نفوذ طبیعت به حریم انسان / روایت ابراهیم گنجیان از نمایشگاه "رویای زیسته" در گالری آتبین

124

1398/11/26

14:11


ابراهیم گنجیان گفت: در آثار خود فضایی را نشان دادم که گویی سالهاست که انسان در آن حضور نداشته و طبیعت فرصت یافته که جای خود را در آن باز کند.

نفوذ طبیعت به حریم انسان / روایت ابراهیم گنجیان از نمایشگاه "رویای زیسته" در گالری آتبین

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ابراهیم گنجیان با عنوان "رویای زیسته" در گالری آتبین برپاست. گنجیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۹ اثر با تکنیک رنگ روغن روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این آثار در ادامه مجموعه‌های قبلی من است و با توجه به اینکه در شمال کشور زندگی می‌کنم، شرایط آب و هوایی باعث می‌شود گیاهان و سبزه‌ها از درز آجرها و لابه‌لای سیمان وارد خانه شوند و رشد کنند. بنابراین این موضوع در ذهنم شکل گرفت که اگر طبیعت را به حال خود رها کنیم می‌تواند به خانه ما ورود پیدا کند.

گنجیان ادامه داد: شاید پس از اینکه ما خانه‌های خود را ترک کردیم و آنجا متروکه شد این اتفاق صورت گیرد و شاید قبل از ما هم‌چنین چیزی وجود داشته است. در آثار خود هم از معماری قدیمی و هم از معماری مدرن استفاده کردم و نمی‌خواستم تنها به معماری گذشته اکتفا کنم، بلکه قصدم این بود که بگویم این اتفاق می‌تواند الان یا در آینده هم رخ دهد. ساختن این فضاها کاملاً ذهنی نبود اما برای تصویر کردن آنها از عکس نیز استفاده نکردنم. بلکه ترکیبی از ذهنیت و عناصری که در اطرافم بود را به کار بردم و با ایجاد تغییراتی به تصویر کشیدم.

گنجیان افزود: در نمایشگاه قبلی هم حضور انسانی در طبیعت دغدغه من بود اما در این مجموعه گفتم شاید اگر حضور انسانی کمرنگ باشد طبیعت راه خودش را می‌رود و در زندگی ما ورود می‌کند. در دو نمایشگاه قبلی اگرچه از لحاظ بصری فیگور انسان حذف شده بود اما وجود آنها در محیط احساس می‌شد زیرا وارد طبیعت شده و بخش‌هایی از آن را تخریب کرده بود. اما در کارهای جدید از نظر محتوایی هم حضور انسان حذف شده است، انگار سالهاست که انسان در این فضا حضور نداشته و طبیعت فرصت یافته که جای خود را در آن باز کند.

او با بیان اینکه منظورش از این آثار چندان محیط زیستی نیست بلکه بیشتر یک حس درونی را بیان می‌کند، افزود: درخت‌های این تابلوها برآمده از مجموعه درخت‌هایی هستند که در نمایشگاه‌های اخیر خود کار کرده بودم و ردپایی از آنها در این مجموعه هست. تقریباً سه سال است که در زمینه طبیعت کار می‌کنم. در کارهای پیشینم فضاهای طبیعی با فیگور ترکیب می‌شدند اما در سال‌های اخیر بر روی منظره تمرکز کردم. آثارم ناتورئال نیست بلکه کمی اکسپرسیو است.

گنجیان ادامه داد: در این مجموعه  قضاوتی درباره خوب و بد بودن این موضوع ندارم و دریافت را به مخاطب واگذار کرده‌ام. استقبال خیلی خوبی از نمایشگاه شد و بازخوردهای متفاوتی را دریافت کردم که گاه با آنچه در فکر من بود تفاوت داشتند. این مجموعه جزء بهترین کارهای من است و درعین‌حال انتخاب یک گالری خوب و همراه، کمک زیادی به من کرد.

نمایشگاه نقاشی ابراهیم گنجیان تا 29 بهمن در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی‌عصر قبل از چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو