انتقاد از کم کاری ها در رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار/مجلس باید برای حمایت از زنان سرپرست خانوار قانون تصویب کند

121

1398/11/30

14:51


انتقاد از کم کاری ها در رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار/مجلس باید برای حمایت از زنان سرپرست خانوار قانون تصویب کند

سلامت نیوز: مددکار اجتماعی و فعال حوزه زنان و کودکان با بیان اینکه:« ما به قوانین حمایتی برای زنان سرپرست خانواری که قرار است والدین یا فرزندانشان را نگهداری کنند، یا خودسرپرست باشند، نیاز داریم.» تاکید کرد:«متاسفانه قوانین حمایتی برای زنان سالهاست که در مجلس برای تصویب معطل مانده است و ما قوانینی در جهت حمایت از زنان و کودکان در دو دوره اخیر در مجلس نداشته ایم. ۱۱ سال است که قانون حمایت از کودک و خانواده در مجلس مانده است همچنین لایحه حمایت از زنان اصلا به صحن علنی مجلس راه پیدا نکرده است.»


لیلا ارشد در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« به دلایل متعددی از جمله شرایط اقتصادی و اجتماعی ، مصائب و مشکلات و کمبودهایی که در استان های مختلف وجود دارد ، افزایش فقر و بیکاری ، طلاق، باعث شده تعداد زنان سرپرست خانوار رو به افزایش رود. همچنین خشکسالی،بی آبی و حاشیه نشینی از جمله مواردی است که در این مناطق می تواند منجر به جدایی و طلاق شود و تعداد زنان سرپرست خانوار را افزایش می دهد این آماری است که کمیته امداد و سازمان بهزیستی و صاحبنظران می دهند.»


وی در ادامه گفت:« یک بخشی از زنان سرپرست خانوار، زنانی هستند که به دلیل طلاق و جدایی، خودسرپرست یا سرپرست خانوار شده اند و یا دخترانی هستند که ممکن است هرگز ازدواج نکرده باشند و خودسرپرست باقی بمانند.همچنین ما داریم زنانی را که جزو کسانی هستند که به دلیل برعهده داشتن سرپرستی والدینشان هرگز نمی توانند ازدواج کنند. ما انواع زنان سرپرست خانوار را در کشورمان داریم لذا نیاز است که سیاستگذاران برنامه ریزی هایی برای این گروه از جامعه داشته باشند.»


وی تاکید کرد:« ما به قوانین حمایتی برای زنان سرپرست خانواری که قرار است والدین یا فرزندانشان را نگهداری کنند، یا خودسرپرست باشند، نیاز داریم. متاسفانه قوانین حمایتی برای زنان سالهاست که در مجلس برای تصویب معطل مانده است و ما قوانینی در جهت حمایت از زنان و کودکان در دو دوره اخیر در مجلس نداشته ایم. ۱۱ سال است که قانون حمایت از کودک و خانواده در مجلس مانده است همچنین لایحه حمایت از زنان اصلا به صحن علنی مجلس راه پیدا نکرده است.»


این فعال حوزه زنان و کودکان، خاطرنشان کرد:« در وهله اول زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت از سوی سازمان های مربوطه هستند دومین چیزی که نیاز کل افراد جامعه با تاکید بر زنان سرپرست خانوار است، مهارت آموزی است. سازمان بهداشت جهانی آموزش ۱۰ مهارت را به تمام افراد در کشورها از جمله کشور ما توصیه کرده است تا در شرایط پیچیده قرن حاضر بتوانند از خودشان و کسانی که سرپرستی آنها را برعهده دارند مراقبت کنند و به طور کلی به عنوان یک شهروند قرن بیست و یکمی نیازمند داشتن این مهارت ها هستند.»


وی افزود:«متاسفانه این مهارت در کشور ما به گروه های مختلف سنی از جمله کودکان،نوجوانان،دانش آموزان و دانشجویان به طور منظم آموخته نمی شود و جوانان و زنان ما در جعبه ابزارشان ، ابزاری برای مقابله با مشکلات و حفظ زندگی و سلامت خود ندارند همه اینها سبب می شود این افراد در مناسبات پیچیده امروزی نتوانند به درستی رفتار کنند. شناخت خود و توانایی های خود ، شناخت نقاط ضعف، مهارت تصمیم گیری در شرایط دشوار، مسوولیت پذیر بودن و داشتن شغل مناسب از جمله این مهارت ها است.»


ارشد تاکید کرد:« اگر تعداد زنان سرپرست خانوار رو به افزایش است سیاستگذاران این حوزه موظف هستند یک جاهایی از یک تبعیض مثبت استفاده کنند برای اینکه زنان یک بخشی از کارگران و کارمندان سازمان ها و نهادهایی باشند که بتوانند از نظر اقتصادی درآمد داشته باشند و بتوانند از یک بیمه مناسب استفاده کنند. زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت های اجتماعی هستند این حمایت های اجتماعی برای زنان کشور ما کجاست؟ اگر این اتفاق نیافتد طبعات ناخوشایندی دارد و فرزندان این زنان و کسانی که تحت سرپرستی این زنان قرار دارند دچار آسیب های جدی می شوند.»


وی گفت:« درمان در کشور ما رایگان نیست پس این زنان چطور می توانند حمایت های درمانی دریافت کنند؟ چطور می توانند حمایت های حقوقی بگیرند؟ چطور می توانند برای معاش خود از یک شرایط آبرومند و مناسب استفاده کنند؟ برای انجام این امکانات و این نیازها فردا هم دیر است و امروز باید به مسائل زنانی که زندگیشان با کودکان گره خورده و به عنوان زن سرپرست خانوار نیازمند حمایت هستند، پرداخته شود.»


این مددکار اجتماعی درباره سازمان های متولی اصلی زنان سرپرست خانوار، گفت:« وزارت رفاه ، سازمان بهزیستی کشور، کمیته امداد از جمله متولیان رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار هستند ولی فکر می کنم مجلس باید برای حمایت از این زنان قانون تصویب کند، تا قانونی در جهت حمایت از این زنان به تصویب نرسد وزارتخانه ها و نهادهای مسوول نمی توانند کاری در جهت حمایت از این زنان انجام دهند. حتی وزارت جوانان، آموزش و و پرورش، وزارت علوم یا رسانه ملی برای مهارت آموزی به این زنان مسوول هستند.»


وی افزود:« برای رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار، نمی توان دو یا چند وزارتخانه و سازمان را نام برد چون رسیدگی به وضعیت این زنان یک کار همه جانبه است اگر این نگاه و این عزم باشد در اینکه سازمان ها بخواهند بر روی افزایش توانمندی زنان و اشتغال آنها و امکان درآمدزایی آنها کاری کنند بسیاری از سازمان ها باید در کنار هم این کار را انجام دهند. باید زنان با افزایش توانمندی هایشان بتوانند از نظر اقتصادی و اجتماعی روی پای خود بیاستند.»


وی با انتقاد از کم کاری وزارتخانه ها و سازمان های مربوطه در رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار در کشور گفت:« الان چه اتفاق مثبتی برای این گروه از زنان در کشور افتاده است؟ قطعا این دسته از زنان نیازمند حمایت هستند تا بتوانند شرایط خود را بهبود دهند. بعید به نظر می رسد که آمار این دسته از زنان در کشور کاهش پیدا کند و شاهد این هستیم که آمار آنها رو به افزایش است و نیازمند حمایت های ویژه هستند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو