اعلام هزینه سفر نوروزی به عتبات عالیات

منبع: نمناک

119

1398/11/29

11:38


رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: بیش از 30 هزار نفر از متقاضیان سفرهای نوروزی عتبات در سامانه مربوطه ثبت نام اولیه کرده اند.

هزینه سفر نوروزی به عتبات عالیات در سال 99

ایلنا:علیرضا رشیدیان در این رابطه افزود:از این تعداد حدود 20 هزار نفر برای سفر زمینی به عتبات و حدود 10 هزار نفر هم برای سفرهای هوایی نوروزی ثبت نام کردند. نتایج ثبت نام اولیه 29 بهمن ماه طی قرعه کشی انجام می شود و زمان اعزام زائران نوروزی عتبات تعیین و به آنان اعلام خواهد شد. 

وی با بیان اینکه طی ماه های گذشته با وجود شرایط خاص عراق اعزام زائران به عتبات متوقف نشده بود، عنوان کرد:سفرهای عتبات به صورت هوایی به مقصد شهر نجف از آنجا به کربلا، کاظمین و سامرا و دوباره به نجف انجام می گرفت. 

رشیدیان افزود:امروز نیز با توجه به امنیت پایدارتری که در کشور عراق به واسطه خون شهدایی همانند سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس ایجاد شده و همچنین با توجه به بررسی ها و مجوزهایی که دریافت شده، ثبت نام برای اعزام های زمینی هم آغاز شد و از 16 تا 25 بهمن ماه از متقاضیان ثبت نام شدند . 

اعزام زمینی زائران عتبات از 27 بهمن ماه 

وی تصریح کرد:از 27 بهمن ماه دوباره اعزام های زمینی عتبات فعلا فقط از طریق مرز مهران از سر گرفته شده و امید است به زودی از سایر مرزهای زمینی هم انجام شود. 

رشیدیان با بیان اینکه اعزام هوایی زائران عتبات عالیات هم همانند قبل تداوم می یابد، گفت:ثبت نام برای اعزام های نوروزی هم انجام شده است و بعد از قرعه کشی زمان اعزام های نوروزی به متقاضیان اعلام می شود. 

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی آسیب ها و نواقص در سفرهای عتبات اظهار کرد :در فرصتی که کاهش اعزام های عتبات برای ما ایجاد کرد، کارشناسان مربوطه در بخش هایی که در اختیار و حیطه کاری سازمان است اعم ازحوزه های تغذیه ، تدارکات و حمل و نقل پیگیری و تلاش کردند تا بخشی از آسیب ها را رفع نموده و خدمات مناسب تر و بهتری به زائران مان داشته باشیم. 

وی تصریح کرد:اما بخشی از این خدمات هم از جمله مراکز اقامتی عراق همان است که در این کشور وجود دارد و ناچار باید از همان استفاده کنیم اما هم اکنون با کمک سرمایه گذاران ایرانی در نجف هتل مناسبی در حال ساخت است که می تواند شرایط مناسبی برای اقامت زائران ما فراهم کند. 

رشیدیان در بحث هزینه های سفر به عتبات عالیات هم گفت :با توجه به شرایط کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی خیلی نرخ ها تغییر نکرده ، چنانکه هزینه اعزام زمینی زائران از یک میلیون و 800 هزار تومان تا دو میلیون و 300 هزار تومان و اعزام های هوایی نیز از سه میلیون و 750 هزار تومان تا 4 میلیون تومان تعیین شده و بسته سفر شامل زیارت شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا بوده و همچنان هم هست. 

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه تصریح کرد:سفرهای انفرادی در شرایط فعلی متوقف است اما امید است با راه اندازی کاروان ها شرایط به مرور برای سفرهای عمومی زائران عتبات هم فراهم شود. 

وی تاکید و توصیه کرد:متقاضیان سفر به عتبات عالیات از ظرفیت های سازمان حج و زیارت و دفاتر زیارتی برای سفرهای عتبات بهره گیرند زیرا برای کاروان های دارای مجوز سازمان حج و زیارت، ملاحظات مربوط در حوزه های مختلف از جمله عزت، کرامت و نیز امنیت زائران و مباحث فرهنگی به خوبی دارند حال آنکه آزادبرها در موارد متعدد دچار مشکل شده اند و برای زائران ما مشکلاتی را ایجاد نموده اند که انتظار می رود متقاضیان به توصیه ها و تاکیدات مربوطه در این حوزه توجه جدی داشته باشند. 

وی تصریح کرد :حتی برای افرادی که تصمیم به سفرهای کوتاهتری فقط به یکی دو شهر زیارتی در عراق دارند را هم بسته های مناسبی تهیه و تدارک شده است. 

آخرین برنامه ریزی ها برای حج تمتع 99 

رشیدیان درباره برنامه ریزی برای حج تمتع 99 هم گفت:اجاره مسکن در مدینه به طور کامل به انجام رسیده و در مکه مکرمه نیز تا کنون بیش از 80 درصد مسکن مورد نیاز اجاره شده و بقیه نیز تا انتهای هفته به انجام می رسد و امید است با پایان یافتن این برنامه ریزی ها هرچه زودتر گروه های قیمتی را مشخص کنیم . 

وی در موضوع نرخ ارز مورد نیاز عملیات حج سال آتی هم گفت:در حال حاضر منتظریم با عنایت دولت و رئیس جمهور، نرخ ارز مورد نیاز عملیات حج اعلام شود. در حج گذشته با توجه رئیس جمهوری، ارز 7 هزار تومانی برای این عملیات در نظر گرفته و تامین شد که بر اساس آن متوسط قیمت این سفر معنوی برای هر زائر در حدود 25 میلیون تومان بود. 

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد:در حال حاضر نیز برای حج تمتع امسال منتظر تصمیم و اعلام نظرمسئولان هستیم که به طور قطع نرخ ارز در قیمت تمام شده سفر حج تاثیرگذار است. 

وی ابراز امیدواری کرد:با پیگیری هایی که انجام می گیرد و نظر مساعد مسئولان، قیمت مناسبی برای ارز مورد نیاز حج تعیین و تامین شود تا تعداد بیشتری از آرزومندان به این سفر اعزام شوند. 

رئیس سازمان حج و زیارت در زمینه سهمیه حج 99 هم گفت:سهمیه ایران نسبت به حج سال 98 یک هزار نفر افزایش یافت که بر این اساس 87 هزار و 500 نفر به این سفر معنوی اعزام می شوند . 

رشیدیان با اشاره به درخواست سهمیه مازاد هم گفت:با توجه به اینکه در سال 95 ایران، برای حج تمتع اعزامی نداشت، درخواست سهمیه مازاد به تعداد 20 هزار نفر را به طرف عربستانی ارائه کرده ایم که در صورت موافقت، برنامه ریزی برای انجام اقدامات اجرایی اعم از تدارک کاروان ها، مسکن، حمل و نقل و... برای این جمعیت هم انجام می شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در سیاست گذاری حج 99 به کاهش 10 درصدی نیروهای کارگزار و در مقابل افزایش تعداد حجاج تاکید دارد، ابراز امیدواری کرد:با توجه به برنامه ریزی های مدنظر، افراد بیشتری از دارندگان فیش حج تمتع به این سفر مشرف شوند. 

وی با بیان اینکه ثبت نام کاروان های حج 99 از صبح روز نهم اسفندماه آغاز می شود، گفت:دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع اطلاعات خود را در سامانه https://reserve.haj.ir/ بروزرسانی و تکمیل کنند. 

لاینحل ماندن موضوع کنسولی برای عمره گذاران 

رشیدیان در پاسخ به این پرسش که آیا سفر عمره مفرده برای ایرانیان از سرگیری می شود یا خیر، گفت:بزرگترین مساله و دغدغه ما موضوع عزت، کرامت؛ امنیت و آرامش عمره گزاران ایرانی است؛ بعد از جلسه مذاکرات حج تمتع 99 با وزیر حج عربستان، پیشنهادی برای موضوع عمره مطرح شد.

وی عنوان کرد:موضوع اساسی در خصوص عمره راه اندازی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران یا دفتر حافظ منافع ایران است که این مهم همچنان لاینحل مانده و امیدواریم با تلاش وزارت امور خارجه کشورمان و همکاری دولت عربستان سریعتر حل شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حدود 5 میلیون و 800 هزار نفر برای عزیمت به عمره مفرده نام نویسی کرده اند، گفت:اعزام ها و از سرگیری آن منوط به آن است که طرف عربستانی با درخواست به حق ما موافقت کند.

انتهای پیام/م

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو