود که فرد احساس می‌کند سینه‌اش بسیار کوچک است، یا یک سینه از دیگری بزرگتر است و یا اینکه حس می‌کند پس از زایمان و پس از گذراندن دوران شیردهی، در فرم سینه‌هایش تغییری ایجاد شده است. برخی دیگر از زنان پس از اینکه به واسطه از دست رفتن قابلیت ارتجاعی پوست احساس شل‌شدگی و افتادگی سینه می‌کنند، به این عمل جراحی دست می‌زنند.

کاهش سایز سینه: برخلاف افزایش سایز سینه که به هدف زیبایی ظاهری انجام می‌شود، کاهش سایز سینه اغلب برای رهایی از مشکلات و دردسرهای فیزیکی ا‌ست. کاهش سایز سینه همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنان مستعد به این بیماری را پایین آورد.

عمل لیفت سینه: این عمل شامل برداشتن پوست و بافت غده‌ای می‌شود که در نتیجه‌ی آن سینه‌ها کوچک‌تر می‌شوند و سپس با بازیابی مجدد بافت‌های باقی مانده، فُرمی رو به بالا به خود می‌گیرند.

کاهش سایز سینه در مردان: این عمل با ژنیکوماستی که منجر به بزرگ شدن بافت پستانی در مردان می‌شود، مقابله می‌کند. این عمل اغلب با لیپوساکشن و یا الگوهای مختلف شکافی که اغلب اطراف نوک سینه و حلقه رنگین دور نوک پستان پنهان هستند، انجام می‌شود.

لیپوساکشن
در لیپوساکشن از لوله‌هایی باریک برای بیرون کشیدن چربی از نقاط مختلف بدن همچون شکم، ران، پشت بازو و گردن استفاده می‌شود. از لیپوساکشن همچنین می‌توان برای کاهش سایز سینه مردان نیز استفاده کرد.
ابزار مورد استفاده در لیپوساکشن شامل انواع دستگاه‌های استاندارد، اولتراساند، ماشینی و لیزری می‌شود. تمامی این دستگاه‌ها از طریق لوله به مکش چربی از نقاط مختلف بدن می‌پردازند.
این عمل جراحی عوارضی دارد که علی‌رغم نادر بودن، وقوع‌شان امکان‌پذیر است. از جمله این عوارض می‌توان به انباشته شدن خون زیر پوست (تومور خونی)، عفونت، تغییر در حواس، حساسیت، آسیب‌دیدگی بافت‌های اساسی و یا رسیدن به نتیجه نامطلوب اشاره کرد. پزشک باید پیش از اقدام به عمل جراحی، چنین مواردی را با فرد مراجع درمیان بگذارد.
لیپوساکشن خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا را کاهش نمی‌دهد.

عمل‌های جراحی اعضای بدن
جراحی شکم: این عمل به بازسازی و محکم‌سازی شکم می‌پردازد. پوست و چربی اضافه از وسط و قسمت پایین شکم برداشته می‌شود تا ماهیچه‌های شکم سفت‌تر شوند.
انجام چنین عملی پس از دوران بارداری و پس از از دست دادن میزان قابل توجهی از وزن، مناسب است.

بزرگ کردن باسن: این عمل، با بزرگ کردن اندازه باسن، شکل ظاهری آن را بهبود می‌بخشد. جراح چربی مورد نیاز را از طریق لیپوساکشن از قسمت دیگری از بدن بیمار دریافت می‌کند.

عمل لیفت باسن یا پایین تنه: این عمل شامل برداشتن پوست اضافه از راه و باسن برای سفت کردن و سر بالا نگه داشتن آن‌ها می‌شود. این عمل برای افرادی که به میزان قابل توجهی وزن کم کرده‌اند، معمولاً با عمل جراحی شکم ترکیب می‌شود.

جراحی زیبایی صورت
عمل پلک چشم: این عمل به منظور تغییر حالت پلک چشم انجام می‌شود. با پا به سن گذاشتن، پوست صورت شل می‌شود و ممکن است قسمت بالایی پلک چشم نیز دچار سستی و آویزان شدن شود و در قسمت پایینی به شکل کیسه‌های پوستی درآید. جراحی پلک چشم می‌تواند هم جنبه پزشکی و زیبایی و یا هردو هدف را با هم داشته باشد. این عمل معمولاً شامل برداشتن یا جابجایی پوست و چربی اضافه می‌شود و می‌تواند ماهیچه‌ها و تاندون‌های اطراف چشم را نیز تقویت کند.

عمل جراحی گوش: این عمل با انجام بخیه، گوش را به سر نزدیک‌تر می‌کند و از این طریق به مداوای گوش‌های برجسته و بدقواره می‌پردازد.
یک یا هر دو گوش ممکن است تحت عمل قرار بگیرد. این عمل معمولاً میان کودکان ۵ یا ۶ ساله و زمانی که گوش آن‌ها به اندازه بزرگسالی خودش رسیده، رایج است.

عمل لیفت صورت: این عمل به از بین بردن چروک و محکم‌سازی پوست صورت می‌پردازد تا فرد به ظاهری جوان‌تر دست پیدا کند.
عمل لیفت پیشانی یا ابرو: این عمل قصد دارد تا با بالا بردن ابروهای افتاده و از بین بردن چین و چروک پیشانی، علائم پیری را از میان ببرد. این عمل اغلب در کنار سایر جراحی‌های زیبایی انجام می‌شود تا ظاهر صورت به هارمونی بیشتری دست پیدا کند.
عمل برجسته‌سازی گونه: این عمل منجر به برجسته شدن گونه می‌شود و پزشک جراح می‌تواند با ایمپلنت کردن گونه به این مهم دست پیدا کند.

انتخاب پزشک جراح
انتخاب پزشکی مجرب و تایید شده از سوی جامعه پزشکی بسیار حائز اهمیت است.

جراحی زیبایی و مشکلات سلامت روان
تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال بروز مشکلات سلامت روان در افرادی که جراحی‌های زیبایی را متحمل شده‌اند، بیشتر است؛ مشکلاتی همچون افسردگی و بدشکل انگاری بدن.
تحقیقی صورت گرفته نشان داد که زنانی که با انجام عمل جراحی سایز سینه خود را افزایش دادند، بیشتر در خطر خودکشی نیز قرار داشته‌اند. از پزشکان درخواست شده تا هنگام ارزیابی مراجعین برای انجام عمل جراحی زیبایی، از امکان بروز چنین مشکلاتی در فرد نیز آگاه باشند.

انجام جراحی زیبایی
ذکر چند نکته
افرادی که قصد انجام جراحی زیبایی را دارند بایستی پیش از شروع کار، گزینه‌های موجود را سبک سنگین کنند.

    پزشکی مطرح انتخاب کنید و اعتبار او را بسنجید.
    پس از مشورت با پزشک، تصمیم آخر را خودتان بگیرید و هرگز برای انجام کاری که پیش از این خواهان آن نبودید، وسوسه نشوید.
    نسبت به عمل خود به اطلاعات و آگاهی کامل دست پیدا کنید و تمام مزایا و معایب آن را بسنجید.
    از تمام خطرات و محدودیت‌های عمل مطلع باشید. به عنوان مثال از خود بپرسید که آیا این عمل در ۶ ماه آینده نیاز به تکرار شدن ندارد؟
    زمانی مناسب برای انجام عمل جراحی انتخاب کنید. هرگز جراحی‌تان را به زمان‌هایی که موقعیتی استرس‌زا دارید موکول نکنید؛ موقعیت‌های استرس‌زایی همچون دورانی که در آن تغییر شغل داده‌اید، عزادار و یا در شرف بچه‌دار شدن هستید و یا قصد نقل مکان دارید.
    با انجام عمل جراحی، هرگز در پی خشنود کردن و یا تحت تاثیر قرار دادن دیگری نباشید.
    برای انجام عمل جراحی مسافت طولانی را سفر نکنید و در صورتی که سفر کردن ضروری‌ است، برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید، خصوصاً زمانی که برای انجام عمل مجبور باشید از کشور خارج شوید.

عوارض جراحی زیبایی
عمل جراحی می‌تواند با عوارضی همراه باشد.
مجمع جراحان پلاستیک از افراد می‌خواهد تا به محض وقوع هرکدام از علائم زیر در طول عمل و یا مدتی کوتاه پس از انجام عمل، تحت مداوا قرار بگیرند:
    درد غیرعادی
    اختلالات بینایی
    سفید شدن پوست در ناحیه‌ای که تزریق در آن صورت گرفته
    علائم سکته

اتخاذ هرگونه تصمیمی برای انجام جراحی زیبایی بایستی حتما با پزشک خانواده در میان گذاشته شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو