هیدروتراپی (آب درمانی) چیست + فواید و خواص بی‌شمار آن

منبع: نمکستان

126

1398/11/30

06:31


هیدروتراپی استفاده از آب، داخلی و خارجی و در دماهای متفاوت برای اهداف بهداشتی است. هیدروتراپی همچنین به عنوان آب درمانی شناخته می شود، شامل روش های درمانی مانند سونا، حمام بخار، حمام پا، کنتراست درمانی، دوش گرم و سرد و آب درمانی است.

نمکستان : هیدروتراپی استفاده از آب، داخلی و خارجی و در دماهای متفاوت برای اهداف بهداشتی است. هیدروتراپی همچنین به عنوان آب درمانی شناخته می شود، شامل روش های درمانی مانند سونا، حمام بخار، حمام پا، کنتراست درمانی، دوش گرم و سرد و آب درمانی است.

تاریخچه آب درمانی

از حمام های رومی گرفته تا چشمه های آب معدنی گرم، فرهنگ های مختلف در سراسر جهان قرن ها از آب برای درمان انواع بیماری ها استفاده کرده اند. گفته می شود پدر سباستین کنیپ، راهب باواریایی قرن نوزدهم، پدر هیدروتراپی مدرن است. استفاده Kneipp از آب گرم و سرد متناوب (به نام هیدروتراپی کنتراست) هنوز هم امروزه مورد استفاده قرار می گیرد.

هیدروتراپی در اروپا و آسیا بسیار رایج است، جایی که مردم در چشمه های آب معدنی گرم از این درمان استفاده می کنند.

هیدروتراپی چیست؟ آب درمانی چیست؟

اصول آب درمانی

به گفته طرفداران هیدروتراپی، آب سرد باعث انقباض عروق سطحی خون می شود و جریان خون از سطح بدن به اندام ها منتقل می شود. آب گرم باعث گشاد شدن رگ های خونی سطحی، فعال شدن غدد عرق و از بین بردن ضایعات بافت های بدن می شود. تصور می شود که جایگزین آب گرم و سرد باعث کاهش التهاب و تحریک گردش خون و تخلیه لنفاوی می شود.

انواع

هیدروتراپی اغلب در مراکز بهداشتی، اسپا یا خانه انجام می شود. انواع متداول عبارتند از:

واتسو: ماساژ آبی که در آن از درمانگر استفاده می شود. تکنیک های ماساژ در حالی که به راحتی در استخر آب گرم شناور می شوید انجام می شود.

حمام Sitz: حمام sitz شامل دو وان آب مجاور، یک گرم و یک خنک است. شما در یک وان با پای خود در وان دیگر می نشینید و سپس متناوب می شوید. حمام سیتز برای بواسیر ، سندرم قبل از قاعدگی (PMS) و مشکلات قاعدگی توصیه می شود.

حمام آب گرم: بسته به شرایط، تا ۳۰ دقیقه در آب گرم بمانید. نمک Epsom، گل های معدنی، روغن های آروماتراپی، زنجبیل، گل های گوزن و نمک دریای مرده ممکن است اضافه شود.

حمام بخار یا حمام ترکی: اتاق های بخار با هوای گرم و مرطوب پر می شوند. گفته می شود که بخار به بدن کمک می کند تا ناخالصی ها را آزاد کند.

سونا: هوای خشک و گرم باعث تعریق می شود.

کمپرس: حوله ها در آب گرم و یا خنک خیس می شوند و سپس در قسمت خاصی روی بدن قرار می گیرند. کمپرس های سرد باعث کاهش التهاب و تورم می شوند، در حالی که کمپرس گرم باعث افزایش جریان خون و سهولت در عضلات سفت و درد می شود.

لفاف ها: در حالی که دراز کشیده اید، از ورق های فلانلای سرد و مرطوب برای بسته بندی بدن استفاده می شود. سپس فرد با حوله های خشک و سپس پتو پوشانده می شود. بدن در پاسخ گرم می شود و ورق های مرطوب را خشک می کند. از این بیماری برای سرماخوردگی، اختلالات پوستی و درد عضلات استفاده می شود.

هیدروتراپی کنتراست: در پایان دوش، درجه حرارت را به حدی تغییر دهید که بتوانید آن را راحت تحمل کنید (نباید سرد باشد). آب را بعد از ۳۰ ثانیه خاموش کنید (بعضی از افراد بین آب گرم و خنک تا سه چرخه متناوب می شوند و همیشه با آب خنک خاتمه می یابد).

جوراب های گرم کننده: یک جفت جوراب نخی مرطوب بپوشید، آن ها را کاملا مرطوب کنید، روی پاهای خود قرار دهید. سپس یک جفت جوراب پشمی خشک را روی آن ها بگذارید و به رختخواب بروید. آن ها را صبح بردارید. گفته می شود جوراب های سرد و مرطوب باعث بهبود گردش خون در بدن شده و به سهولت احتقان فوقانی بدن کمک می کنند.

گرمازدگی: کمپرس گرم یا بطری های آب گرم ممکن است برای درمان شرایط حاد مانند سرماخوردگی در قفسه سینه و سرفه استفاده شود. گفته می شود که علائم را کاهش می دهد اما باعث کاهش طول بیماری می شود.

تمرینات استخر آب درمانی: ورزش در استخر با آب گرم. آب گرم به شما این امکان را می دهد که بدون مقابله با گرانش ورزش کنید و مقاومت ملایم را نشان می دهد. برای کمردرد، آرتروز و سایر شرایط اسکلتی عضلانی مفید است. برخلاف ایروبیک آب، تمرینات هیدروتراپی کند و کنترل می شوند. اغلب تحت هدایت یک فیزیوتراپیست انجام می شود.

مزایای آب درمانی

مزایای آب درمانی

در اینجا چندین یافته از تحقیقات موجود در مورد مزایای سلامتی بالقوه هیدروتراپی را بررسی می کنیم:

آرتروز

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در «کلینیک توانبخشی» منتشر شد، محققان اثربخشی جلسات تمرینی آبی دو بار در هفته را با یک بار در هفته آموزش گروهی بیماران در افراد مبتلا به آرتروز زانو مقایسه کردند. بعد از ۸ هفته دوره درمان، افرادی که تمرینات آبزیان را انجام می دهند، درد و عملکردشان بهبود یافته است.

برای گزارشی که در بانک اطلاعاتی کوکران بررسی سیستماتیک منتشر شده است، محققان مطالعات منتشر شده قبلی (شامل کل ۱۱۹۰ شرکت کننده) در مورد تأثیر ورزش های آبی در افراد مبتلا به آرتروز زانو و یا لگن را تحلیل کردند. آن ها دریافتند که ورزش های آبی ممکن است باعث بهبودی کوتاه مدت در درد، ناتوانی و کیفیت زندگی شود.

بهبودی بعد از فعالیت ورزشی

غوطه وری آب سرد و درمان با کنتراست ممکن است به برخی از جنبه های بهبود پس از ورزش تیمی کمک کند. ۲۴ ساعت پس از ورزش تیمی برای بهبودی عضلانی و خستگی مفید است.

آرتریت روماتوئید

طبق یک مطالعه که در ژورنال بین المللی بیماری های روماتیکی در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، هیدروتراپی مورد استفاده با داروهای معمولی ممکن است اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی داشته باشد. برای مطالعه، شرکت کنندگان مبتلا به آرتریت روماتوئید به مدت ۱۲ هفته هیدروتراپی را با داروهای معمولی یا داروهای معمولی دریافت کردند. در پایان مطالعه، گروه دریافت کننده هیدروتراپی در میزان آنتی اکسیدان و استرس اکسیداتیو بهبود یافته است.

خواص و فواید آب درمانی انواع آب درمانی

اقدامات احتیاطی

ممکن است در شرایط خاص هیدروتراپی مناسب نباشد:

  • بیماری قلبی عروقی یا فشار خون بالا: افزایش جریان خون ممکن است استرس بیشتری بر قلب ایجاد کند.
  • تب
  • التهاب: گرم کردن برای صدمات حاد توصیه نمی شود.
  • بیماری کلیوی
  • سرطان
  • بارداری
  • کاهش حساسیت به گرما و / یا سرما

این ایده خوبی است که قبل از استفاده از هیدروتراپی با پزشک معالج خود مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که از هیدروتراپی نباید به عنوان جایگزین مراقبت های استاندارد در معالجه هر بیماری استفاده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو