پس از منتشر شدن لیست انتخاباتی حزب کارگزاران و انتقاداتی که به این حزب بخاطر ارائه لیست مستقل وارد شد، صبح امروز نشست خبری این حزب اصلاح طلب در مجموعه تلاش با حضور محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران، غلامحسین کرباسچی دبیرکل و حسین مرعشی سخنگوی این حزب برگزار شد.

مطهری و رحیمی را شهید عرصه انتخابات می‌دانیم

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در این نشست در پاسخ به این سوال که برنامه این حزب برای حضور در عرصه انتخابات چیست بویژه با توجه به عملکرد فراکسیون امید و مجلس دهم که انتقادات زیادی را به همراه داشته، گفت: ما نمایندگانی چون مطهری و رحیمی را که گرفتار بررسی صلاحیت‌ها شدند و از این مرحله عبور نکردند را شهید عرصه انتخابات می‌دانیم ولی در همین سختگیری‌هایی که در این دوره از انتخابات شده نیروهای ارزشمند دیگر از جمله دوستانی که در این جلسه حضور دارند، هستند که قادرند عملکرد قابل قبولی در مجلس داشته باشند. 

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* ما بین تکلیف شرعی و تکلیف انسانی احساس می‌کنیم باید بن بست‌هایی که وجود دارد را بشکنیم. ما نمی‌توانیم مردم را دعوت به حضور در انتخابات کنیم ولی علی رغم تایید صلاحیت حدود ۷۰۰۰ نفر از واجدین شرایط به دلایل مختلف در عرصه انتخابات حضور نداشته باشیم. 

* ما در اطلاعیه حزب برای انتخابات ۱۰ سرفصل کلی را در صورت حضور کاندیداهای معرفی شده ارائه داده ‌ایم که برای طولانی نشدن سخنانم خبرنگار سوال کننده درباره برنامه‌های حزب را به این سرفصل‌ها ارجاع می دهم.

* ما به هیچ وجه نباید نهاد انتخابات که ناموس دموکراسی است را نادیده بگیریم و باید با تمام توان و با کمک احزاب اصلاح طلب و به کمک کاندیداهای اصلاح طلبی که در این عرصه حضور دارند، بتوانیم شرایط کنونی را با پیاده سازی سرفصل های اعلام شده بهبود ببخشیم. 

* ما نمی‌توانیم مردم را دعوت به حضور در انتخابات کنیم ولی علی رغم تایید صلاحیت حدود ۷۰۰۰ نفر از واجدین شرایط به دلایل مختلف در عرصه انتخابات حضور نداشته باشیم.

محسن هاشمی: وظیفه داشتیم لیست بدهیم/عنوان یاران هاشمی انتخابی ژورنالیستی بود

محسن هاشمی، رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در این نشست خبری با بیان اینکه انتخاب اسامی لیست انتخاباتی از سوی شورای مرکزی به کمیته سیاسی و سپس به کمیته انتخابات داده شد در نهایت به لیست یاران هاشمی رسیدند، گفت: کاندیداهایی که در این لیست حضور دارند اگر نتوانند به مجلس راه پیدا کنند نباید ناراحت شوند؛ چون وظیفه ما این بود لیستی بدهیم تا کسانی که به مشی حزب کارگزاران اعتقاد دارند به آن رای دهند.

 وی افزود: عنوان یاران هاشمی بیشتر یک عنوان ژورنالیستی بوده است و به منظور نگاه مشارکت محور و امیدوار آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است. پیام حضور ما گفتن نه به افراطیون داخلی و خارجی است، ما نمی‌خواهیم عرصه را در داخل به حاکمیت تندروها بسپاریم و این در خارج برای مخالفان نظام و حاکمیت به فرصت تبدیل شود.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* همانطور که مستحضر هستید در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم مجلس نخستین نهادی بود که بعد از انقلاب اسلامی برای مردم‌سالاری پایه‌گذاری شد. یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای اهمیت و حساسیت مضاعف برای کشور است.

* امروز کشور با چالش‌های مختلفی رو به رو است، مهم‌ترین موضوع که نظام و حاکمیت را با چالش روبه‌رو کرده است، افزایش فشارهای اقتصادی است که دلیلش تحریم‌هاست که به  کاهش شدید ارزش پول ملی انجامید، این امر باعث شده است معیشت مردم با مشکل رو به رو شده و منجر شده  سفره مردم کوچک شود. هفت یا هشت دهک جامعه درگیر همین مشکلات معیشتی است و انتظار مردم برای رفع این مشکلات به حق است و باید مسائل معیشتی مردم حل شود.

*{ با اشاره به این‌که مجلس امروز اثرگذاری کمتری دارد}: چالش بعدی خود مجلس شورای اسلامی است که با مجموعه اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته افتاده است، مشخص شده اثر گذاری‌اش کمتر شده است، باید کاری کرد که بار دیگر مجلس در راس امور قرار گیرد.

* چالش بعدی پیش روی اصلاح‌طلبان این است که عملکرد، کارنامه و دستاوردی که باید برجای می‌گذاشتیم، نگذاشتیم، این مساله مخصوصا به فراکسیون یکصد نفره‌ای که در مجلس داشتیم بازمی‌گردد.

* نکته دیگر بحث رد و تایید صلاحیت‌ها است که باعث شد بخش عمده‌ای از نیروهای خودمان را از دست دادیم‌. مشاهده کردید شورای عالی اصلاحات تصمیم گرفت فهرست رسمی ندهد اما تصمیم گرفت احزاب اصلاح‌طلب با اختیار خوشان لیست انتخاباتی دهند.

* ما تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتیم و باید بگویم فعالیت کارگزاران منحصر به این انتخابات نیست و همیشه فعال بوده است. گذشت زمان ثابت کرده است احزاب فعال به صورت زیکزاکی حرکت نمی‌کنند و همیشه حضور دارند. امروز بحث حضور مردم مطرح است گفته‌ می‌شود مردم شرکت نکنند و یا اقبال عمومی کم باشد اما ما امیدواریم نظر مردم را به سمت لیست یاران هاشمی برگردانیم.

* عمده دلیل این فهرست حضور فعال در انتخابات بود و اسامی کاندیدا در درجه برای ما مساله بود، امروز برای ما حضور در انتخابات مهم است و مشاهده می‌کنید افرادی انتخاب شدند ارتباط تشکیلاتی با کارگزاران نداشتند.

مرعشی: در سال۷۶، مردم با وجود ناطق نوری، خاتمی را برگزیدند

 حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران، نیز در نشست خبری با کنایه به احزاب اصلاح طلبی که به نوعی به بهانه رد صلاحیت‌ها انتخابات را تحریم کرده‌اند، اظهار داشت: ما ضمن احترام به دوستانی که در انتخابات حضور ندارند باید بگوییم که نیامدن به عرصه انتخابات شرایط را سخت‌تر می‌کند و اگر به میدان نیاییم مشخص نیست در آینده این نیامدن  چه مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایط اصلاح طلبان باید در انتخابات شرکت کنند؟، گفت: آینده ایران به زمین بلندشدن و زمین خوردن ها بستگی دارد. قبول ندارم چون نهادهای قدرت کار خود را می کنند، ما باید صحنه سیاسی را ترک کنیم. درست نیست رای مردم بی اثر نیست. در سال۷۶، مردم با وجود ناطق نوری، خاتمی را برگزیدند. در سال۸۴ همه می گفتند قالیباف انتخاب می شود اما احمدی نژاد انتخاب شد. در تمام این سال ها، رای مردم اثرگذار بوده است. قرار نیست همیشه ما پیروز باشیم بلکه باید در این روند، رشد کنیم. باید از همین انتخابات محدود استفاده هم کنیم. خردورزی حکم می کند از همین شرایط هم استفاده کنیم.

اهم اظهارات سخنگوی کارگزاران را بخوانید؛

* باید بدانیم در جمهوری اسلامی نه نهاد کاملا انتصابی داریم و نه نهادهای خیلی انتخابی، بلکه هر دو دسته نهاد محدود به دیگری هستند. بنابراین از تاثیر رای مردم در آنها نباید غافل شد.

*{ ‌درباره استدلال مخالفان ارائه لیست در انتخابات پیش رو}: گفته می شود اگر حاکمیت یکپارچه شود، کارهای مملکت راه می افتد. اما شما دیدید که در شرایطی که اصولگرایان احتمال می دادند اصلاح طلبان در انتخابات حاضر نخواهند شد، چگونه اختلافات میان اصولگرایان بروز کرده است و امروز به حداقل ۴ لیست تقسیم شده‌اند. در چنین شرایطی خردورزی حکم می کند تا از فرصت های ممکن برای تاثیر گذاری رای مردم استفاده کرد.