دسته بندی : پزشکی و سلامت

کمبود ویتامین K | خواص و عوارض کمبود ویتامین K

در این نوشته درباره ویتامین K صحبت خواهیم کرد. اینکه چطور آن را تامین کنید. این ویتامین در بسیاری از عضو ها و فرآیندها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که شامل لخته شدن خون: سلامت عروق و متابولیسم استخوان ها می شود. به دلیل این که باکتری های مفید را داخل روده تولید کننده ویتامین K هستند کمبود این ویتامین بسیار نادر می باشد. دز مصرفی ویتامین K برای بزرگسالان ۱۰۰ الی ۲۰۰ میکرو گرم در روز می باشد. شایان ذکر است که بسیاری از افراد این میزان ویتامین کا را در روز مصرف می کند.

چی بخوریم که ویتامین K داشته باشه ؟

ویتامین K

مواد غذایی که سرشار از ویتامین K هستند

سبزیجات دارای برگ مصرف کنید:

سبزیجات برگ دار دارای یک منبع غنی از ویتامین K می باشند و برخی از سبزیجات مانند برگ خردل، اسفناج و کلم برگ مقدار زیادی ویتامین K دارند که می توانید از آنها در برنامه رژیم غذایی خود بهره ببرید. لازم نیست که شما مقدار زیادی از این سبزیجات را استفاده کنید تا ویتامین بدن شما تهیه شود. اگر شما یک معده متوسط از این سبزیجات را مصرف کنید کافی می باشد. ویتامین K را می توان از سبزیجات پخته شده هم تهیه کرد ولی بسیاری از متخصصان معتقدند که سبزی خام دارای مواد مغذی زیادی است.

سبزی ها ویتامین K زیادی دارند:

همه افراد می توانند ویتامین های مورد نیاز خود را از سبزیجات تازه و خشک شده بگیرند. همیشه سعی کنید مقدار بیشتری از این سبزیجات را در برنامه رژیم غذایی خود جای دهید. سبزیجات دارای ویتامین K مانند:

  • آویشن
  • ریحان
  • مریم گلی
  • جعفری

برای اکثر سبزیجات شما باید یک تا دو قاشق غذاخوری سبزی خشک شده استفاده کنید تا ویتامین K مورد نیاز شما تامین شود. شما می‌توانید این سبزیجات را به غذاها بیفزایید.

پیازچه مصرف کنید:

پیازچه یکی دیگر از مواردی است که ویتامین K دارد. پیازچه را می‌توان به صورت پخته یا خام استفاده کرد. در بسیاری از غذاهای مختلف می‌توانین آن را به غذا اضافه کنیم. پیاز چه گران نیست و می توان آن را از همه سبزی پور روش ها تهیه کرد.

چه غذاهایی ویتامین K دارد

 

مکمل برای کمبود ویتامین K

 

مولتی ویتامین بخورید:

مولتی ویتامین هم بسیار مفید هستند و به اندازه ای که پیشنهاد شده مواد مغذی دارند. حتماً قبل از استفاده از مولتی ویتامین ها از پزشک خود راهنمایی بگیرید. برخی از مولتی ویتامین ها ویتامین K ندارند پس موقع خرید برچسب آن را نگاه کنید. مولتی ویتامین ها برای افراد مختلف اعم از کودکان، خانم ها، خانم های باردار و افراد مسن قابل دسترسی است.

از مکمل های ویتامین K استفاده کنید:

شما می توانید مکملی که فقط ویتامین K دارد را مصرف کنید این مکمل ها نیازی به نسخه ندارند و همیشه هم قابل دسترس هستند. ولی حتماً قبل از استفاده از آن مشورت با پزشک را جدی بگیرید.

ممکن است پزشک زدن آمپول ویتامین K را توصیه کند:

برای کسانی که فقدان ویتامین K در بدن آنها مشهود است، امکان دارد پزشک آمپول آن را توصیه کند. این روش یک راه حل مناسب برای جذب مقدار زیادی ویتامین K می باشد. اگر نمی توانید همه راه ها را امتحان کنید این روش بسیار موثر است البته با تجویز پزشک!

چطور ویتامین K طبیعی در بدن تولید کنیم؟

بررسی کنید که نیاز شما به ویتامین K چقدر است: بدن اکثر افراد به تولید ملی زیادی ویتامین K می پردازد اگر رژیم غذایی شما متعادل است و مبتلا به بیماری های گوارشی نیستید به اندازه کافی ویتامین K کسب می کنید.

علائم کمبود ویتامین K:

  • پوکی استخوان
  • خون در ادرار
  • خونریزی گوارشی
  • کبود شدن بدن

افرادی که در خطر کمبود ویتامین K مبتلا می باشند افراد دارای سوء تغذیه هستند.

اگر مشکلی ندارید مواد غذایی دارای ویتامین K را کاهش دهید:

یک سری از افراد نیاز به این دارند که مصرف ویتامین K را به حداقل برسانند اگر داروی ضد انعقاد خون استفاده می کنید از ویتامین K غافل شوید چون سبب اختلال دارویی می شود.

به بدن تان اجازه دهید ویتامین K تولید کند:

باکتری های داخل روده تامین‌کننده ویتامین K هستند علت نادر بودن کمبود ویتامین K هم همین است. اما وقتی که شما مریض می شوید و از آنتی بیوتیک استفاده می کنید، این باکتری های داخل روده کشته می شوند و دیگر ویتامین K تولید نمی کنند. مصرف غذاهای تخمینی مانند ماست با استفاده از یک سری مکمل های غذایی می توانند باکتری‌های داخل روده را افزایش دهند.

نکات مهم در مورد ویتامین k

  • اگر از مکمل های ویتامین K استفاده می کنید K12 را بخورید.
  • برای اکثر افراد مصرف زیاد ویتامین K مشکلی به وجود نمی آورد.
  • کسانی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند،
  • حتماً باید قبل از مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنند.

ویتامین k

 

 ۱۰ نکته جالب در مورد ویتامین K

۱- ویتامین K جزو ویتامین های محلول در چربی می باشد که وجودش برای انعقاد خون و سلامت استخوانها (جلوگیری از پوکی استخوان) ضروری است. دو نوع ویتامین K در منابع غذایی وجود دارد. ویتامین K1 که در منابع گیاهی موجود است و در انعقاد خون نقش دارد و ویتامین K2 که در منابع حیوانی و غذاهای تخمیر شده (Fermented Foods) یافت شده و باعث جلوگیری از رسوب کلسیم در عروق می شود و از این طریق به سلامت قلب و عروق کمک می کند. ویتامین K2 توسط بعضی از باکتری های موجود در دستگاه گوارش انسان نیز تولید می گردد.

ویتامین k در چیست

۲- ویتامین K در بدن به عنوان یک مکمل آنزیمی عمل می کند. مهم ترین آنزیمی که عملکرد صحیحش وابسته به وجود ویتامین K می باشد، آنزیم پروترومبین (Prothrombin) است که به نام فاکتور انعقادی ۲ (Clotting Factor II) نیز شناخته می شود. این آنزیم در ایجاد لخته و انعقاد خون در هنگام خونریزی های داخلی و خارجی نقش دارد. ویتامین K همچنین به عنوان مکمل آنزیمی برای آنزیم دیگری به نام استئوکلسین (Osteocalcin) عمل می کند که احتمالا در متابولیسم استخوانها و رسوب مناسب کلسیم در آنها نقش دارد.

ویتامین k برای نوزاد

۳- ویتامین K در بسیاری از منابع غذایی گیاهی و جانوری به مقدار مناسبی یافت می شود. گیاهان برگ تیره مانند اسفناج، بروکلی و Kale دارای مقادیر مناسبی از ویتامین K1 هستند، به طوری که مصرف تنها یک لیوان (Standard Cup) از آنها می تواند نیاز روزانه همه افراد در سنین مختلف را تامین نماید. بسیاری از سبزیجات دیگر شامل هویج، بلوبری، کدو حلوایی و کاهو نیز حاوی ویتامین K1 هستند. منابع حیوانی شامل گوشت خوک، مرغ، زرده تخم مرغ، پنیر و سویای تخمیر شده با باکتری ها به نام Natto (Fermented Soybean) دارای ویتامین K2 می باشند.

ویتامین k

۴- کمبود ویتامین K به ندرت در افرادی که تغذیه طبیعی دارند اتفاق می افتد، زیرا همانطور که ذگر گردید این ویتامین با مقادیر مناسبی در بسیاری از سبزیجات و غذاهای گیاهی موجود است. با این حال کمبود این ماده می تواند باعث اختلال در سیستم انعقاد خون گردد. این اختلال به صورت افزایش زمان بند آمدن خون خود را نشان می دهد که در زبان پزشکی به نام Prothrombin Time  یا PT شناخته می شود.

ویتامین k برای پوست

۵- میزان مورد نیاز روزانه این ویتامین بر اساس سن و جنس افراد متفاوت است. مثلا در حالی که نوزادان به تنها ۲ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارند، زنان بالغ به حدود ۹۰ و مردان بالغ به ۱۲۰ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارند. نصف لیوان استاندارد کلم بروکلی پخته شده حاوی ۱۱۰ میکروگرم ویتامین K می باشد که تقریبا معادل نیاز روزانه مردان بالغ می باشد. البته باید توجه داشت که همه ویتامین K موجود در غذای مصرف شده، جذب بدن نمی گردد و از آنجا که این ویتامین محلول در چربی است، برای جذب بهتر باید به همراه غذاهای حاوی چربی مصرف شود.

ویتامین k قرص

۶- کمبود این ویتامین ممکن است در دو گروه اتفاق بیافتد. اول نوزادان به این دلیل که عبور و انتقال ویتامین K از طریق جفت مادر به جنین ضعیف می باشد و نوزادان در بدو تولد مستعد کمبود این ویتامین می باشند. کمبود این ویتامین در نوزادان می تواند منجر به خونریزی در مناطق مختلف بدن گردد. گروه دوم افرادی هستند که به علت بیماری های مختلف نظیر کولیت اولسراتیو(Ulcerative Colitis) و بیماری سلیاک (Celiac Disease)  دچار سوء جذب مواد غذایی هستند و یا به علت برخی اعمال جراحی در دستگاه گوارش ایشان، جذب چربی ها در آنها به خوبی انجام نمی گیرد.

ویتامین k در چه چیزهایی است

۷- با توجه به احتمال کمبود ویتامین K در نوزادان و خطر خونریزی داخلی و خارجی به دنبال آن، انجمن متخصصان اطفال آمریکا (American Academy of Pediatrics) توصیه می کند که به تمامی نوزادان متولد شده، یک دوز ویتامین K در بدو تولد تزریق گردد.

ویتامین k در چه غذاهایی است

۸-اگرچه عوارض خاصی برای مصرف بیش از حد مجاز روزانه ویتامین K گزارش نگردیده است، مصرف مکمل های این ویتامین برای افراد معمولی توصیه نمی گردد. همان طور که ذکر شد نوزادان و افراد دچار بیماری های خاص گوارشی با مشکل سوء جذب ممکن است به مصرف مکمل های این ویتامین نیاز داشته باشند. افرادی هم که داروهای ضدانعقاد (Blood Thinner) نظیر وارفارین (Warfarin) با نام تجاری (Coumadin) مصرف می کنند، ممکن است با خطر تغییرات میزان ویتامین K و ایجاد لخته در خون مواجه شوند و از این رو باید مقادیر ثابتی از این ویتامین را در رژیم غذایی روزانه خود حفظ کنند. این افراد بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایند.

ویتامین k در چه چیزهایی وجود دارد

۹-تحقیقات در مورد تاثیرات مصرف مکمل های ویتامین K در جلوگیری از پوکی استخوان (Osteoporosis) و بیماری های عروق کرونری قلب جریان دارد. یک تحقیق معتبر در کشور ژاپن نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین K ممکن است باعث کاهش خطر شکستگی لگن و ستون فقرات در خانم ها پس از سن یائسگی گردد و از این رو درمان با مکمل های ویتامین K در ژاپن و برخی کشورهای شرق آسیا در مورد پوکی استخوان انجام می پذیرد. سازمان غذا و داروی آمریکا این درمان را توصیه نمی نماید.

قرص ویتامین کا 

۱۰-با توجه به موارد ذکرشده، اگرچه ویتامین K ماده ای حیاتی و ضروری برای بدن و وجود آن در رژیم غذایی ضروری می باشد، با این حال مصرف مکمل های این ویتامین در افراد معمولی توصیه نمی گردد. لذا شایسته است که  مصرف مکمل های این ویتامین برای اهداف درمانی با نظر پزشک انجام پذیرد.

ویتامین کا 

کمبود ویتامین k