مری یک لوله عضلانی و توخالی است که بزاق، مایعات و غذا را از دهان به معده منتقل می کند. در صورتی که فرد ایستاده باشد مری آن بین 25 تا 30 سانتی متر طول دارد در حالی که عرض آن به طور متوسط بین 1.5 تا 2 سانتی متر می باشد. لایه های عضلانی مری در هر دو انتهای آن بسیار محکم بسته می شوند تا از نشت یا بازگشت مواد غذایی و مایع به درون مری یا دهان جلوگیری کنند. زمانی که فرد ماده غذایی را می بلعد عضلات مری به صورت موقت به حالت آزاد و شل در می آیند تا به مواد غذایی اجازه دهند از آن عبور کند و به سمت معده به راحتی حرکت کند. بیماری مری بارت شرایطی است موجب ایجاد تغییر در پوشش مری می گردد و آن را شبیه به روده کوچک می کند. این اتفاق در ناحیه ای که مری به معده متصل می گردد ایجاد خواهد شد. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی بیماری مری بارت می پردازیم.

بیماری مری بارت

مشکلات مری

مری بسیار به نای (مسیر تنفسی) می باشد و درست در سمت چپ قلب قرار دارد. این گفته بدین مفهوم است که مشکلات مری از جمله خوردن غذاهای بسیار داغ، گاهی می توانند موجب احساس درد در گلو یا قلب گردد. همانند دیگر نقاط بدن مری می تواند آسیب ببیند. سوزش سر معده و سرطان دو مشکل اساسی هستند که مری را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

رایج ترین مشکل مری ریفلاکس معده به درون معده است و زمانی رخ می دهد که ماهیچه های انتهای مری به خوبی بعد از ورود غذا به معده بسته نشده باشند و غذا به راحتی دوباره به مری باز می گردد. این اتفاق موجب تحریک مری و به مرور زمان موجب تخریب بافت آن خواهد شد. در صورتی که این اتفاق تداوم داشته باشد در مری زخم ایجاد خواهد شد.

سوزش سر دل:

وقتی که ماهیچه های انتهای مری به خوبی بسته نشوند اسید معده اجازه می یابد که به مری باز گردد که در اصلاح پزشکی به آن ریفلاکس می گویند. ریفلاکس می تواند موجب سوزش سر دل، سرفه یا خس خس شدن صدا، یا حتی ممکن است که علائمی نداشته باشد.

بیماری ریفلاکس معده:

وقتی که ریفلاکس معده به طور مداوم و آزار دهنده اتفاق می افتد، آن را بیماری ریفلاکس معده می گویند.

التهاب مری:

التهاب مری می تواند به دلیل تحریک شدن آن توسط ریفلاکس معده یا پرتو درمانی و عفونت اتفاق افتد.

بیماری مری بارت:

ریفلاکس منظم معده، می تواند موجب تغییراتی در ساختار مری گردد. وقتی که این اتفاق به صورت منظم تکرار گردد ایجاد سرطان مری خواهد کرد.

زخم مری:

زخم مری همان فرسوده شدن پوشش مری است. عامل اصلی ایجاد کننده آن ریفلاکس شدید معده می باشد.

تنگی مری:

با تحریک شدن مری توسط ریفلاکس معده مشکل تنگی مری رخ خواهد داد.

آشالازی:

آشالازی یک بیماری نادر مری است که موجب اختلال حرکتی در مری می گردد و دریچه انتهای مری به خوبی هنگام تخیله غذا به معده شل نمی گردد. از جمله علائم آن می توان به ایجاد مشکل در بلع و بلعیدن مجدد غذا اشاره کرد.

بیماری مری بارت


بیشتر بخوانید: آشالازی؛ علل، علائم، راه های تشخیص و درمان آشالازی


سرطان مری:

اگرچه سرطان مری زیاد رایج نمی باشد اما امکان پذیر است. از جمله فاکتورهای خطرناک سرطان مری می توان به سیگار کشیدن، مصرف زیاد مشروبات الکلی و ریفلاکس مزمن معده اشاره کرد.

مالوری- ویس:

استفراغ یا ایجاد ترک در لایه پوششی مری را بیماری مالوری- ویس می گویند. در این حالت معمولا مری دچار خونریزی می گردد و خونریزی به درون معده ریخته می شود و معمولا با استفراغ خونی همراه است.

واریس مری:

افرادی که مبتلا به سیروز کبد هستند، رگ های واریسی درون معده ممکن است که برآمده و متورم گردند. این واریس ها گاهی با خونریزی شدید موجب به خطر انداختن سلامتی و حیات فرد می گردند.

ایجاد حلقه  در مری:

همان طور که از نام آن پیدا است بافت مری به صورت حلقه دور هم جمع می شوند. حلقه مری معمولا هیچ نشانه ای ندارد اما ممکن است در بلع مشکل ایجاد کند.

ایجاد بافت شبکه ای در مری:

این بیماری همانند ایجاد حلقه در مری با تجمع بافت آن ایجاد می گردد با این تفاوت که بافت تجمع یافته به صورت شبکه است و معمولا این بیماری علائمی ندارد.

سندروم پلامر- وینسون:

در این حالت کمبود مزمن آهن و یا همان کمخونی ایجاد می گردد و درست مانند بیماری ایجاد شبکه در مری مشکل بلع ایجاد می کند. از جمله درمان های آن مصرف آهن و درمان بیماری ایجاد شبکه در مری می باشد.

تنگی مری:

تنگی مری که به دلایل مختلفی ایجاد می شود اگر به اندازه کافی مری را تنگ کرده باشد عمل بلع را دچار مشکل خواهد شد.

شناخت بیماری مری بارت

بیماری مری بارت چیست؟

بیماری مری بارت شرایطی است موجب ایجاد تغییر در پوشش مری می گردد و آن را شبیه به روده کوچک می کند. این اتفاق در ناحیه ای که مری به معده متصل می گردد ایجاد خواهد شد. اعتقاد بر این است که دلیل اصلی گسترش بیماری مری بارت، ایجاد التهاب مزمن است که در نتیجه ریفلاکس معده به مری ایجاد شده است.

بیماری مری بارت در افرادی که برای مدت طولانی به ریفلاکس معده به مری مبتلا می باشند رایج است یا افرادی که در سنین جوانی به ریفلاکس معده به مری مبتلا شده اند. جالب است بدانید که علائم تداوم ریفلاکس معده به مری از جمله سوزش سر دل، بر افرادی که مبتلا به بیماری مری بارت تاثیر نخواهد گذاشت. بیشتر بیماران مبتلا به بیماری مری بارت، این بیماری در آن ها موجب ایجاد سرطان نخواهد شد. در برخی از بیمارن، اگرچه، تغییرات اندکی در بافت مری که به آن دیسپلاسی می گویند، ایجاد می گردد.

این تغییر پیش سرطانی موجب ایجاد سرطان مری خواهد شد. تاکنون تشخیص بیماری مری بارت تنها از طریق اندوسکوپی و شناسایی ایجاد تغییر در پوشش مری امکان پذیر است که برای مطمئن شدن می توان نمونه برداری از بافت مری انجام گیرد. برای تشخیص بهتر بیماری مری بارت نیاز به اطلاعات بدست آمده از نمونه برداری می باشد که میزان تغییر ایجاد شده در بافت مری را مشخص خواهد کرد.

عوامل خطر

گروهی از افراد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری مری بارت می باشند. آمار نشان می دهند که 5 تا 10 درصد از افرادی که به ریفلاکس معده به مری رنج می برند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری می باشند.

افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری هستند عبارتند از:

  • افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند.
  • افرادی که بیش از 5 سال مبتلا به ریفلاکس معده به مری می باشند
  • افرادی که مبتلا به ریفلاکس معده به مری می باشند و سن آن ها بالای 50 سال است و به صورت منظمدارو مصرف می کنند.
  • افرادی که از دخانیات استفاده می کنند.

افرادی که کمتر از 30 سال سن دارند اما به ریفلاکس مزمن معده مبتلا هستند ممکن است که در معرض خطر باشند. طبق آمار منتشر شده، ابتلا به بیماری مری بارت در مردان 2 برابر زنان می باشد. فاکتور های زیادی وجود دارد که می تواند ریسک ابتلا به بیماری مری بارت را کاهش دهد.

بیماری مری بارت

از جمله پیشنهادات عبارتند از:

– افرادی که مبتلا به عفونت باکتریایی هستند از جمله هلیکوباکتر پیلوری، به نظر می رسد که مبتلا به بیماری مری بارت در قسمت پایین مری خود می باشند. با این وجود، باکتری ها عامل اصلی ایجاد کننده زخم معده و سرطان معده می باشند.

– استفاده زیاد از آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهابی می تواند کمک کننده باشد. با این حال، این داروها می توانند موجب زخم معده گردند.

– از رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزی جات و ویتامین های مشخص می باشد استفاده کنید.

دلایل ایجاد بیماری مری بارت

عامل اصلی ایجاد بیماری مری بارت ریفلاکس اسید می باشد. ریفلاکس اسید زمانی رخ می دهد که اسید مخصوص هضم غذا به درون مری باز می گردد. این اتفاق موجب ایجاد التهاب و ریفلاکس معده به مری خواهد شد. بیماری مری بارت در 10 درصد از افرادی که مبتلا یه ریفلاکس اسید می باشند رخ می دهد.

آیا من در خطر ابتلا به سرطان مری می باشم؟

دو نوع اصلی سرطان مری وجود دارد: سلول سرطان سنگ فرشی و آدنوکارسینون مری. سلول سرطان سنگ فرشی معمولا در افرادی که از دخانیات و مشروب الکلی استفاده می کنند ایجاد می شود. علاوه بر این، امریکایی- افریقایی ها بسیار در معرض ابتلا به این نوع سرطان می باشند.

همچنین این سرطان در مناطق بسیاری از آسیا نیز رایج است. تداوم سلول سرطان سنگ فرشی در مری در امریکا نیز به همین گونه است. دیگر سرطان ، آدنوکارسینون مری تنها در افرادی که مبتلا به ریفلاکس معده می باشند رخ خواهد داد. این بیماری در مردانی که با افزایش وزن روبرو هستند ایجاد خواهد شد. سرطان آدنوکارسینون مری در امریکا به صورت متناوب در حال افزایش می باشد.

رایج ترین علائم ریفلاکس معده، سوزش سر دل می باشد. این وضعیت را 20 درصد از بزرگسالان امریکایی حداقل دو بار در هفته تجربه می کنند. اگرچه این مشکل موجب گسترش سرطان مری می گردد اما عده زیادی از آن ها را به سرطان مبتلا نخواهد کرد. در بیمارانی که مبتلا به ریفلاکس معده می باشند (تقریبا 10 تا 15 درصد از بیماران) ایجاد تغییر در بافت مری در ناحیه ای که به معده متصل است رخ خواهد داد. وقتی این شرایط ایجاد شود تبدیل به بیماری مری بارت می گردد. پزشکان بر این باورند که بیشتر موارد آدنوکارسینوم مری با بیماری مری بارت ایجاد می شوند.

پزشک چگونه بیماری مری بارت را مورد آزمایش قرار می دهد؟

پزشک شما ممکن است که در ابتدا عکس برداری از مری را به کمک اندوسکوپی را توصیه کند تا تغییرات ناشی از بیماری مری بارت را به خوبی مشاهده کند. در انجام اندوسکوپی ناحیه بالای مری، متخصص یک لوله بسیار نازک و انعطاف پذیر که اندوسکوپ نام دارد را از راه دهان به درون مری، معده و عثنی عشر وارد می کند.

بر روی اندوسکوپ دوربینی نصب شده است که دارای منبع نور می باشد و با عبور از درون مری تصاویر را به مانیتور سیستم ارسال می کند. این کار به متخصص اجازه می دهد که کوچکترین تغییرات ایجاد شده در لایه پوششی مری را بررسی کنند. اگر پزشک شما به بیماری مری بارت مشکوک باشد از محل آسیب دیده نمونه برداری خواهد کرد که به کمک نتایج بدست آمده از آن بتواند به خوبی بیماری را تشخیص دهد.

کپسول اندوسکوپی تست دیگری می باشد که برای بررسی کردن مری مورد استفاده قرار می گیرد. در کپسول اندوسکوپی، بیمار کپسول ویدئویی که در اندازه یک قرص می باشد را می خورد و با عبور این کپسول از درون مری و سیستم گوارش تصاویری را به بیرون مخابره می کند. با کپسول اندوسکوپی، متخصص قادر نخواهد بود که از بافت مری نمونه برداری یا بیوپسی انجام دهد.

هر دو روش به متخصص اجازه می دهند که انتهای مری را ببیند و مشخص کند که آیا پوشش عادی مری دچار آسیب شده است یا خیر. تنها اندوسکوپی قسمت بالای مری به پزشک اجازه می دهد که از بافت مری نمونه برداری کند و با توجه به نتیجه آن بیماری را تایید کند. همان طورکه تغییرات ایجاد شده توسط دیسپلاسی به تنهایی نشان دهنده این نیست که فرد به مشکلات مری دچار شده  است.

بافت های آسیب دیده توسط بیماری مری بارت کاملا با بافت معمول مری متفاوت است و این تفاوت در حین اندوسکوپی قابل مشاهده است. نمونه برداری حین اندوسکوپی کمی فرایند آن را طولانی تر خواهد کرد اما موجب ناراحتی بیمار یا ایجاد عوارض نخواهد کرد. پزشک می تواند بعد از اتمام اندوسکوپی نتیجه را به شما اعلام کند اما می توانید چند روز برای اعلام نتیجه نمونه برداری نیز صبر کنید.

بیماری مری بارت

چه کسانی باید برای تشخیص مری بارت به پزشک مراجعه کنند؟

بیماری مری بارت در مردان دو برابر زنان شایع است. این بیماری در مردان میان سالی که برای سال ها مبتلا به سوزش سر دل بوده اند، رواج دارد. متخصصان با هم هیچ اتفاق نظری در مورد این که چه افرادی برای معاینه باید مراجعه کنند ندارند حتی افرادی که از سوزش سر دل رنج می برند. بیماری مری بارت یک بیماری غیر معمول و سرطان مری بسیار نادر است.

یک توصیه این است که افراد بالای 50 سال که مبتلا به سوزش سر دل هستند یا برای کنترل سوزش سر دل به صورت مرتب از دارو استفاده می کنند بهتر است که برای تشخیص بیماری مری بارت به پزشک مراجعه کنند. اگر معاینه اول وجود بیماری مری بارت را منفی اعلام کرد، نیازی به تکرار آن نخواهد بود. تحقیقات مدام در حال تکامل هستند و ممکن است که توصیه های پزشکی به صورت دائمی در حال تغییر باشند. برای اطلاع از آخرین توصیه به پزشک خود مراجعه کنید.

مدیریت و درمان بیماری مری بارت

مدیریت بیماری مری بارت در هر فردی متفاوت است. ممکن است که نیاز باشد شرایط شما به صورت منظم تحت معاینه قرار بگیرد. یا ممکن است که شما درمان شوید. پزشک متخصص ممکن است که با شما در مورد گزینه های درمانی صحبت کند. هدف از درمان بیماری مری بارت این است که میزان اسید ریفلاکس شده از معده به مری را کاهش دهند و علائم آن را کنترل کنند. ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید تا ماهیچه انتهای مری را کمی محکم کنند. یا ممکن است نیاز باشد به کمک جراحی ناحیه آسیب دیده را از بدن خارج کنند.

نظارت

ممکن است نیاز باشد که به صورت مداوم و منظم تحت نظر پزشک باشید. مفهوم این کار این است که باید به صورت منظم اندوسکوپی و نمونه برداری انجام دهید تا سلول ها را مورد بررسی قرار دهند. به این اقدامات نظارت می گویند. پزشک متخصص با شما درمورد مزایا و معایب نظارت صحبت خواهند کرد.

هدف از انجام نظارت آگاه شدن به موقع در مورد کوچک ترین تغییرات است که می تواند منجر به سرطان مری گردند. سپس شما می توانید تحت درمان قرار بگیرید تا خطر ابتلا به سرطان در شما کاهش یابد. گاهی نظارت می تواند سرطان را در مراحل اولیه خود بیابد در این حالت درمان می تواند بسیار موثر عمل کند و آن را از بین ببرد.

هر از چند وقت نیاز به معاینه داشتن بستگی به تغییرات سلول ها و سرعت تغییر آن ها خواهد داشت. برخی از بیماران هر دو سال یک بار اندوسکوپی انجام می دهند و عده‎ای دیگر هر 3 ماه یک بار. متخصص برایتان توضیح خواهد داد که هر از چند وقت نیاز به انجام اندوسکوپی می باشد. اگر علائم شما بدتر شد یا علائم جدیدی قبل از وقت معاینه بعدی در خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید و تا وقت معاینه بعدی منتظر نمانید.

کاهش ریفلاکس اسید معده

تغییر سبک زندگی

گاهی اوقات کاهش ریفلاکس اسید معده با تغییر سبک زندگی امکان پذیر است.

می توانید موارد زیر را دنبال کنید:

  • وعده های کوچک غذایی در حین روز مصرف کنید
  • دو تا سه ساعت قبل از وقت خواب خوراکی نخورید.
  • از خوردن غذاهای تند، چرب و الکل دوری کنید. این کارها ممکن است که علائم را بدتر کنند.
  • وزن خود را در حد ایده آل تنظیم کنید. اگر اضافه وزن دارید حتما ورزش را شروع کنید.
  • اگر سیگار می کشید حتما آن را ترک کنید.

تخت خواب خود را به گونه ای تنظیم کنید که سر نسبت به بدن 10 تا 20 سانتی متر بالاتر قرار داشته باشد البته اگر در شب ریفلاکس معده برای شما اتفاق می افتد. این کار باعث می شود که معده پایین تر از سطح سر و قفسه سینه قرار بگیرد در نتیجه اسید به مری وارد نخواهد شد. برای این کار می توانید بالشی یا وسیله نرم دیگری را زیر تشک خود قرار دهید.

داروهایی برای کاهش اسید معده

ممکن است برای کاهش مقدار اسید معده از دارو استفاده کنید. این داروها به شما در کاهش علائم ریفلاکس معده به مری کمک می کنند.

دو داروی اصلی عبارتند از:

  • مهار کننده پمپ پروتون
  • هیستامین مسدود کننده گیرنده ها

این داروها به صورت قرص تهیه می شوند که به مصرف روزانه می رسند. وقتی که علائم تحت کنترل قرار گرفتند، متخصص شما دوز داروهای را کمتر خواهد کرد تا زمانی که علائم به طورکلی متوقف شوند. اما ممکن است لازم باشد که مهار کننده پمپ پروتون را برای بقیه عمر خود مصرف کنید. اگر مصرف آن نیاز باشد، پزشک مزایای آن را حتما با شما در میان خواهد گذاشت.

بیماری مری بارت

فاندوپلیکیشن

نوعی جراحی است که به بهبود علائم ریفلاکس معده به مری کمک خواهد کرد.

از این روش برای درمان موارد زیر استفاده می شود:

  • درمان فتق دیافراگمی
  • تقویت ماهیچه انتهای مری

در حین جراحی، جراح قسمت بالای معده را به بخش پایین مری بخیه می زند. این کار به تقویت بخش انتهایی مری کمک خواهد کرد. این کار می تواند به کاهش ریفلاکس معده کمک کند. فاندوپلیکیشن نوعی عمل جراحی است که در آن جراح از لوله ای به نام لاپراسکوپ استفاده می کند. استفاده از لاپراسکوپی به این معنی است پزشک به جای یک برش عمیق، چند برش کوچک در شکم ایجاد می کند. ممکن است که برای انجام جراحی به برش بزرگتری نیاز داشته باشید. به این عمل لاپاروتومی می گویند. جراح به شما توضیح خواهد داد که چه نوع جراحی نیاز خواهید داشت.

برداشتن ناحیه آسیب دیده

گاهی اوقات، نمونه برداری نشان می دهد که ایجاد تغییر در سلول ها ادامه دارد. این نتیجه ممکن است نشان دهنده خطر گسترش سرطان باشد. پزشک جراح ممکن است پیشنهاد دهد که ناحیه آسیب دیده را خارج کنید. این جراحی می تواند از راه های مختلفی انجام شود. ممکن است که با یک راه درمان، مشکل برطرف شود یا این که به ترکیب چند روش درمانی نیاز باشد. این نوع از جراحی معمولا در مرکز درمانی متخصص انجام می شود. بدین معنی که ممکن است به مسافرت برای درمان نیاز باشد.

برداشتن مخاط اندوسکوپی

هدف از انجام این جراحی، برداشتن ناحیه آسیب دیده مری بدون این که به دیگر نقاط آن آسیبی وارد شود. جراح ناحیه تحت تاثیر را به کمک سیمی بسیار نازک از مری جدا می کند. او این سیم نازک را از طریق اندوسکوپ وارد بدن می کند. امروزه اطلاعات زیادی در مورد برداشتن مخاط اندوسکوپی در دسترس است. این اطلاعات توسط افرادی که از سرطان مری رنج می برند نوشته شده است اما درمان و عوارض جانبی آن ها با بیماری مری بارت یکسان می باشد.

حذف با بسامد رادیویی

از این روش برای از بین بردن سلول های غیر عادی استفاده می شود. پزشک شما به کمک اندوسکوپ، حسگری که الکترود نامیده می شود را وارد مری می کند. این حسگر با بسامد رادیویی ناحیه غیر عادی را با دمای بسیار بالایی از بین خواهد برد. معمولا این روش تحت روش هایی مانند بیهوشی کامل، بیهوشی موضعی یا استفاده از داروهای خواب آور انجام می گردد.

حذف با بسامد رادیویی در مرکز درمانی متخصص انجام می شود پس ممکن است که به سفر رفتن نیاز باشد. اصلی ترین عوارض جانبی آن درد خفیف و احساس ناراحتی است. استفاده از مسکن ها می تواند در کاهش درد به شما کمک کند. ممکن است که برای چند روز زیاد خوب نباشید و دمای بدن تان بالا باشد. پزشک تان می تواند بیشتر در مورد عوارض جانبی این روش توضیح دهد.

بیماری مری بارت

ازوفاژکتومی

این روش درمانی نیز نوعی جراحی است که به برداشتن ناحیه آسیب دیده می پردازد.

جراح ممکن است که این جراحی را به منظور موارد زیر به شما توصیه کند:

  • دیسپلازی پیشرفته ای در شما وجود داشته باشد
  • دیسپلازی پیشرفته ای در شما وجود داشته باشد، که نتوان بخش آسیب دیده مری را خارج کرد.

جراح بخشی از مری که دارای سلول های غیر عادی می باشد را از بدن خارج می کند. سپس معده را به باقی مانده مری متصل می کنند. بعد از این جراحی، چند روزی را در بخش مراقبت های ویژه خواهید گذراند. ممکن است تا زمانی که بتوانید غذا بخورید از طریق سرم تغذیه شوید. ممکن است که لوله ای نازک را از راه بینی به معده بفرستند و از این طریق غذا مصرف کنید.

به این روش ناسوگاستریک می گویند. این روش مایعات هضم کننده را خارج خواهد کرد. به درمان ناحیه جراحی شده کمک خواهد کرد و احساس درد را متوقف می کند. با شروع دوباره غذا خوردن ممکن است که کمی ترس داشته باشید. ممکن است که طعم بدی در دهان خود احساس کنید. استفاده از دهان شویه می تواند به شما کمک کند.

احتمالا تا زمانی که محل اتصال مری به طور کامل درمان شود از سرم برای تغذیه استفاده خواهد شد. این وضعیت چند روز ادامه دارد تا موقعی که بتوانید به صورت عادی نوشیدنی بنوشید. ممکن است قبل از مصرف غذا به کمک اشعه ایکس از ناحیه جراحی شده عکس برداری شود و سپس اجازه غذا خوردن صادر گردد. برای شروع از غذاهای نرم و روان استفاده خواهید کرد تا بعد از بتوانید به صورت عادی به رژیم غذایی قبلی خود باز گردید. گاهی جراح سوزن نازکی را که به کمک آن به فرد خوراک دهی می شود را وارد روده کوچک می کنند.

با این روش خوراک دهی می شوید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابید. پزشکان این لوله  های تغذیه را بعد از این که به مقدار کافی مواد مغذی از طریق غذا خوردن عادی دریافت کردند، از بدن خارج خواهند کرد. برای رسیدن به این مرحله چند هفته زمان نیاز است. پزشک با شما درمورد آنچه که برای تغذیه از طریق این لوله ها نیاز دارید صحبت خواهد کرد. اطلاعات زیادی درمورد عوارض جانبی و دوره بازیابی بعد از جراحی در دسترس است. این اطلاعات در مورد  افرادی است که مبتلا به سرطان مری می باشند اما عوارض جانبی و دوره بازیابی آن مشابه بیماری مری بارت می باشد.

درمان های جدید برای بیماری مری بارت

راه های دیگری برای درمان بیماری مری بارت وجود دارد. از جمله این روش ها:

غذاهایی که در صورت ابتلا به مری بارت باید از آن ها دوری کنید

غذاهای قندی

در تحقیقی که سال 2017 انجام شد به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد مواد غذایی حاوی شکر تصفیه شده ممکن است که ریسک ابتلا به بیماری مری بارت را افزایش دهد. علت این اتفاق این است که مصرف زیاد شکر در رژیم غذایی موجب افزایش قند خون خواهد شد. این خود باعث افزایش سطح هورمون انسولین می گردد و با افزایش انسولین، ریسک تغییر بافت و ایجاد سرطان افزایش خواهد یافت. رژیم غذایی کا حاوی مقدار زیادی قند و کربوهیدرات باشد می تواند موجب افزایش وزن و چاقی گردد. افزودن شکر به غذای خود را محدود یا قطع کنید.

بیماری مری بارت

می توانید قندهای ساده را جایگزین کربوهیدرات تصفیه شده کنید از جمله کربوهیدرات تصفیه شده می توان موارد زیر را نام برد:

  • شکر مصرفی روزانه یا سوکروز
  • گلوکز، دکستروز و مالتوز
  • شربت ذرت و شربت ذرت حاوی مقدار زیادی فروکتوز
  • نان سفید، آرد، پاستا و برنج
  • شیرینی های پخته شده مانند کوکی‎ها، کیک‎ها و ..
  • سریال صبحانه
  • چیپس سیب زمینی و کراکر
  • نوشیدنی های شیرین و آب میوه های شیرین
  • نوشابه
  • بستنی
  • قهوه با طعم های متفاوت

غذاهایی که موجب ریفلاکس اسید معده می گردند

ریفلاکس اسید معده خود را با رژیم غذایی و دیگر درمان های ممکن به خوبی کنترل کنید تا از ایجاد بیماری مری بارت جلوگیری کنید. غذاهایی که موجب ریفلاکس اسید می شوند بسیار متنوع می باشند. غذاهای عادی که موجب سوزش سر دل می گردند عبارتند از غذاهای سرخ شده، تند، چرب و برخی از نوشیدنی ها.

در این جا به خوراکی هایی که باید از مصرف آن ها دوری کنید اشاره خواهیم کرد:

  • الکل
  • قهوه
  • چای
  • شیر و لبنیات
  • شکلات
  • فلفل
  • گوجه، سس گوجه و کچاپ
  • غذاهای سرخ شده
  • پیاز
  • گوشت قرمز
  • گوشت های فرآوری شده
  • همبرگر
  • هات داگ
  • خردل
  • سس تند
  • فلفل مکزیکی
  • کاری

به یاد داشته باشید که لازم نیست از این غذاها خودداری کنید مگر این که موجب سوزش سر دل یا ریفلاکس معده در شما می شوند.

توصیه هایی برای جلوگیری از سرطان مری و بیماری مری بارت

تغییرات متنوعی در سبک زندگی وجود دارد که می توان به کمک آن ها از ایجاد سرطان مری در فرد جلوگیری کرد. این اقدامات ضروری است به ویژه اگر فرد مبتلا به بیماری مری بارت باشد. تغییرات مفیدی که قادر به جلوگیری از ریفلاکس معده و دیگر فاکتور های تحریک کننده پوشش مری می شوند، ممکن است که سرطان را تحت کنترل خود قرار دهد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن موجب تحریک مری می گردد و موجب ایجاد سرطان های شیمیایی در افراد می گردد. طبق تحقیقات، سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان معده تا 5 برابر افزایش خواهد داد.

نوشیدن الکل

نوشیدن هر نوع الکل، آب جو، شراب، ویسکی، خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش خواهند داد. محققان نشان داده اند که الکل می تواند ریسک ابتلا یه سرطان را تا 7.4 برابر با توجه به میزان نوشیدن الکل افزایش دهد.

کنترل وزن

اضافه وزن داشتن یکی از بزرگترین عوامل ایجاد ریفلاکس اسید معده، بیماری مری بارت و سرطان مری می باشد. اگر دارای اضافه وزن هستید، خطر ابتلا به سرطان تا 3 برابر افزایش خواهد یافت.

دیگر عوامل ایجاد کننده مشکلات مری

این فاکتورهای سبک زندگی نیز می توانند ریسک ابتلا به سرطان مری را افزایش دهند:

  • بهداشت دهان ضعیف
  • عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات
  • نوشیدن چای داغ و دیگر نوشیدنی ها به صورت داغ
  • مصرف مقدار زیادی گوشت قرمز

بیماری مری بارت

جلوگیری از ریفلاکس اسید معده

تغییر فاکتورهای سبک زندگی که به کنترل اسید معده کمک می کنند می توانند به بیماری مری بارت و کاهش سرطان مری نیز کمک کنند.

اگر از بیماری مری بارت یا ریفلاکس اسید معده رنج می برید، از این فاکتورها دوری کنید:

  • دیر شام خوردن
  • مصرف وعده های غذایی حجیم به جای مصرف وعده های غذایی کوچک و متناوب در طول روز
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند بافرین
  • قرار گرفتن کل بدن در یک راستا هنگام خواب

بیشتر بخوانید: با این نوشیدنی ها از ریفلاکس معده جلوگیری کنید


دیسپلاسیا چیست؟

دیسپلاسیا یک شرایطی است که پزشک تنها به کمک نمونه برداری از بافت و قرار دادن آن زیر میکروسکوپ می تواند آن را تشخیص دهد. زمانی که دیسپلاسیا در نمونه مورد مطالعه مشاهده شد در سه مرحله پیشرفته، مرحله ابتدایی و نامشخص دسته بندی می کنند. در دیسپلاسیای پیشرفته، تغییرات ناهنجاری در بیشتر سلول ها مشاهده می گردد و در رشد سلول ها الگوهای غیرعادی وجود دارد.

در دیسپلاسیا ابتدایی، بدین گونه است که ناهنجاری هایی در سلول ها وجود دارد اما این تغییرات همه سلول ها را در بر نمی گیرد و هنوز الگوی رشد سلول ها عادی است. نامشخص بودن دیسپلاسیای  نوعی دسته بندی است که طبق آن پزشک نمی تواند علت تغییر ایجاد شده در سلول را ناشی از دیسپلاسیای بداند. دیگر شرایط، از جمله التهاب یا تورم پوشش مری می توانند تشخیص دیسپلاسیای را با اشتباه همراه کنند.

بهتر است که نتایج به دست آمده از نمونه برداری را به دو متخصص نشان داد تا از وجود دیسپلاسیای اطمینان حاصل شود. اگر این بیماری تایید شد، پزشک ممکن است که انجام اندوسکوپی های متناوبی را به شما توصیه کند، یا روش های درمانی را توصیه کند بافت های بیماری مری بارت را از بین ببرند حتی ممکن است جراحی پیشنهاد گردد. پیشنهاد این راه های درمانی بر اساس میزان پیشروی دیسپلاسیا و حال عمومی بیمار می باشد.

اگر مبتلا به بیماری مری بارت باشیم، هر از چند وقت باید برای چکاب دیسپلاسیا اندوسکوپی انجام دهیم؟

ریسک توسعه سرطان مری در بیمار مبتلا به بیماری مری بارت بسیار کم است، تقریبا 0.5 درصد در هر سال یعنی از هر 200 نفر، یک نفر در هر سال. بنابراین، تشخیص بیماری مری بارت در انسان ها به عنوان زنگ هشدار شناخته نمی شود. انجام منظم اندوسکوپی و نمونه برداری از بافت مبتلا به بیماری مری بارت امری حیاتی است. اگر نتایج اولیه نمونه برداری دیسپلاسیا را رد کرد، نمونه برداری به کمک اندوسکوپی برای هر سه سال یک بار توصیه می شود. اگر نمونه برداری ابتلا به بیماری را مثبت اعلام کرد، پزشک توصیه های بیشتری به عنوان گام بعدی ارائه خواهد داد.

تغییر سبک زندگی و کاهش علائم بیماری مری بارت

افراد می توانند با ایجاد تغییر در کاهش علائم ریفلاکس معده و بیماری مری بارت سهم داشته باشند:

  • داشتن وزن متعادل
  • عدم استفاده از لباس های تنگ
  • ترک سیگار
  • عدم خوابیدن یا دراز کشیدن درست بعد از مصرف غذا

بالا بردن جایگاه سر در تخت خواب با اندازه 12 تا 16 سانتی متر. برای انجام این کار می توانید بالش اضافه زیر تشک خود قرار دهید. افرادی که علائ مریفلاکس معده را در خود مشاهده می کنند یا سولات دیگری در مورد بیماری مری بارت دارند می توانند به پزشک خود مراجعه کنند.

چشم انداز مری بارت چیست؟

بیماری مری بارت خطر ابتلا به سرطان معده را در انسان ها افزایش می دهد. با این وجود، افراد زیادی با این شرایط هرگز سرطان را تجربه نخواهند کرد. برنامه شما ممکن است شامل ایجاد تغییر در سبک زندگی باشد تغییراتی از جمله ترک سیگار، محدود کردن مصرف سیگار و اجتناب از خوردن غذاهای تند. ممکن است تصمیم بگیرید که از غذاهایی که حاوی میزان کمتری چربی اشباع شده هستند، استفاده کنید. حداقل 4 ساعت بعد از غذا خوردن بخوابید و سر خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

تمام این اقدامات می توانند به کاهش ریفلاکس معده کمک کنند. ممکن است توصیه شود که از داروهای مهار کننده پمپ پروتون و محدود کننده گیرنده H2 استفاده کنید. بسیار مهم است که به صورت منظم و متناوب تحت معاینه پزشکی قرار بگیرید زیرا ایجاد تغییر در پوشش مری را در مراحل اولیه می توانند با این کار تشخیص دهند.

بیماری مری بارت


بیشتر بخوانید: خوردنی های ممنوع برای مبتلایان به رفلاکس اسید معده


گیاهان دارویی و مکمل ها برای ریفلاکس اسید معده و بیماری مری بارت

ریفلاکس اسید معده، یا ریفلاکس اسید، شرایطی است که موجب سوزش سر دل می گردد. افرادی که از این عارضه رنج می برند به صورت متناوب اسید معده آن ها از معده به مری وارد می گردد.

مشکلاتی که بعد از ریفلاکس معده فرد تجربه خواهد کرد عبارتند از:

  • درد همراه با سوزش در قسمت پایین قفسه سینه
  • تحریک شدن
  • التهاب
  • درد

بسیار مهم است که در صورت مشاهده علائم این بیماری در خود به پزشک مراجعه کنید.

عدم درمان ریفلاکس معده می تواند موجب مشکلات زیر گردد:

پزشک ممکن است که داروهای ضد ترشح اسید تجویز کند. برخی از درمان های طبیعی برای کنترل سوزش سر دل وجود دارد از جمله استفاده از گیاهان دارویی و مکمل ها. شواهد کمی در استفاده از گیاهان برای درمان ریفلاکس معده وجود دارد. با این وجود، استفاده از آن ها در کنار دیگر درمان های پزشکی می تواند کمک کننده باشد. باید قبل از امتحان هر نوع درمانی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

روغن نعناع

روغن نعناع بیشتر در شیرینی ها و برگ چای یافت می شود.

با این حال، از روغن نعناع به صورت سنتی در درمان مشکلات زیر استفاده می شود:

  • سرما خوردگی
  • سردرد
  • مشکلات هضم غذا
  • تهوع
  • مشکلات معده

برخی از تحقیقات نشان داده اند که افراد مبتلا به ریفلاکس معده با مصرف روغن نعناع پیشرفت هایی در بهبود بیماری خود مشاهده کرده اند. با این وجود، بسیار مهم است که بدانید نباید هرگز از ضد اسید و روغن نعناع به صورت همزمان استفاده کنید. این کار می تواند موجوب افزایش خطر سوزش معده گردد.

ریشه دارچین

از ریشه دارچین به صورت سنتی در درمان تهوع استفاده می کردند. در حقیقت، آبنبات های دارچینی و جوشانده دارچین برای درمان تهوع های صبحگاهی دوران بارداری توصیه می شود. در گذشته از دارچین برای درمان مشکلات سیستم گوارش از جمله سوزش سر دل استفاده می کردند. دارچین حاوی ترکیبات ضد التهابی است. دارچین می تواند به کاهش تورم و تحریک پذیری مری کمک کند. استفاده از دارچین عوارض جانبی بسیار کمی دارد مگر این که از آن زیاد مصرف شود. مصرف زیاد دارچین می تواند برعکس عمل کند و موجب سوزش سر دل گردد.

دیگر گیاهان

تعداد معدودی از گیاهان وجود دارند که برای درمان سنتی ریفلاکس معده مورد استفاده قرار می گرفتند. استفاده از این گیاهان هنوز به مطالعات پزشکی نیاز دارد.

از جمله این گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیره سیاه
  • زردچوبه
  • شیرین بیان
  • بادرنجبوبه
  • گل بابونه
  • زیره سیاه

بیماری مری بارت

این گیاهان در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شوند. این گیاهان به صورت چای، روغن یا کپسول به بازار عرضه می شوند. گیاهان دارویی توسط سازمان بهداشت و درمان کنترل نمی گردند.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها حاوی ویتامین های A, C و E می باشند که دارای قابلیت جلوگیری از ایجاد ریفلاکس معده می باشند. مکمل های ویتامین در صورتی استفاده می شوند که آن ها را به صورت طبیعی از مواد غذایی خود دریافت نکنید. آزمایش خون به شما کمک خواهد کرد که ازکمبود ویتامین های بدن خود آگاه شوید. پزشک ممکن است که مولتی ویتامین برای شما تجویز کند.

ملاتونین

در کنار گیاهان دارویی، مکمل های خاصی که می توان آن ها را از داروخانه ها تهیه کرد، می توانند به کاهش علائم ریفلاکس معده کمک کنند. ملاتونین یکی از این مکمل ها می باشد. ملاتونین را به عنوان هورمون خواب می شناسند توسط غده اپی فیز ترشح می گردد. این غده در مغز قرار گرفته است.

پیش تر ملاتونین را به عنوان یک کمک کننده در تنظیم خواب می‎شناختند. تحقیقاتی نشان داده اند که استفاده از مکمل ملاتونین می تواند برای مدت طولانی علائم ملاتونین را از بین ببرد. این ویژگی خوب ملاتونین تاکنون در ترکیب با دیگر روش های درمانی ریفلاکس معده به طور موثر عمل کرده است، نه تنها با استفاده از مکمل ملاتونین.

سبک زندگی خود را برای مدت طولانی تغییر دهید

برخی از شواهد نشان داده اند که گیاهان دارویی و مکمل ها بر روی عملکرد سیستم گوارش تاثیر خواهند گذاشت. با این حال، تحقیقات بیشتری نیاز است. بسیار مهم است که بدانید گیاه درمانی بر عواملی که موجب ایجاد ریفلاکس معده می شوند بی تاثیر است.

از جمله این عوامل خطرناک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چاقی
  • دیابت
  • سیگار کشیدن
  • زیاده روی در مصرف الکل
  • پوشیدن لباس های تنگ
  • مصرف حجم زیادی از غذا در یک وعده
  • دراز کشیدن بعد از غذا خوردن
  • مصرف غذاهای محرک از جمله غذاهای چرب، سرخ شده و تند.

بسیار از این شرایط با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی قابل اصلاح خواهند بود. با این حال، کاهش وزن تاثیر بیشتری بر رفع ریفلاکس معده خواهد داشت تا این که فقط از گیاهان دارویی و مکمل ها استفاده کنید. قبل از اقدام به استفاده از درمان های جایگزین برای از بین بردن ریفلاکس اسید معده، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. او بهترین و موثرترین درمان برای رفع ریفلاکس معده را به شما معرفی خواهد کرد.