خواص آلو خشک و بررسی ارزش غذایی آن

خواص آلو خشک و بررسی ارزش غذایی آن


منبع: آرگا

136

1398/11/27

11:02


آلوی خشک شده دارای ویتامین ها و مواد معدنی و دیگر مواد مغذی فراوانی است که برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد. برخی از خواص آلو خشک شامل خاصیت ضد یبوست و هموروئید، تقویت کننده بینایی، ضد سرطان روده، کم کننده اشتها و کاهش دهنده وزن، مفید برای بیماران دیابتی و … می شود.

میوه آلو انواع مختلفی دارد که بسیار مغذی و خوشمزه هستند. همانطور که می دانیم از خشک شده آلو در بسیاری ازز غذاها استفاده می شود علاوه بر این آلو دارای خاصیت های بسیاری است که می تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد. آلوی خشک شده دارای بسیاری از مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای بدن می باشد.

آشنایی با خواص آلو خشک

آلوی خشک شده دارای بسیاری از مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین های لازم برای بدن می باشد که مصرف آن برای سلامت بدن بسیار مفید است به شرطی که روزانه و در حد اعتدال مصرف شود و مواد مغذی موجود در آلو خشک از سیستم ایمنی بدن در برابر بسیاری از مشکلات مثل آسیب رادیکال های آزاد، یبوست، مشکلات گوارشی، بیماری های قلبی عروقی و … محافظت می نماید. در ادامه با برخی از خواص مهم آلوی خشک آشنا می شویم.

خاصیت هایی برای آلوی خشک

مواد مغذی و ارزش غذایی آلو خشک

ارزش غذایی هر ۱ اونس یعنی ۲۸ گرم آلوی خشک شامل موارد زیر است:

  • ۶۷ کالری
  • ۱۸ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم فیبر
  • ۱۱ گرم شکر
  • ۴ درصد از نیاز توصیه شده روزانه ویتامین A
  • ۲۱ درصد از میزان توصیه شده روزانه ویتامین K
  • ۳ درصد از میزان توصیه شده روزانه ویتامین B2
  • ۳ درصد از نیاز روزانه ویتامین B3
  • ۳ درصد از نیاز روزانه ویتامین B6
  • ۴ درصد از نیاز روزانه مس
  • ۴ درصد از نیاز روزانه منگنز
  • ۳ درصد از نیاز روزانه منیزیم
  • ۲ درصد از نیاز روزانه فسفر
  • ۱۰ درصد از نیاز روزانه به ویتامین C

آشنایی با ویژگی های مختلف آلوی خشک

افزایش دریافت مواد مغذی با آلو خشک

آلو خشک دارای مواد مغذی زیادی بخصوص ویتامین C، فیبر رژیمی، پتاسیم، آهن، آنتی اکسیدان و ویتامین A است که تماما برای سلامت بدن ضروری می باشند. در نگاه اول آلو خشک برای دستگاه گوارش و حرکات نامناسب روده و مبارزه با یبوست و هموروئید بسیار مفید است. حال اگر روزانه ۴ عدد آلو خشک را مصرف کنید باعث می شود تا ۱۲ درصد نیاز روزانه بدن به فیبر و ۳۲ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K و ۹ درصد از پتاسیم روزانه را برای بدن تامین نمایید. این میزان مواد برای رشد استخوان و عضلات و همچنین داشتن سیستم ایمنی قدرتمند بسیار مفید می باشند. همچنین مواد مغذی موجود در آلو باعث کاهث ابتلا به دیابت نوع ۲ شده و برای تناسب اندام و یا کاهش وزن نیز مفید است.

آلوی خشک شده و خواص آن

افزایش ویتامین A  در بدن باعث درمان عفونت ها و بیماری های پوستی خواهد شد. برای محافظت بدن از سدیم بالا به موادی مثل فیبر و پتاسیم نیاز است. که همگی در آلو خشک موجود بوده و با مصرف آن بیشتر می شوند.

آلو خشک و تقویت بینایی

از خواص آلو خشک می توان به تاثیر آن در تقویت بینایی اشاره کرد. سلامت بینایی چشم ها با استفاده از ویتامین های A، C و E امکان پذیر می باشد که باید به میزان کافی به بدن وارد شوند. کمبود ویتامین A مشکلاتی مثل آب مروارید، تباهی لکه زرد و آب سیاه می شود. ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی و اسید آمینه ها باعث سلامت در چشم ها خواهد شد. امروزه با توجه به آلودگی هوا چشم ها بیشتر در معرض اسیب قرار دارند و آسیب پذیر تر هستند. ویتامین های که در آلو خشک وجود دارند باعث جلوگیری از آزاد شدن رادیکال های آزاد در بدن شده و خطر کوری را کاهش می دهند و همچنین باعث پیشگیری از انواع عفونت چشمی می شوند.

ویژگی های متفاوت آلو خشک

آلو خشک و قوی شدن استخوان ها

امروز کاهش تراکم در استخوان ها در بسیاری از مردم به ویژه آمریکایی ها دیده می شود.استخوان های ضعیف در معرض شکستگی های مکرر قرار داشته و همچنین مشکلاتی مثل عفونت رادر پی خواهند داشت. این مشکل باعث سرطان استخوان، پوکی استخوان و آرتریت خواهد شد. یکی دیگر از خواص آلو خشک کمک به تقویت استخوان ها و قوتر کردن آنهاست. ماده معدنی بور موجود در آلو خشک منبع مهمی از مواد مغذی است که بسیار برای استخوان ها مفید است. بور نقش مهمی در جلوگیری از پوی استخوان دارد. مصرف آلو خشک برای تمامی سنین بخصوص خانم های یائسه باعث سلامت اسخوان ها می شود و از بسیاری از مشکلات استخوان ها جلوگیری می نماید.

انواع خواص آلو خشک

خاصیت آلو خشک برای دیابت

دیابت بیماری است که برای هر گروه سنی اتفاق می افتد. داشتن رژیم غذایی سالم و حاوی میوه جات و سبزیجات باعث پیشگیری از دیابت می شود. همچنی چاقی و نداشتن تحرک باعث ایجاد این بیماری خواهد شد. آلو خشک به دلیل دارا بودن فیبر بالا باعث جلوگیری از نوسانانات قند خون در بدن می شود. یک رژیم سرشار از فیبر ماده ای است که بیماران دیابتی به آن نیاز دارند. بعلاوه مصرف فیبر سطح کلسترول و  گلوکز را در خون پایین آورده و باهث کاهش جذب قند در بدن می شود و قند خون را در حالت تعادل نگه می دارد.

کاهش دهنده خطر سرطان روده

سرطان روده بیماری است که بسسیار دیر تشخیص داده می شود برای پیشگیری از این سرطان مصرف آلو خشک را فراموش نکنید. باکتری های موجود در دستگاه گوارش نقش بسزایی در کاهش سلول های سرطانی دارند. آلو تاثیر مثبتی بر روی این باکتری ها داشته و با حفظ آنها خطر سرطان روده را کمتر می نماید. همچنین تاثیرات ضد التهابی آلو خشک باعث پیشگیری از این سرطان می شود.

انواع خاصیت های آلو خشک

پیشگیری از تجمع پلاک در خون

یکی دیگر از خواص آلو خشک جلوگیری از تجمع پلاک در خون می باشد. تجمع پلاک یکی از مهمترین دلایل بیماری های قلبی می باشد. تجمع پلاک با افزایش کلسترول در خون، جریان خون را کند کرده و سبب لخته شدن خون می شود که امکان بروز سکته قلبی یا مغزی را در پی خواهد داشت. مصرف آلو خشک از بهترین روش ها برای جلوگیری از تجمع پلاک می باشد، پکتین موجود در آلو خشک ترکیبی از آنتی اکسیدان های قوی می باشد که باعث تنظیم کلسترول در خون می شود.

خواص مختلف آلو خشک

حفاظت از ریه ها در مقابل آمفیزم

آمفیزم، بیماری مزمن انسداد ریه ها می باشد که بیشتر به خاطر استرس اکسیداتیو در بدن رخ می دهد. این بیماران دچار سختی و تنگی نفس می شوند. آنتی اکسیدان هایی که در آلو خشک وجود دارد باعث پیشگیری و درمان آمفیزم می شود. مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها در این مورد بسیار تاثیر گذار می باشد. اگر وجود این مشکل به دلیل سیگار کشیدن باشد، آنتی اکسیدان های قوی موجود در آلو خشک، خاصیت ضد التهابی برای ریه خواهند داشت. با خوردن روزانه ۳ تا ۴ عدد آلو خشک از این بیماری پیشگیری نمایید.

خواص جالب آلو خشک

کاهش کم خونی ناشی از فقر آهن

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات تغذیه ای در جهان کم خونی به وجود آمده از کمبود آهن در بدن می باشد، که علائمی مثل خستگی، کاهش عملکرد ادراکی و ضعف سیستم ایمنی را به همراه خواهد داشت. این مشکل در تمام گروه های سنی دیده می شود.کمبود آهن مسئله ی مهم در بدن است که باعث ایجاد مشکل در رشد ذهنی خواهد شد. آلو خشک منبع مناسبی از آهن می باشد و همچنین توانایی روده را برای جذب بیشتر آهن افزایش مسی دهد. مصرف آلو خشک به ویژه آب آلو چیزی حدود ۳۱ درصد از کم خونی را کاهش می دهد.بتاکاروتن و ویتامین های موجود در آلو خشک باعث پیشگیری از کمبود آهن می شوند و ویتامین C موجود در آن به جذب بهتر اهن در بدن کمک زیادی می نماید.

خاصیت های آلو خشک

درمان کننده هموروئید شدید

مشکلات گوارشی به ویژه یبوست از دلایل اصلی به وجود آمدن مشکل هموروئید می باشند. این بیماری بیشتر در خانم ها دیده می شود که باعث کاهش کیفیت زندگی خواهد شد. کمبود فیبر رژیمی و کم آبی بدن و ورزش نکردن از دلایل به وجود آمدن این بیماری می باشند.انواع میوه های غنی از فیبر و آب به خصوص آلو خشک، باعث نرم شدن مدفوع شده و باعث دفع بهتر آن از بدن خواهند شد. نفخ زیاد و حرکات بسیار روده در صورت درمان نشدن ایجاد هموروئید خواهد کرد. مصرف آلو باعث بهبود این مشکلات شده و از التهابات روده جلوگیری می نماید.

آشنایی با خواص آلوی خشک شده

مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد

از دیگر خواص آلو خشک توانایی ان برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن می باشد. یکی از دلایل ایجاد سلول های سرطانی در بدن آسیب های بوجود آمده توسط رادیکال های آزاد است. بعلاوه وجود رادیکال های ازراد باعث مشکلات ریه، قلب و اندام های دیگر خواهد شد. آنتی اکسیدان های موجود در آلو خشک با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از این مشکلات جلوگیری می نمایند. رادیکال های ازاد همچنین به DNA، پروتئین های بدن و غشای سلولی صدمه وارد می کنند. در این مورد استفاده از آنتی اکسیدان ها بسیار حیاتی و واجب می باشد چون آنتی اکسیدان ها باعث بهتر جذب غذا شده و سریعتر عمل می کنند. با مصرف به اندازه آلو خشک از این مشکلات جلوگیری نمایید.

خواص و ویژگی های آلو خشک

پیشگیری از افزایش وزن

یکی دیگر از خواص آلو خشک پیشگیری از افزایش وزن و سرکوب کردن تمایل به پرخوری می باشد. آلو خشک به دلیل دارا بودن فیبر بالا باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شود. با مصرف آلو خشک از اضافه وزن و پرخوری جلوگیری کرده و تناسب اندام خود را حفظ نمایید. برای کنترل اشتها در طول روز باید آلو خشک را در طول روز استفاده نمایید تا علاوه بر دریافت فیبر کافی، زندگی و وزن ایده آلی داشه باشید. مصرف آلو به ویژه در افرادی که دچار کم کاری تیروئید می باشند بسیار مفید بوده و نوعی خوراکی سالم برای کاهش اشتها می باشد.

در پایان می توانید برای آشنایی با خواص آلو بخارا و خواص آلو سیاه بر بروی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو