حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود با اهالی رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار آزاد رسانه های آمریکایی که پرسید«رهبران در واشنگتن از تغییر رژیم در ایرن و کشورهای همسایه سخن می گویند، آیا ایران هم به تغییر رژیم در آمریکا فکر می کند و نظر شما درباره نامزدهای دموکرات و خصوصا برنی سندرز چیست؟»، گفت: آنچه برای ما مهم است این است که مسئولان آمریکا و کاخ سفید تغییر فکر بدهند، من تغییر رژیم را نمی دانم ولی برای ما تغییر فکر مهم است آن فردی که به نفع مردم آمریکا و مردم منطقه است انتخاب کنند.

وی افزود: من نسبت به حزب خاص یا  فردی خاصی نظری ندارم. آنچه مهم است این است که کسی در کاخ سفید باشد که درست محاسبه کند و مسیری را برگزیند که به نفع همه است و به نظر من اشکال در اینجاست که باید یکجانبه گرایی را آمریکا فراموش کند و اینکه آمریکا رهبر دنیاست را از یاد ببرد نه آمریکا رهبر دنیاست نه یکجانبه گرایی پیروز می شود. اگر آمریکا برای همه ملت ها حکومت های قانونی دنیا ارزش قائل باشد از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این ابهامات درباره هواپیمای اوکراینی و ابهامات درباره زمان مطلع شدن دولت و اینکه چرا آسمان کشور کلیر نشده بود، گفت: حادثه هواپیمای اوکراینی صبح چهارشنبه رخ داد لذا ما بعد از حادثه در دولت حضور داشتیم آنچه در دولت مطرح شد و وزیر راه گزارش داد این بود که یک سانحه بوده است. من پرسیدم که هواپیما از نوع ۷۳۷ مکس بوده یا ورژن دیگری است که گفت نمی دانم، گفتم بررسی شود که ورژن حادثه ساز بوده است یا نه. که معلوم شد آن مدل نبوده است.

وی ادامه داد: بعد از ظهر آنروز شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت، البته نه برای سانحه هواپیما بلکه درباره حمله به عین الاسد و عکس العمل های احتمالی آمریکا جسه ای داشتیم که از ساعت سه تا حدود ۵ و رب جلسه طول کشید. در پایان آن جلسه گرچه بحث هواپیما مطرح شد ولی آنجا هم گفته شد که سانحه بوده است. شب آن روز من با رئیس جمهور اوکراین گفتگویی داشتم که لحنش متفاوت بود و احتمالاتی را می داد. اطلاعاتی را برخی کشورها به او داده بودند. من هم آن شب با وزیر راه صحبت کردم که او بازهم می گفت سانحه بوده است چون پدافند هوایی کشور می گفت شلیکی از طرف ایران صورت نگرفته است. اما روز پنج شبنه شبهات ما بیشتر شد و من بازهم با مسئولان صحبت کردم.

روحانی گفت: غروب جمعه که با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صحبت می کردم این احتمال قوی بود که در این حادثه خطایی صورت گرفته است. گفتم اگر این فکر را می کنید الان اعلام رسمی کنید گفتند نه شبهاتی داریم و قرار است دبیرخانه شورای امنیت جلسه ای داشته باشیم تا نهایی می کنیم . بهرحال مقامات مسئول باید به ما گزارش رسمی می دادند.

وی تصریح کرد: همان ساعت ۴ و نیم روز جمع که رئیس ستاد کل رسما به من اعلام کرد که این خطا صورت گرفته من گفتم که همین الان اعلام شود ولی بعدش دیدم اعلام نشد، علت را که پرسیدم گفتند جلسه شورای امنیت ابتدا تشکیل شود که گفتم اگر تصمیمی قرار است گرفته شود این جلسه امشب تشکیل شود . جمعه شب ما جلسه را تشکیل دادیم، بحث مفصل بود و ابعاد قضیه روشن شد و بیانیه ستاد کل مطرح شد و تصمیم نهایی برای اعلام رسمی و پذیرفتن مسئولیت مطرح شد. من ساعت دوازده شب دیدم اعلام نشده و در نهایت بیانیه صبح اعلام شد. می شد چند ساعتی یا لااقل شب جمعه بیانیه اعلام شود و ادامه پروسه ها تسریع شود ولی طبیعیتا این خبر آنقدر عجیب و غریب بود که ما واقعا باورمان نمی شد این اتفاق رخ داده باشد.

رئیس جمهور گفت: کل ماجرا همین بود و الان هم مسیر را دنبال می کنیم و طبق مقررات بین اللملی و عمدتا با اوکراینی ها درباره جعبه سیاه و بقیه مسائل در حال صحبت هستیم تا مشکل حل شود. 

روحانی درباره کلیر نکردن آسمان از سوی دولت هم گفت: آسمان ما باز است و همه هواپیماها رفت و آمد می کنند اینکه آسمان کشور بسته شود را باید سازمان هواپیمایی اعلام کند و بگوید این مسیر از این ساعت تا این ساعت یا از این روز تا فلان روز بسته است. اما اینکه چه مقام و نهادی این دستور را به سازمان هواپیمایی بگوید، دو مقام و نهاد بیشتر نیستند، یا هواشناسی بخاطر شرایط فوق العاده جوی می تواند این درخواست را بدهد یا نیروهای مسلح.  ستاد کل باید بگوید مثلا بخاطر مانور یا عملیات خاص آسمان بسته شود. دولت هیچ مسئولیتی در کلیر کردن آسمان ندارد