نخستین نمایش جهانی فیلمی با بازی عباس کیارستمی / بخش ویژه "چهل سال تهران" در "تصویر سال 98"

105

1398/11/29

16:41


هفدهمین نمایشگاه "تصویر سال" 2 اسفند در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کند.

نخستین نمایش جهانی فیلمی با بازی عباس کیارستمی / بخش ویژه "چهل سال تهران" در "تصویر سال 98"

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری هفدهمین نمایشگاه "تصویر سال" و جشنواره فیلم تصویر ، سه‌شنبه 29 بهمن با حضور سیف‌الله صمدیان، دبیر تصویر سال در خانه هنرمندان برگزار شد. در ابتدای این نشست صمدیان با بیان اینکه از سال‌ها پیش جوان‌ها به دنبال جایی می‌گشتند که فارغ از سیاست زدگی‌های جامعه بتوانند با فراغت کار کنند و تصویر سال به همین دلیل شکل گرفت، گفت: سال بسیار تلخ و سختی را پشت سر گذاشتیم و هفدهمین دوره تصویر سال برای هیچ‌کدام از ما مثل سابق نیست. با این‌حال تصمیم گرفتیم  نمایشگاه را در همان زمان و مکان همیشگی برگزار کنیم.

او با اشاره به اینکه تصویر سال در دو بخش سنی آزاد و زیر ۲۵ سال برگزار می‌شود گفت: همیشه عقیده داشتیم این رویداد نباید رقابتی باشد تا همه اساتید و هنرمندان بتوانند در آن شرکت کنند. اما از یک زمان احساس کردیم برای ایجاد انگیزه و تشویق جوانان می‌توانیم بخشی را به صورت رقابتی برگزار کنیم و از ۱۲ سال پیش بخش زیر ۲۵ سال به نام جایزه محسن رسول‌اف شکل گرفت.

 صمدیان افزود: امسال در تصویر سال اتفاق خاصی می‌افتد که تابه‌حال به این وسعت انجام نشده است و بخش ویژه "چهل سال تهران" با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران در شاخه‌های مختلف تصویری برگزار می‌شود. در این بخش تصاویری از اولین روزهای انقلاب تا همین چند روز پیش جمع‌آوری شده‌اند که به همه اتفاقات تلخ و شیرینی که در چهار دهه گذشته در تهران رخ داده است و همچنین اتفاقاتی که در ساخت و سازهای شهری رخ داده و تغییراتی را در شهر به وجود آورده است پرداخته می‌شود.

دیبر تصویر سال افزود: آثار عکاسی، کارتون و کاریکاتور و پوستر "چهل سال تهران" روز 15 اسفندماه هم‌زمان با افتتاح خانه اتحادیه در آن محل به نمایش در می‌آید. در بخش کارتون و کاریکاتور یک کار استثنایی انجام شده و همه آثاری که درباره زندگی شهری در مطبوعات به چاپ رسیده جمع‌آوری شده است. در بخش گرافیک هم آثاری از اساتید گرافیک به نمایش در می‌آید. اما بخش فیلم "چهل سال تهران" هم‌زمان با نمایشگاه اصلی تصویر سال در تالار ناصری خانه هنرمندان برگزار می‌شود. در این بخش فیلم‌های مستندی که درباره تهران ساخته شده و یا فیلم‌هایی که بستر اصلی آنها تهران بوده است به نمایش درمی‌آید و آثاری از امیر نادری، کیانوش عیاری، عباس کیارستمی و... در آن حضور دارند.

صمدیان ادامه داد: امسال جشن تصویر سال با یک اتفاق ویژه همراه است. فیلم "سوهانک" از سوی بهمن کیارستمی در اختیار ما قرار گرفته تا نخستین نمایش جهانی آن در تصویر سال انجام شود. در این فیلم عباس کیارستمی را می‌بینیم که به جای تمام پرسوناژهای فیلم "طعم گیلاس" بازی کرده و فیلم توسط بهمن کیارستمی فیلم‌برداری شده است تا بعداً بتوانند بر اساس آن بازیگران اصلی فیلم را هدایت کنند. "سوهانک" فیلم منحصر به فردی است که قرار است بهار ۲۰۲۰ در بزرگداشت کیارستمی در مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو پاریس نمایش داده شود.

او درباره سایر بخش‌های تصویر سال گفت: یکی از بخش‌هایی که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد "ایران ما" نام دارد که ۶ سال است برگزار می‌شود و امیدواریم سال آینده کتاب آن چاپ شود. در این بخش با آثار بسیار خوبی مواجه هستیم اما چون امکان نمایش همه آنها را نداریم عکس‌ها به صورت مالتی‌مدیا با موسیقی فردین خلعتبری به نمایش در می‌آیند.

او با اشاره به بخش عکاسی موبایلی گفت: موبایل‌ها یک انقلاب تصویری در جهان به وجود آوردند و هرکسی می‌تواند از آن استفاده کند و جرقه‌های هنری خود را نشان دهد. اما به جرئت می‌توانم بگویم عکس‌های موبایلی که به تصویر سال رسیده بسیار پربار هستند و امسال ۳۰۰ عکس در این بخش نمایش داده می‌شود.

صمدیان درباره پروژه‌های منتخب سال گفت: از چهار سال پیش بخش پروژه‌های منتخب را آغاز کردیم و هر سال تعدادی مجموعه عکس را انتخاب می‌کنیم تا به‌صورت مالتی‌مدیا به نمایش درآیند و امسال ۶ پروژه در این بخش وجود دارد. "کره شمالی از نگاه یک عکاس ایرانی" مجموعه عکسی از مجتبی دعایی است که با شرایط دشوار عکاسی در کره شمالی فراهم شده و جنبه‌های مختلفی از آن کشور را نمایش می‌دهد. "دریاچه ارومیه، دیروز و امروز" اثر جواد پورصمد حاصل نگاه این عکاس از دهه ۵۰ تابه‌حال به دریاچه ارومیه است. "از نگاه یک خلبان" توسط کاپیتان امیرحسن قروی تهیه شده و او از کابین خلبان به عکاسی و فیلمبرداری از فضای اطراف پرداخته است. "پاریس از نگاه یک عکاس ایرانی" اثر زهره خالقی، "پدرانه" مجموعه‌ای از مونا علیخواه و مجموعه "عکاسی مینی‌مال از ایران تا هلند" اثر نیلوفر شریفی سایر پروژه‌هایی هستند که در این بخش به صورت مولتی‌مدیا نمایش داده می‌شوند.

او درباره داوری آثار بخش مسابقه گفت: مانند هر سال ۳ داور ثابت در رشته‌های مختلف به داوری می‌پردازند و در بخش چهل سال تهران 2 داور دیگر به آنها اضافه می‌شوند.

صمدیان افزود: بخش عکاسی دارای ۵ شاخه مستند اجتماعی، خبری، هنر و هنرمندان، ورزشی و خلاقه است که از سه سال پیش جایزه وحید سهرابی ابد ویژه عکاسی خبری شکل گرفت و عکاس خبری سال توسط داوران معرفی می‌شود.  

صمدیان ادامه داد: همه کارتون‌های مطبوعاتی که در طول امسال در نشریات مختلف منتشر شده است توسط داود احمدی مونس (آروین) جمع‌آوری و بررسی شده و ۱۲۰ اثر به شیوه مالتی‌مدیا نمایش داده می‌شود.

او درباره بخش جشنواره جشنواره‌ها گفت: فیلم‌هایی که امسال در جشنواره‌های مختلف جایزه گرفته‌اند را در تصویر سال دوباره نمایش می‌دهیم تا کسانی که موفق به دیدن آنها نشده بودند امکان تماشای آنها را پیدا کنند. به این ترتیب 20 شب نمایش رایگان فیلم در خانه هنرمندان داریم.

صمدیان افزود: امسال حدود 800 کار قاب شده در بخش‌های مختلف روی دیوار می‌رود. همچنین بیش از 1500 اثر به شکل مولتی‌مدیا نمایش داده می‌شود. در بخش فیلم هم 135 اثر برای نمایش انتخاب شده است.

او ادامه داد: به دلیل قیمت بالای کاغذ در چند سال اخیر نتوانستیم کتاب تصویر سال را منتشر کنیم. اما امسال یک کتاب به عنوان برگزیده برگزیده‌های ۱۰ سال گذشته جوانان زیر ۲۵ سال منتشر شده که در روز افتتاحیه رونمایی می‌شود.

در پایان جلسه صمدیان درباره هزینه‌های این رویداد گفت: با توجه به اینکه وابستگی به بودجه‌های دولتی نداریم همه هزینه‌ها توسط تصویر سال تأمین می‌شود و گاه به شکل‌های مختلف از حامیان گوناگون کمک می‌گیریم. امسال سازمان سینمایی در بخش جشنواره جشنواره‌ها به ما کمک می‌کند. انجمن طراحان گرافیک حامی معنوی ماست و مرکز هنرهای تجسمی نیز از ما حمایت کرده است. از همه مهم‌تر خانه هنرمندان است که محل را به رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد و امسال اسپانسر ویژه ما سازمان زیباسازی تهران است که خانه اتحادیه را در اختیار ما گذاشت.

گفتنی است هفدهمین دوره تصویر سال 2 تا 23 اسفند 98 در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو