اجرای نمایشی در آلمان که به فاجعه ختم شد / روایت مجتبی فلاحی از نمایش "شنگن"

77

1398/11/26

14:11


مجتبی فلاحی گفت: نمایش "شنگن" درباره نقص تصمیم‌گیری‌های انسان و تاثیر آن بر زندگی دیگران است.

اجرای نمایشی در آلمان که به فاجعه ختم شد / روایت مجتبی فلاحی از نمایش "شنگن"

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "شنگن" نوشته غلامرضا یزدانی با طراحی و کارگردانی مجتبی فلاحی از 7 بهمن ماه ساعت 20:15 در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این نمایش روزبه انصاری، شهاب حیدری، مصطفی دهقانی اشک، سپنتا سکوتی، مهرنوش مسعودیان، بهار موسوی، کوشا نشتایی، مجید وهابی و مصطفی ملک مکا و مجتبی فلاحی هستند.

مجتبی فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "شنگن" گفت: در حقیقت من به منظور کارگردانی این اثر از سوی هنرجویان دوره‌های بازیگری آقای وحید جلیلوند به گروه دعوت شدم. طی بیست جلسه و به صورت کارگاهی به داستانی با طرح و ایده من رسیدیم و نمایشنامه از سوی غلامرضا یزدانی کامل شد و حدوداً سی جلسه هم تمرینات نمایش به طول انجامید. از اوایل اردیبهشت‌ماه تمرینات را آغاز کردیم و در پنج‌ماه منتهی به اجرا متمرکز بر لحظه‌ها و داستان کار کردیم.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "شنگن" عنوان کرد: این نمایش داستان یک گروه تئاتری است که در نظر دارند اثری را در کشور آلمان اجرا کنند و با درخواست یکی از بازیگران که به دلایلی متقاضی نقش اصلی این نمایش است همه چیز دومینووار بهم می‌ریزد و در نهایت به یک فاجعه ختم می‌شود. مضمون این اثر درباره نقص تصمیم‌گیری‌های انسان و تاثیر آن بر زندگی دیگران است.

این کارگردان درباره سبک و فضای اجرایی این اثر گفت: این نمایش کاملاً رئالیستی است اما شاکله آن به لحاظ فرم اجرایی، صحنه‌پردازی، موسیقی و صداها بیشتر به سمت تئاتر انتزاعی و کم‌چیز (نه بی‌چیز) می‌رود. سعی شده تا حدی که امکان دارد همه چیز مینی‌مال و ساده باشد به این دلیل که در این نمایش داستان و بازی‌ها برای من مهمتر است تا فرم‌های عجیب و غریب که عمدتاً کپی‌کاری هستند. در نظر داشتم تماشاگر بیشتر به قصه، آدم‌ها و شرایط بیاندیشد و این موضوع همیشه اولویت اصلی من بوده چرا که به اعتقاد من مهمترین عنصر یک نمایش نخست قصه، سپس بازیگر و بعد کارگردانی، صحنه و ... است. همیشه به این موضع قائل بودم که یک اثر تئاتری یا سینمایی زمانی کارگردانی خوبی دارد که کمتر کارگردانی در آن دیده شود. ایده‌ای در این نمایشنامه وجود دارد که به شدت به فرم کلی که برای اجرای نمایش و دلیل اینکه چرا تا این اندازه ساده همه چیز برگزار می‌شود مرتبط است.

فلاحی درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: همانطور که گفتم این نمایش به دلیل ادله‌هایی، طراحی صحنه ساده‌ای دارد و بخشی از این سادگی به دلیل محدودیت‌ها و چند اجرایی بودن سالن نمایش است که گروه‌های اجرایی مجبور می‌شوند در این شرایط به سمت دکورهای پورتابل بروند.

او درباره موسیقی نمایش "شنگن" اظهار کرد: موسیقی این نمایش ترکیب و تلفیقی از یک سری موسیقی‌ است که قبلا نواخته شده و انتخابی است. دلیل این ترکیب کاملاً به محتوای درام و نقصی که درباره آن در این نمایش گفته می‌شود، برمی‌گردد. در نظر داشتم این نقص در صداهایی که مخاطب می‌شنود نیز وجود داشته باشد به همین دلیل در تمام ترک‌هایی که به گوش می‌رسد نویزی وجود دارد که این نویز در حقیقت یک نقصی را در شنیدار برای مخاطب ایجاد می‌کند که به اعتقاد من با روحیه داستان این اثر همخوانی دارد.

مجتبی فلاحی در پایان صحبت‌هایش گفت: یادداشتی از سوی من منتشر شده که به نظرم قبل و پس از تماشای این نمایش می‌تواند به مخاطب کمک کند تا دریافت بهتری از ذهنیت مولف داشته باشد.  

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: مائده اعتمادی، مدیر تولید: مهرداد پارسا، دستیار کارگردان: رمیصا صمدی، مدیر صحنه: سارا روزی طلب، طراح گرافیک و تیزر: سجاد حسینی، صدا و تصویر: امین لطفی و غلامرضا یزدانی، تلفیق، ترکیب و تنظیم موسیقی: مجتبی فلاحی، منشی صحنه: شیما ملکی، مشاور طراحی صحنه و لباس: سمانه احمدی مطلق، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی و رسانه و تبلیغات مجازی: گروه هنری پژواک.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو