حکم شرعی فال گرفتن و مراجعه به فالگیر

حکم شرعی فال گرفتن و مراجعه به فالگیر


منبع: آرگا

168

1398/11/28

14:45


در این مطلب به بیان حکم شرعی فال می پردازیم زیرا، انجام کارهایی مانند : فالگیری، سحر و جاوگری و دعانویسی از دیرباز برای مرم دارای جذابیت بوده و می باشد. 

فال و فالگیری یکی از روش هایی است که مردم به دنبال آن هستند تا از اتفاقاتی که قرار است در آیند با آن رو به رو شوند آگاه شوند که امروز هیچ کدام از فال های موجود در جامعه مانند : فال نخود، فال قهوه و…از نظر عقل و شرع اعتباری نخواهند داشت و  بهتر است در این رابطه ار مراجع تقلید را نیز جویا شوید.

حکم فال و فالگیری

آشنایی با حکم شرعی فال گرفتن

کارهای از قبیل فال گیری بیشتر جنبه سرگرمی و بازار گرمی دارد و در حقیقت وسیله ای برای سوء استفاده مادی برخی افراد شیّاد است بنابراین نباید به حرف های بی اعتبار فال گیران و دعانویسان گوش داد اگر چه فال خوب یا بد هیچ اثری طبیعی و تکوینی ندارد اما بدون شک اثر روانی دارد و در واقع فال نیک سبب امیدواری و فال بد باعث یأس و ناامیدی می شود به همین خاطر است که در روایات اسلام از فال نیک نهی نکرده اما فال بد را به شدت محکم کرده است، در ادامه با نظر مراجع تقلید در رابطه با  حکم شرعی فال و این سوال که آینده نگری، فال گیری، خبردادن از آینده، اعتقاد به مهره مار چه حکمی دارد؟ آیا پول دادن برای آن جایز است؟

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) :

اخبار به کذب جایز نیست و پول در مقابل آن صورت شرعى ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی :

دعا نویسی و فال گیری حرفه ای جایز نیست و رجوع به آنها حرام است و پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست.

حکم فال و دریافت پول در قبال آن

حضرت آیت الله سیستانی :

شرعا اعتبار ندارد و اگر منفعت عقلایی داشته باشد، پول دادن اشکال ندارد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی :

کهانت حرام بوده و کسب درآمد از این راه حرام است. کهانت عبارت است از خبر دادن از امور غیبیه به نحوه ای که دیگران گمان می کنند که بعضی از اجنه به این شخص خبرها را می دهند.

 آیت الله علوی گرگانی :

اینگونه امور دارای مستند شرعی نیست و بعضا جزء خرافات است و پول دادن در این راه کار پسندیده ای نیست.

حکم رجوع به فال گیر

حضرت آیت‌الله خامنه ای:

سؤال: آیا یاد گرفتن سحر و عمل به آن جایز است؟ و آیا احضار ارواح و ملائکه و جن جایز است؟

جواب: علم سحر و یادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلایى و مشروع باشد و امّا احضار ارواح و ملائکه و جن، برحسب اختلاف موارد و وسائل و اغراض، احکام مختلفى دارد.

سؤال: مراجعه مؤمنین به بعضی از کسانی که از طریق تسخیر ارواح و جن اقدام به معالجه می‏‌کنند، با توجه به اینکه یقین دارند که آنها فقط کار خیر انجام می‌‏دهند چه حکمی دارد؟

جواب: این کار فى‏نفسه اشکال ندارد، مشروط بر اینکه از راههایى که شرعاً حلال هستند، اقدام شود.

احکام شرعی دعا نویسی و فال گیری

سؤال: دعاهایی که نویسندگان آنها ادعا می‏کنند که در کتابهای قدیمی دعا نقل شده‏‌اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمی دارد؟

جواب: اگر دعاها از ائمه اطهار(ع) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم(ع) باشند، اشکال ندارد

آیت‌الله مکارم شیرازی :

پرسش : مراجعه به فالگیرها و جادوگران براى معالجه چه حکمى دارد، در حالى که گاه امراض سختى را معالجه مى کنند؟

پاسخ : رجوع به آنها حرام است.

نظر مراجع تقلید در رابطه با حکم فال

پرسش : آیا درست است که می گویند در مورد حرمت سحر استعمال آن است نه یادگیری آن؟ آیا مطلقاً حرام است؟

پاسخ : طبق فتوای همه فقهای اسلام یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگری حرام است.

پرسش : برخی از اشخاص از طریق فالگیرى با جامع الدّعوات یا دوازده برج، از آینده و گذشته و مرض مراجعین خبر مى دهند و دعاى محبّت ما بین دخترها و پسرها و زوج ها و براى دیوانه ها و جنّ زده ها مى نویسند و پول هاى زیادى دریافت مى کنند؛ دریافت پول از این طریق چه حکمی دارد؟

پاسخ : پول گرفتن در برابر این کارها جایز نیست.

آشنایی با حکم شرعی فال

پرسش : اگر فال قهوه براى کار مشروعى انجام شود، چه حکمى دارد؟ مثلا از این طریق گمشده اى را پیدا نموده، یا گره اى را باز کند. در این صورت پول حاصل از آن چه حکمى خواهد داشت؟

پاسخ : فال قهوه و امثال آن از خرافات است، و شرعاً اعتبارى ندارد، و گرفتن پول در مقابل آن جایز نیست.

پرسش : آیا اسلام جهت ابطال سحر دستور العمل و راه کار واقعی که واقعا سحر را باطل کند دارد؟ چرا که با توجه به اوضاع جامعه مراجعه به افراد در این زمینه با باج خواهی آنها همراه است.

پاسخ : هر چند سحر و جادو به تصدیق قرآن مجید حقیقت دارد، ولى غالب آنچه را مردم سحر و جادو مى دانند اوهام و خیالاتى بیش نیست. براى رفع آن هر روز پنج مرتبه آیه الکرسى را بخوانید و به خود و اطرافیانتان بدمید و هر روز هر چند به به مقدارى صدقه بدهید و بر خدا توکّل کنید.

حکم فال و فال گیری

آیت الله سیستانی :

پرسش: کف و یا فال فنجان بین ، پیشگویی هایی می کند و می گوید که برای شخص در حال و آینده چه پیش خواهد آمد ؟ آیا چنین کاری جایز است به ویژه اگر صاحب فنجان به آنچه گفته می شود ترتیب اثر بدهد ؟

جواب : چنان پیشگویی هایی اعتبار ندارد و او هم نباید به طور جزم و یقین ، سخنی بگوید هم چنانکه دیگران هم در مواردی که وجود حجّت شرعی و عقلی لازم است ، نباید بر آن پیشگویی ها ، اثر بار کنند.

نظر مراجع تقلید در رابطه با حکم شرعی فال

همانطور که در این بخش با حکم شرعی فال آشنا شدید به منظور اطلاع از احکام مرتبط با مسائل فقهی دیگر بر روی لینک دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو