پیری سالم با رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای

93

1398/11/29

16:41


پیری سالم با رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای تنها برای یکسال با افزایش باکتری‌های خوب روده تاثیرات قابل توجهی بر سلامت افراد سالمند دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،، پیری یک روند اجتناب ناپذیر است اما از بین رفتن عملکردهای بدن و افزایش شرایط التهابی باعث افزایش ضعف در افراد مسن می‌شود. اکنون یک مطالعه جدید که فوریه ۲۰۲۰ در مجله Gut منتشر شده است، از تاثیرات قابل توجه رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت افراد سالمند تنها بعد از یکسال حکایت دارد. به نظر می رسد که اهمیت رعایت این رژیم غذایی در تنظیم باکتری‌های روده به روشی است که از کاهش قدرت جسمانی و اختلالات شناختی مرتبط با افزایش سن پیشگیری می‌کند.


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز،مطالعات اولیه نشان می دهد که یک رژیم ضعیف غذایی که تنها حاوی انواع محدودی از خوراکی‌ها است با کاهش دامنه باکتری‌های روده، باعث تسریع ایجاد ضعف جسمانی در افراد سالمند می شود. این موضوع به ویژه در مورد سالمندانی صادق است که در خانه های سالمندان اقامت دارند.


رژیم غذایی مدیترانه‌ای مملو از میوه، سبزیجات، مغزها، حبوبات، روغن زیتون و ماهی است اما مقدار کمی گوشت قرمز و چربی‌های اشباع نیز دارد.
محور این مطالعه بر فوایدی تمرکز داشت که رژیم غذایی مدیترانه ای در وضعیت میکروبیوم سالم تر روده ایجاد می‌کند. محققان این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای جمعیت باکتری های روده را در جهتی تغییر می‌دهد که باعث حفظ و افزایش تعداد باکتری‌هایی در روده شوند که با پیری سالم همراه هستند.


محققان در این تحقیق که پنج کشور (فرانسه ، ایتالیا ، هلند ، لهستان و انگلیس) را در برگرفته است، میکروبیوم روده حدود ۶۰۰ نفر را در سنین ۶۵ تا ۷۹ سال بررسی کردند. این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با بروز تغییرات مفید در میکروبیوم روده بعد از ۱۲ ماه ارتباط دارد.
همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، این رژیم غذایی موجب کاهش از بین رفتن تنوع باکتری‌های روده و افزایش باکتری‌هایی شد که دارای خصیصه‌های بالینی ایجاد ضعف جسمانی کمتر در بزرگسالان هستند. این خصیصه ها شامل افزایش سرعت پیاده روی، افزایش قدرت در دست گرفتن و نیز عملکرد بهتر مغز از جمله حافظه است.
بررسی دقیق تر نشان می‌دهد که این تغییرات با شمار بالاتر باکتری‌های خوب روده، باکترهایی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کنند ارتباط دارند. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در تقویت سلامت نقش دارند.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو