همه چیز درباره سوراخ کردن گوش کودک و توصیه های ایمنی آن

همه چیز درباره سوراخ کردن گوش کودک و توصیه های ایمنی آن


منبع: آرگا

143

1398/11/26

14:00


سوراخ کردن گوش یک موضوع بسیار عادی برای خانم ها است که در زمان کودکی انجام می شود. برای سوراخ کردن گوش کودک باید به نکات مهمی مثل فضای مناسب، سن کودک و مراقبت های بعد از آن و … توجه نمود.

یکی از مواردی که بیشتر در خانم ها مرسوم است سوراخ کردن گوش است که برای استفاده از گوشواره و زیبایی گوش انجام می شود. سوراخ کردن گوش رسمی است دیرینه که در حال حاضر نیز انجام می شود. این کار از گذشته تا کنون انجام می شده است و تنها تغییر آن روش انجام این کار است.

سوراخ کردن گوش های کودک

سوراخ کردن روشی رایج است که در گذشته با کمک نخ و سوزن اینکار انجام می شد و حالا از روش های جدید و استفاده از دستگاهای مخصوص برای سوراخ کردن گوش استفاده می شود. بهترین قسمت گوش که آن را سوراخ می کنند نرمه گوش است که امن ترین نقطه برای آویز گوشواره می باشد. در ادامه با ارائه موارد مهم در سوراخ کردن گوش کودک همراه ما باشید.

موارد ایمنی برای سوراخ نمودن گوش بچه

سن مناسب برای سوراخ کردن گوش

در کشور ما اغلب خانواده ها گوش دختران خود را چند ماه بعد از تولد سوراخ می کنند. اما باید برای سوراخ کردن گوش کودک تا شش ماهگی صبر کرد زیرا ممکن است از طریق سوراخ گوشت هر نوع آلودگی به بدن انتقال یابد. تا قیل از شش ماهگی سیستم دفاعی بدن ضعیف بوده و توانایی زیادی برای مبارزه با میکروب ها ندارد. در حال حاضر برخی از پزشکان سن مناسب اینکار را بعد از ۶ سالگی می دانند تا کودک از حساسیت های احتمالی به گوشواره در امان بماند.

سوراخ کردن گوش کودک و نکات ایمن آن

نکان ایمنی قبل از سوراخ کردن

برای سوراخ کردن گوش کودک از مراکز درمانی مخصوص این کار استفاده نمایید. مکان هایی که از استری بودن ابزار و وسائل آنجا اطمینان کافی داشته باشید. تا از انتقال احتمالی بیماری های مثل هپاتیت و ایدز یا کزار جلوگیری شود. قبل از سوراخ کردن گوش حتما فرزندتان را نزد پزشک ببرید تا بررسی های لازم در مورد سلامت او انجام شود. برای افرادی که بیماری خاص مثل دیابت و مشکلات انعقاد خون دارند این مسئله ممکن است دردسرساز شود. پس قبل از هر عملی موارد مهم را در نظر بگیرید.

روش درست سوراخ نمودن گوش بچه

مراقبت های بعد از سوراخ کردن گوش

بعد از سوراخ کردن گوش دختر بچه، کار به اتمام نرسیده است و باید والدین مراقبت های بعد از آن را از یاد نبرند. یکی از مشکلاتی که بعد از سوراخ کردن گوش ممکن است پیش بیایید پاره شدن گوش است که دلیل آن استفاده از گوشواره های سنگین و نا مناسب می باشد. همچنین بعد از سوراخ کردن گوش باید اطراف گوشواره و سوراخ گوش را به آرامی با الکل تمیز و ضد عفونی نمایید و هر بار محل سوراخ را به کمک پماد حاوی لیدوکائین چرب نمایید تا پوست دچار خشکی نشود. از حساسیت بدن نسبت به جنس گوشواره مطمئن شوید بعد آن را برای فرزندتان استفاده کنید. بعد از سوراخ کردن در طول روز چند بار گوشواره را در گوش کوتکان بچرخانید تا گوش کاملا باز باقی بماند از گوشواره های خیلی تنگ در ابتدا استفاده نکنید.

سوراخ نمودن گوش های کودکان

علائم عفونت گوش بعد از سوراخ کردن

علامت هایی مثل قرمز شدن، خارش، درد یا حساسیت ممکن است نشان دهنده عفونت باشد. با مشاهده این نشانه ها به پزشک مراجعه نمایید تا با بررسی نشانه ها عفونت یا آلرژی فرزندتان را مشخص نمایید. در صورت بروز حساسیت با عوض کردن جنس گوشواره این مشکل برطرف خواهد شد. ولی در صورت داشتن عفونت با تجویز پزشک فرزندتان باید آنتی بیوتیک مصرف نماید. در صورت مشکل اساسی باید گوشواره از گوش کودک خارج شود که در اینصورت باید شش ماه صبر کرده و بعد مجددا اینکار را انجام دهید.

نکات قابل توجه بعد از سوراخ کردن گوش

از جمله نکات مهمی که بعد از سوراخ کردن گوش باید مدنظر داشته باشید شامل موارد زیر می شود:

  • اول از همه توجه داشته باشید که قسمت های غضروفی پوست سوراخ نشود زیرا ایجاد عفونت در این قسمت ها بیشتر خواهد بود.

سوراخ کردن گوش کودک دختر

  • در زمان شانه زدن موهای فرزندتان مراقب باشید که گوشش آسیب نبیند و حتما این کار را در اوایل کار خودتان انجام دهید. همچنین لباس های کودکتان را به دقت تعویض نمایید.
  • تا چند روز سوراخ گوش را از هر نوع عطر، شامپو و محصولات مشابه دور نگه دارید.
  • تا دو هفته بعد از سوراخ کردن کودکتان نباید در فضاهای ورزشی، ورزش کند زیرا این مکان ها مملو از میکروب و باکتری هستند و احتمال عفونت در سوراخ گوش بیشتر خواهد شد.
  • برای کودکتان از گوشواره های سنگین استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث بارگی و گشاد شدن سوراخ گوش شود.
  • مراقب قفل گوشواره های فرزندتان باشید در صورت شل بودن قفل امکان داد کودک گوشواره هایش را از گوش در آورده و به دهان ببرد.

سوراخ کردن گوش های بچه

نگاه روانشناسان به این موضوع

روانشناسان بر این موضوع عقیده دارند که بهتر است زمانی گوش های فرزندتان را سوراخ نمایید که این موضوع را درک کرده و خودش از شما آن را درخواست کند. قبل از فهم کودک گوش هایش را سوراخ نکنید زیرا ممکن است با دست زدن به گوشواره و گوش هایش به خود آسیب بزند و با احساس درد فکر می کند که پدر و مادرش قصد تنبیه او را داشته اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو