لک‌زاده: ساخت فیلم مستقل از گذشته سخت‌تر شده است

101

1398/3/30

11:19


کریم لک‌زاده می‌گوید این روزها ساخت فیلم مستقل بسیار سخت‌تر از گذشته شده است و همان فیلم‌های مستقل کم‌هزینه را دیگر نمی‌توان تولید کرد.

لک‌زاده: ساخت فیلم مستقل از گذشته سخت‌تر شده است

سرویس سینمایی هنرآنلاین: "هزار و ده شب" ساخته کریم لک زاده، عنوان سریالی 10 قسمتی بود که در ایام نوروز از سایت فیلیمو در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کریم لک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره میزان استقبال از این مدل سریال سازی گفت: اینکه استقبال چطور بود من آمار دقیقی از آن ندارم، اما دوستانی که در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی درباره این سریال صحبت کردند اغلب نظراتشان مثبت بود چرا که فضایی مانند فیلیمو عمدتاً برای تولید آثار تجاری در نظر گرفته شده است و برای مخاطب عام است. وقتی سراغ فیلم کوتاه آمدند من هم تلاش نکردم که فیلم کوتاه تجاری بسازم و بسیار رادیکال پیش رفتم و فیلم کوتاه قصه گوی کلاسیک هم تولید نکردم. ترجیح دادم آثارم مدرن و متفاوت باشند و روی هویت هنری فیلم کوتاه تأکید کردم؛ بنابراین مخاطبان فیلم کوتاه این سریال را دوست داشتند، در حالی که دوستان مخاطب فیلیمو به‌طورقطع با این دست آثار ارتباط برقرار نکرده و آن را دوست نداشتند.

وی ادامه داد: برای من تولید این سریال یا این 10 فیلم کوتاه یک تجربه بود و به‌عنوان یک اثر بلند و مدت‌دار به آن نگاه نکردم. بسیار تجربی کار کردم و اگر بخواهم آن را تکرار کنم قطعاً به این صورت نخواهد بود."هزار و ده شب" تجربه ویژه‌ای بود که برای پیدا کردن یک معادله جدید تولید شد؛ اما فکر نمی‌کنم که دوستان ادامه ساخت این سریال را به من پیشنهاد دهند چون من تکیه بر هنری بودن این سریال داشتم چرا که معتقد هستم فیلم کوتاه بستری برای مخاطب عام نیست.

کارگردان فیلم "قیچی" همچنین درباره تولید فیلم بلندش نیز اظهار کرد: امیدوارم که تا پاییز امسال بتوانم فیلمم را بسازم؛ اما در حال حاضر متأسفانه وضعیت اقتصادی خوبی بر کشور حاکم نیست و به همین دلیل سینما نیز تحت تأثیر است و سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان نیز ترجیح می‌دهند به سراغ ساخت آثاری بروند که بازگشت سرمایه خوبی برایشان داشته باشد و نتیجه این طرز تفکر را نیز امروز در سالن‌های سینما شاهد هستیم. به همین دلیل ساخت فیلم مستقل بسیار سخت‌تر از گذشته شده است و همان فیلم‌های مستقل کم‌هزینه را نیز امروز دیگر نمی‌توان تولید کرد؛ اما با تمام این تفاسیر ناامید نیستم و امیدوارم بدون وصل به سینمای بدنه و جریان اصلی و امکاناتی که در آن وجود دارد بتوانم فیلمم را تولید کنم.

لک‌زاده همچنین درباره درخواست پروانه ساخت فیلم نیز گفت: از آنجایی که جذب سرمایه و پروانه ساخت برادران ناخوانده هستند ابتدا باید تکلیف وضعیت سرمایه فیلم مشخص شود و بعد درخواست پروانه ساخت بدهیم.

این کارگردان در ادامه به کم اقبال بودن ساخته جدیدش در عرصه فیلم کوتاه اشاره کرد و افزود: متأسفانه "ماچ سینمایی" هنوز آن‌طور که باید نمایش داده نشده است که بخشی از آن به خاطر کم‌کاری خودم بوده است و در حال حاضر فیلم را برای حضور در جشن فیلم کوتاه ایران ثبت‌نام کرده‌ایم که امیدوارم پذیرفته شود ولی برای ساخت فیلم کوتاه فعلاً شرایط روحی خوبی ندارم. ضمن این که اقداماتی هم برای حضور این فیلم در جشنواره‌های خارجی شده است که چون مصلحت‌اندیشی نقطه مقابل هرگونه فعالیت هنری است و ما عمدتاً بدون این مصلحت‌اندیشی اقدام به ساخت فیلم می‌کنیم، در نهایت در زمان اکران و یا حضور در جشنواره‌ها نیز با مشکل مواجه هستیم. تا پیش از این درصدد حضور این فیلم در جشنواره‌های گرید A بودم اما در حال حاضر به جشنواره‌های دیگر نیز فکر می‌کنم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو